زمینه حضور گسترده و فعال ایران در دوره بازسازی عراق فراهم شده است + صوت
کد خبر: 4104234
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
سیدافقهی در تشریح سفر السودانی به ایران:

زمینه حضور گسترده و فعال ایران در دوره بازسازی عراق فراهم شده است + صوت

کارشناس برجسته مسائل عراق با اشاره به سفر نخست‌وزیر جدید عراق به ایران و تمایل او برای گسترش همکار‌ی‌های دوجانبه، گفت: آمریکایی‌ها اصلا نمی‌خواهند زیرساخت‌های عراق بازسازی شود اما السودانی عزم خود را برای این کار جزم کرده و ایران هم آمادگی صد در صد خود را برای فعالیت در بازسازی این کشور در حوزه‌های مختلف اعلام کرده و این بارقه‌های امید زیادی را در دوره جدید ایجاد کرده است.

سیدهادی سیدافقهی

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس برجسته مسائل عراق، در گفت‌وگو با ایکنا،‌ درباره سفر روز سه‌شنبه، 8 آذر، «محمد شیاع السودانی»؛ نخست‌وزیر جدید عراق به ایران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور کشورمان گفت: رویکرد دولت جدید عراق نسبت به دولت قبلی این کشور تفاوت‌های عمده‌ای دارد و این را می‌توان در منطق، اولویت‌بندی‌ها، جدیت در مبارزه با مفاسد مالی و اداری و مقابله با دخالت‌های آمریکا و سایر کشورها و به ویژه مسئله نفوذ پنهان رژیم صهیونیستی در برخی لایه‌های اجتماعی و سیاسی عراق مشاهده کرد و این مسائل مدنظر دولت آقای السودانی است.

وی افزود: در یک موازنه قدرت مشخص می‌شود آمریکا بازنده اصلی صحنه عراق با روی کار آمدن دولت آقای السودانی و محور مقاومت از جمله حشدالشعبی و چارچوب هماهنگی بزرگترین برندگان بر سر کار آمدن این دولت هستند. زیرا خود آقای السودانی منتسب به خانواده شهدا است و پدر، عمو و پسرعموهای ایشان توسط صدام به شهادت رسیده‌اند.

نقاط مثبت نخست‌وزیر جدید

سیدافقهی اظهار کرد: نکته مثبت دیگر نخست‌وزیر جدید دولت عراق سلامت مالی و خالی بودن او از هرگونه نقطه ابهام و لکه سیاه در حوزه مسائل اقتصادی و اداری است. ایشان در چند دوره مشاور نخست‌وزیر اسبق؛ نوری المالکی بود و مسئولیت دو وزارتخانه آب و حقوق بشر را برعهده داشته اما در تمام مدت مسئولیت هیچگونه ابهامی در پرونده اقتصادی و مالی او وجود ندارد.

این کارشناس مسائل عراق بیان کرد: ایشان از همین ابتدای تصدی مسئولیت نخست‌وزیری برخورد بسیار قاطع و محکم را با رئوس فساد در عراق آغاز کرده و اکنون برخی از شخصیت‌های نزدیک به آقای الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق، یا تحت تعقیب هستند یا دستگیر و زندانی شده‌اند و یا حداقل از سمت‌های حساس خود عزل شده‌اند؛ از جمله برخی مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی که آقای الکاظمی با توصیه سفارت آمریکا بر سر کار گذاشته بود.

امکان نزدیک‌تر شدن روابط دوجانبه

سیدافقهی درباره روابط ایران و عراق در دوره جدید و موضع نخست‌وزیر جدید عراق در این خصوص گفت: موضع آقای السودانی در این رابطه، نزدیک‌تر شدن روابط دو کشور و فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، گردشگری، انرژی و امنیتی در تعاملات دو کشور است.

سیدافقهی با اشاره به سفر السودانی به اردن و کویت قبل از سفر به ایران گفت: ایشان با این کار این شبهه و بهانه را که گزینه ایران است برطرف کرد تا دشمنان دو کشور نتوانند چنین برچسبی را به او بزنند و از این طریق جنگ روانی راه بیندازند و بعد از سفر به ایران هم ایشان عازم عربستان سعودی خواهد شد.

سخنان مهم و نادر رهبر معظم انقلاب

این کارشناس مسائل عراق درباره مهمترین مسائل مطرح‌شده در این سفر به ویژه در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مطالب خیلی مهم و نکات قابل توجهی فرمودند. رهبر معظم انقلاب از آقای السودانی به عنوان یک شخص پاک، موجه و محترم یاد کردند و این گونه سخنان کمتر در دیدارهای پروتکلی رهبر معظم انقلاب با مقامات سایر کشورها بیان شده است.

سیدافقهی درباره روابط امنیتی ایران و عراق در این دوره گفت: با توجه به آشوب‌‌های اخیر در کشور یک فضای امنیتی در منطقه و داخل ایران شکل گرفته، جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت به مخفیگاه‌ها و مقرهای گروهک‌های تروریستی مانند کومله، پژاک، پاک و ... در شمال اقلیم کردستان حمله کرده است و لذا رهبر معظم انقلاب در این دیدار خواستار حل این مسئله شده و از نخست‌وزیر عراق خواستند این مسئله به طور جدی معالجه شود.

توجه به مسئله تروریسم 

وی یادآور شد: البته آقای السودانی قبل از سفر به ایران، دیداری با «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، داشت و در این ملاقات از بارزانی خواست که توجه بیشتری به گروه‌های تروریستی در این منطقه شده و یا خلع سلاح شوند یا از این منطقه اخراج یا دور شوند و در ضمن خواستار استقرار نیروهای عراقی بیشتری در نقطه صفر مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق شد.

وی ادامه داد: آقای بارزانی هم قول داد که این مسئله را پیگیری کند و قرار شد یک کمیسیون یا کمیته مشترک میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان تشکیل شود و اگر ضرورت باشد یک نماینده از جمهوری اسلامی ایران برای تضمین اجرای درست طرح تهیه‌شده برای مبارزه با تروریسم در این کمیسیون شرکت کند. در این راستا نیروهای تقویتی از طرف جمهوری اسلامی با فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) عازم مناطق مرزی شده و نیروهای عراقی نیز قرار است در این منطقه مستقر شوند.

سیدافقهی بیان کرد: در این میان ممکن است آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به سران اقلیم کردستان فشار بیاورند که برخورد جدی با این گروه‌های مسلح و تروریستی انجام نگیرد. زیرا حمایت اصلی از این گروه‌ها از سوی آمریکا، پول‌های عربستان سعودی و سازماندهی موساد در منطقه اقلیم کردستان است. فعلا در این وضعیت عملیات نظامی علیه این گروه‌ها حق مشروع جمهوری اسلامی برای دفاع از خود است و عراقی‌ها الان دچار محذوریت هستند که نمی‌توانند وقتی از خاک آنها به ایران تجاوز می‌شود، از ایران بخواهند که از خود دفاع نکند.

وی ابراز کرد: در واقع حرف اصلی ایران این است که مسئولان اقلیم کردستان جلوی اقدامات تروریست‌ها را بگیرند تا ایران نیز اقدام نظامی نکند. لذا یکی از مسائل مهم مطرح شده در دیدار آقای السودانی با رهبر معظم انقلاب، مسئله اقدامات گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.

تأکید بر اجرای توافقنامه‌های معطل‌مانده

سیدافقهی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای توافقات دوجانبه سابق و اشاره ایشان به وجود برخی اراده‌ها در عدم اجرای این توافقات در دوره قبل گفت: این توافقات در دوره آقایان مالکی، العبادی و الکاظمی در حوزه‌‌های تجاری، مالی، نفت، گاز منعقد شد که یا اجرا نشد یا به صورت حداقلی اجرا شد که بیشتر ریشه در فشار دولت آمریکا بر دولت عراق داشت و رهبر معظم انقلاب برهمین مبنا بر اجرا شدن توافقنامه‌های قبلی و توافقنامه‌های جدید تأکید داشتند که یکی از مهمترین آنها پروژه ریل‌گذاری «بصره ـ شلمچه» است که تاکنون آمریکا اجازه نداده این خط راه‌آهن راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به توافقات مربوط به حوزه آب بین دو کشور گفت: با توجه به خشکسالی سه سال گذشته، یک سری منابع آبی بین دو کشور خیلی کاهش یافته که به سوژه‌ای برای ایجاد گسل و فاصله بین دو ملت ایران و عراق توسط رسانه‌های معاند و خبیث منطقه شده بود لذا در این سفر قرار بر این شد که یک کمیته مشترک تشکیل شود. البته کل آبی که از ایران وارد عراق می‌شود، 5 درصد کل آب مورد نیاز عراق است در حالی که آقای اردوغان حدود 12 سد بر روی رودخانه‌های دجله و فرات احداث کرده که این مسئله عامل اصلی خشکسالی در عراق است.

این کارشناس مسائل عراق در خصوص مسئله بدهی عراق به ایران در موضوع فروش گاز گفت: در این سفر توافق شد که آقای السودانی هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کند. همچنین ارتقای سطح مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور و گشایش مرزهای جنوبی دو کشور از دیگر محورهای مهم این دیدار بود. زیرا متأسفانه در دوره آقای الکاظمی مرزهای جنوبی ایران و عراق بسته شد و مرزهای اقلیم را باز گذاشت و در یک حرکت زشت کالاهای ایرانی از مرز کردستان وارد عراق می‌شد و با قیمت بالاتر به مردم جنوب عراق فروخته می‌شد.

سفری پردستاورد

وی با بیان اینکه این سفر خیلی پردستاورد و امیدبخش بود، گفت: آقای السودانی نیز به این سفر خوش‌بین بود و اعلام کرد که ایران، عراق را در روزهای گرفتاری و خطر به ویژه در زمان حضورداعش رها نکرد و کنار عراق بود و امروز می‌خواهیم ایران در مرحله بازسازی نیز در کنار عراق باشد.

سیدافقهی درباره احتمال افزایش شیطنت‌ها و توطئه‌های عربستان و آمریکا با ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و عراق در این دوره جدید گفت: از اظهارات آقای السودانی کاملا مشخص است که قصد مقابله با آمریکا دارد چون آمریکا شکست‌های متعددی در عراق خورده است و به ویژه پس از ترور شهید سرافراز سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق اقدام به لغو توافقنامه همکاری امنیتی و نظامی با آمریکا کرد.

سیدافقهی اظهار کرد: از طرفی در زمان آقای عادل عبدالمهدی، عراقی‌ها یک توافق همکاری طولانی‌مدت با چین را منعقد کردند که شبیه همکاری 25 ساله ایران و چین است، که مورد مخالفت آمریکایی‌ها قرار گرفت. آقای السودانی دوباره دستور داده مقامات عراقی با مذاکره مجدد با چینی‌ها این قرارداد همکاری را احیا کرده که این اقدام یک دهن‌کجی و سیلی محکم به آمریکایی‌هاست.

افزایش شیطنت‌های آمریکا

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های کلان دولت عراق احیای بندر «الفاو» در جنوب عراق است که فعال شدن آن به نفع مردم عراق و منطقه و به ضرر آمریکا است زیرا آمریکایی‌ها اصلا نمی‌خواهند زیرساخت‌های عراق بازسازی شود اما آقای السودانی عزم خود را برای این کار جزم کرده است. در این میان ایران اعلام کرده که آمادگی صد در صد دارد که در بازسازی عراق به ویژه در حوزه‌های آب، برق، انرژی، راه‌ها، جاده‌ها و نیروگاه‌ها فعال شود که به نظر می‌رسد آقای السودانی نیز تمایل زیادی به این مسئله دارد.

این کارشناس مسائل عراق تأکید کرد: در واقع آقای رویکرد السودانی اعلام جنگ به آمریکا نیست بلکه به شدت مخالف زیاده‌خواهی آنها است و این دلیل اصلی مخالفت مقتدی صدر، بعثی‌ها و آمریکا با انتخاب او به نخست‌وزیری عراق است زیرا فردی مستقل است که هیچ نقطه ضعفی در زندگی خود ندارد و به دنبال توسعه روابط با کشورهای همسایه براساس منافع مشترک است.

پاسخ السودانی به تهدیدات سفیر آمریکا

سیدافقهی اظهار کرد: تاکنون سفیر آمریکا حدود 5 بار با آقای السودانی دیدار کرده و حتی ایشان را تهدید کرده که اگر برخلاف منافع و مصالح آمریکا در عراق عمل کند ما برنامه خود را علیه شما اجرا می‌کنیم که منظور همان راه‌اندازی تظاهرات و آشوب است که البته آقای السودانی هم پاسخ محکمی داده که ما باید اول به فکر منافع عراق باشیم و باید منتظر ماند و دید این دولت اولا چقدر دوام می‌آورد و ثانیا چقدر می‌تواند با دستاوردهای خود اعتماد مردم عراق جلب کند اگر این اعتماد جلب شود آمریکایی‌ها کار چندانی جز شیطنت نمی‌توانند بکنند.

کد

سیدافقهی در پایان با اشاره به جمله مهم رهبر معظم انقلاب در این دیدار مبنی بر اینکه «اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد»، گفت: من هیچگاه چنین عبارتی را از ایشان در دیدار مقامات عراقی نشنیده‌ام و این نشان از خطیر بودن وضعیت عراق به لحاظ دخالت‌های آمریکا است و این بیانگر آن است که ایران باید عراق را کنار خود داشته باشد و از دولت و مردم عراق دفاع کند تا اتفاقات مهمی به نفع دو ملت ایران و عراق رقم بخورد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha