فرمول اصلی انتقال مفاهیم دینی به کودکان چیست
کد خبر: 4102899
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

فرمول اصلی انتقال مفاهیم دینی به کودکان چیست

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و مشاور کودک در خراسان‌جنوبی گفت: انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان مانند راه رفتن روی خطوط است و هرگونه افراط و تفریط و یا عدم رعایت ویژگی‌های کودکان، ما را از هدف اصلی دور خواهد کرد.

فاطمه حسینی‌فر، کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی در خراسان‌جنوبیآموزش به کودکان دارای ویژگی‌هایی است که باید رعایت شود؛ این آموزش در حوزه انتقال مفاهیم قرآنی حساس‌تر است، چراکه هرگونه افراط و تفریط ما کودک را از دین زده و یا دور خواهد کرد که در این راستا باید نکاتی را درنظر گرفت.

انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان با هر نوع یادگیری متفاوت است. در این عرصه باید ویژگی‌های روانشناختی کودکان را درنظر گرفت تا آموزش‌ها از مسیر خود منحرف نشده و از طرفی مفاهیم در ذهن کودک تثبیت شود؛ به‌گونه‌ای که حتی در بزرگسالی نیز در روح و روان فرد بماند. در این زمینه خبرنگار ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت‌و‌گویی با فاطمه حسینی‌فر، مشاور کودک انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

حسینی‌فر با بیان اینکه کودکان در هر مرحله‌ای از رشد شرایط خاصی از نظر جسمی، کلامی، حرکتی، شناختی و ابعاد مختلف اجتماعی دارند و از طرفی لازم است مفاهیم قرآنی و دینی در همین سنین به کودک منتقل شود، گفت: برای انتقال مفاهیم به‌ویژه مفاهیم دینی به کودکان باید توجه کنیم که اکنون کودک در چه مرحله‌ای از رشد خود بوده و چه ویژگی‌هایی را دارد. انتقال آموزه‌های قرآنی باید با حساسیت خاصی صورت گیرد تا اثر معکوس نگذارد.

وی ادامه داد: لازم است با توجه به ویژگی‌های رشدی و سنی کودکان برنامه‌ریزی لازم برای آموزش صورت گیرد؛ به‌ویژه در سنین پیش از دبستان و یا سال‌های آغازین دبستان، کودکان تفکر انتزاعی نداشته، فکر آنان بیشتر عینی بوده و بیشتر مواردی را دریافت می‌کنند که برای آنان محسوس و مفهوم باشد.

حسینی‌فر با بیان اینکه باید از مفاهیم عینی و ملموس برای کودکان استفاده کنیم، افزود: بسیاری از مفاهیم دینی انتزاعی هستند و وقتی می‌خواهیم آن‌ها را به کودکان در سنین پایین آموزش دهیم بسیاری اوقات ممکن است جنبه شعاری و کلیشه‌ای پیدا کند و همین امر باعث شده کودکان ارتباطی با این مفاهیم برقرار نکنند.

وی بهترین راهکار را ارائه محتوای مورد نظر در قالب مفاهیم مخصوص، ملموس و عینی به کودکان دانست و گفت: در رده سنی پایین کتاب‌های قصه خوبی نگارش شده است که کتاب‌های بانو کلر ژوبرت که مفاهیم دینی را با روش‌های ملموس و محسوس بیان کرده از جمله مهم‌ترین آن‌هاست.

حسینی‌فر ادامه داد: مفاهیم خدا، مرگ، انسان‌دوستی و مهربانی که کودک به‌صورت تجربی نمی‌تواند به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند، لازم است در قالب خاص و با مفاهیم مخصوص سن کودک ارائه شود.

وی با تأکید بر استفاده از قالب کودکانه و عینی برای انتقال مفاهیم قرآنی و دینی به کودکان، تصریح کرد: باید در این مورد به دور از کلیشه و شعار مفاهیم را منتقل کرد که اثر معکوس نگذارد. در حوزه رده سنی نوجوان نیز کتاب‌های مرتضی دانشمند به‌عنوان پژوهشگر قرآنی به‌صورت روان و جذاب نوشته شده است که پیشنهاد می‌شود والدین آن‌ها را تهیه کنند. در مجموع فرمول اصلی انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان این است که ویژگی‌های آنان را در نظر گرفته و در قالب متناسب با شرایط به آن‌ها عرضه کنیم.

این مشاور کودک با بیان اینکه قرآن خود حاوی داستان‌های پرمغزی است که می‌تواند با زبان شعر و بازی به کودکان منتقل شود، یادآور شد: یادمان نرود که انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان مانند راه رفتن روی خطوط است و هرگونه افراط و تفریط و یا عدم رعایت ویژگی‌های کودکان ما را از هدف اصلی دور خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha