بسته پیشنهادی استاندار خراسان‌جنوبی به سفیر قرقیزستان
کد خبر: 4102571
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

بسته پیشنهادی استاندار خراسان‌جنوبی به سفیر قرقیزستان

استاندار خراسان‌جنوبی با ارائه چندین پیشنهاد به سفیر قرقیزستان، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قرقیزستان بوده و در خراسان‌جنوبی این آمادگی را برای فروش محصولات تولیدی استان در راستای بالابردن مبادلات تجاری بین دو کشور را داریم.

دیدار سفیر قرقیزستان با استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، عصر امروز ۵ آذرماه در نشست با تورداکن سی دیکف؛ سفر قرقیزستان در ایران با اشاره به پتانسیل‌های استان از اعلام آمادگی خراسان جنوبی برای راه‌اندازی نمایشگاه محصولات اقتصادی استان در کشور قرقیزستان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی دارای ۹ شهرک و ۱۴ ناحیه صنعتی است و مهمترین واحدهای صنعتی این استان هم در زمینه بسته‌بندی خشکبار، سیمان، انواع تایر، کنستاتره زغال سنگ، شمش منیزیم، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی است.

وی از وجود هفت میلیارد تن ذخیره معدنی در خراسان جنوبی و ۵۵ نوع ماده معدنی در استان گفت و ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در ذخایر زغال سنگ و رتبه ششم کشور را در تعداد معادن داراست.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: محصولات این استان به کشورهای چین، عراق، ارمنستان، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و با تولید ۸۲ هزار تن رتبه نخست کشور در تولید زرشک، با تولید هفت هزار و ۳۸۰ تن رتبه نخست تولید عناب کشور و با تولید ۳۰ تن زعفران رتبه دوم کشور در تولید زعفران را داراست و همچنین در زمینه پنبه و پسته هم دارای ظرفیت‌های تولید بالایی است.

قناعت با بیان اینکه این استان در زمینه دام و طیور ظرفیت تولیدی بالایی دارد به گونه‌ای که روزانه در این استان ۱۸۰ تن مرغ تولید و زنجیره کامل تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار کرد: خراسان جنوبی در محور ترانزیتی شرق ایران قرار دارد و استان این ظرفیت را دارد که با صادرات کالا از مرز ماهیرود به کشور تاجیکستان و قرقیزستان مسیر ترانزیت کالا نسبت مسیر ترانزیتی از دریای عمان، ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر شود.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران ترانزیت ریلی است و مسیر ریلی چابهار به سرخس در حال ساخت است که بخش مهمی از این طرح در خراسان جنوبی جنوبی قرار دارد.

قناعت از وجود ۸۸۰ اثر با ثبت جهانی در استان خبر داد و تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای چهار اثر ثبت جهانی بوده و پرونده کاروانسراهای استان نیز بر روی میز یونیسکو برای بررسی وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به میزبانی خراسان جنوبی، بیان کرد: خراسان جنوبی در تاریکترین و گرم‌ترین نقطه کره زمین قرار دارد و قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، پارچه سنتی و سنگ‌های تزئینی از جمله تولیدات صنایع دستی این استان است.

استاندار خراسان جنوبی به پیشنهادات خود در این سفر  اشاره کرد و گفت: فراهم کردن شرایط برای حضور نمایندگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان در کشور قرقیزستان از جمله مهم‌ترین پیشنهادات است.

قناعت با بیان اینکه خراسان‌جنوبی آمادگی تشکیل کمیته مشترک در اتاق بازرگانی قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران را دارد، تصریح کرد: همچنین برای تشکیل کمیته مشترک به منظور اجرای اقدامات فنی در زمینه زمین شناسی و اکتشافات معدنی آمادگی داریم.

وی اظهار کرد: فراهم کردن شرایط واردات کالاهایی از جمله حبوبات و گوشت قرمز به خراسان جنوبی و در مقابل صادرات زرشک، زعفران، عناب و خشکبار از خراسان‌جنوبی از دیگر درخواست‌هاست؛ همچنینآمادگی همکاری با استان اوش قرقیزستان به ویژه در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات این بخش و گیاهان دارویی را داریم.

وی با بیان اینکه درخواست ما ایجاد بستر مناسب برای انعقاد قرارداد میان تجار و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی برای انتقال کالاهای صادراتی به قرقیزستان از مسیر ترانزیتی بازارچه ماهیرود با ۵۰۰ کیلومتر کاهش فاصله ترانزیتی است، تصریح کرد: آمادگی برای ارائه خدمات درمانی به متقاضیان کشور قرقیزستان را داریم چرا که این استان با توجه به مراکز درمانی ظرفیت بالایی در زمینه توریسم درمانی دارد.

قناعت از آمادگی صادرات صنایع دستی متنوع استان به کشور قرقیزستان گفت و ادامه داد: امیدواریم با تشکل کمیته مشترک بین خراسان جنوبی و قرقیزستان بستر برای اجرای این پیشنهادات و تعاملات در آینده فراهم شده و همچنین با تصویر زیبایی که از خراسان جنوبی در ذهن شما ایجاد شده در آینده نزدیک شاهد امضای تفاهم‌نامه و تعاملات بین بخش‌های خصوصی دو طرف باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی از اعلام آمادگی خراسان‌جنوبی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‎‌ها و مراکز علمی استان با توجه به قدمت بالای مراکز علمی و امکانات مناسب خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر و مهم در منطقه و جهان در بسیار از تحولات و مسائل بین الملل از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیرگزار است.

وی تصریح کرد: دیپلماسی فعال و عزتمندانه و تعامل مناسب با کشورهای مختلف بیانگر نقش ممتاز و موفقیت ویژه ایران در عرصه جهانی بوده و در چارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی آماده همکاری و گسترش روابط مناسب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای مختلفی است که با اصول و ارزش انسانی پایبند باشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اولویت اصلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان و با کشورهای پیرامونی بوره و استان خراسان جنوبی با تمام توان آماده همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه قرقیزستان است.

قناعت یادآور شد: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی کشور ایران و قرقیزستان و ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و کشور قرقیزستان زمینه‌های مناسب و مختلف برای گسترش مناسبات وجود دارد و امیدواریم که در این سفر مقدمات برای این موارد مهم فراهم شود.

استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پیشنهادات راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قرقیزستان بوده و در خراسان‌جنوبی این آمادگی را برای فروش محصولات تولیدی استان در راستای بالابردن مبادلات تجاری بین دو کشور را داریم.

سفیر قرقیزستان، امروز شنبه ۵ آذر با استقبال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد. وی علاوه بر حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، بازدید از کارخانه کویر تایر و کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی بیرجند را در برنامه داشت. نشست با دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان، نشست با رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها و بازدید اماکن تاریخی و گردشگری بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

 

انتهای پیام
captcha