راهبردهایی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و موسسات قرآنی
کد خبر: 4101066
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

راهبردهایی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و موسسات قرآنی

بهره گیری درست از ظرفیت موسسات قرآنی و هنرمندان استان در حوزه روشنگری و جهاد تبیین از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در دیدار اصحاب فرهنگ، قرآن، هنر و رسانه با فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی بود.

دیدار  اصحاب فرهنگی با فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به مناسبت آغاز هفته بسیج، فعالان قرآنی و اصحاب فرهنگ و رسانه، امروز ۲۹ آبان ماه با فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی دیدار کرده و به بیان دغدغه‌های خود در حوزه روشنگری و سواد رسانه‌ای پرداختند.

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در این دیدار گفت: اراده یک انسان می‌تواند دنیایی را متحول کند و جریان ساز باشد همان طور که امام راحل با نگاه و تفکر بسیجی خود دنیا را متحول کردند.

وی با بیان اینکه تحقق شعار امام راحل یعنی اهتزاز پرچم در بلندای قلل رفیع عالم جز با تفکر بسیجی و نگاه انقلابی و حرکت جهادی تحقق ناپذیر است، افزود: در گام دوم و ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی، آرمان های امام راحل در حال تحقق است.

فرخنده بیان کرد: ریشه آرمان‌های امام راحل در مبانی اسلام ناب بود و امروز پشت صحنه‌ها و حکمت‌های کلام نورانی امام راحل برای افرادی که با مبانی فکری ایشان مانوس نیستند در حال روشن شدن است؛ امروز رهبر معظم انقلاب از احتضار نظام سلطه سخن گفته، اما بسیاری افراد این سخنان را درک نمی‌کنند.

فرخنده با بیان اینکه شعار «یک دست صدا ندارد» در دین مبین اسلام جایگاهی ندارد، تصریح کرد: طعم شیرین برنامه‌های فرهنگی را باید روستائیان و عشایر نیز حس کنند و در این راستا لازم است برنامه‌ها به قلب روستاها برده شود.

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه امروز در بدنه فرهنگ و ارشاد اسلامی یک حرکت و برنامه تحولی ترسیم شده است، افزود: روزی به نام روز «نظارت و بازرسی» در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی تعیین می‌شود که در این روز به عرصه میدانی و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی پرداخته خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را در استان بهتر از گذشته پیش ببریم و شاهد تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در استان باشیم.

فرخنده ادامه داد: مرحله تهیه سند تحول فرهنگی استان در حال به اتمام رسیدن است و امیدواریم بتوانیم بر اساس برنامه هفتم توسعه و نقشه مهندسی فرهنگی کشور و بیانیه گام دوم انقلاب این سند را اجرایی کرده و یک حرکت تحولی در حوزه فرهنگی استان رقم بزنیم.

حجت الاسلام علی محقی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی نیز گفت: تحقق فرهنگ حقیقی انقلاب اسلامی جزء منویات مقام معظم رهبری بوده و این موضوع باید اشاعه پیدا کند که طی سال‌های گذشته با حرکت جهادگونه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد اجرای آن در استان بودیم.

حجت الاسلام علی محقی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی

وی از فعالیت ۶۸۰ کانون فرهنگی هنری در خراسان جنوبی گفت و ادامه داد: از این تعداد ۶۰ درصد در مناطق روستایی و ۴۰ درصد در مناطق شهری مشغول ارائه خدمات مذهبی، فرهنگی و هنری به مخاطبان هستند.

محقی تصریح کرد: بخشی از برنامه‌هاای فرهنگی نیازمند بودجه است و ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این موضوع را اثبات کرده که با کمترین هزینه می‌توان بهترین برنامه‌ها را در زمینه بصیرت‌افزایی، جهاد تبیین و نرم افزاری فرهنگی اجرا کرد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف مربوط به حوزه مقاومت در کانون‌ها گفت: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برنامه‌های مهمی را در حوزه بین الملل و ارتباطات فرهنگی و جهان اسلام اجرا خواهیم کرد و پای حوزه مقاومت را به خراسان جنوبی باز خواهیم کرد.

مجتبی ابراهیمی، عضو شورای انجمن خوشنویسان بیرجند

مجتبی ابراهیمی، عضو شورای انجمن خوشنویسان بیرجند نیز اظهار کرد: کلامی ماندگار است که ضمن عمیق بودن خود کلام از جنبه تخصصی و ارشادی، با خط زیبایی نیز نگاشته شده باشد.

وی افزود: انجمن خوشنویسان بیرجند آمادگی دارد این کلام عمیق به خصوص مطالب ارزشمندی چون وصیت نامه شهدا و یا جملات اساسی و راهبردی نظام را به هنر زیبای هنرمندان خوشنویس بنگارد. 

محسن نوفرستی، یکی از فعالان رسانه‌ای نیز بر بهره گیری از اساتید کشوری برای بیان مولفه‌های جهاد تبیین برای رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک نیز از دیگر مواردی است که باید دنبال شود.

هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز از فعالیت ۷۵ مؤسسه قرآنی در استان خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: این تعداد با احتساب خانه‌های قرآنی شهری و روستایی به ۲۵۰ مرکز می‌رسد.

وی بیان کرد: ضعف جامعه ما از دوری قرآن است و موسسات قرآنی زیادی داریم که هنوز بالفعل نشده‌اند؛ به لحاظ جایگاه حاکمیتی انتظار ما این است فضای فکری مبتنی بر قرآن باشد و امروز اگر قرار است دغدغه‌ای از بین رود باید به قرآن توجه کرد.

مساح با بیان اینکه ارزش‌های قرآن جای معامله ندارد، افزود: موسسات قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان کرسی ندارند و از طرفی المان‌های قرآنی جایی در سطح شهر ندارند.

در این جلسه تاکید شد مهم ترین امر در رسانه‌ها برای جهاد تبیین اطلاع رسانی صحیح و به موقع است. بهره گیری از دوره‌های آموزشی مستمر، ارائه طرح‌های نو و بهره‌گیری از ایده‌های جدید اصحاب رسانه در روشنگری و تعامل بسیج با رسانه در حوزه ارتقا و افزایش سواد رسانه‌ای از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha