تکلیف موقوفات با عدم کاربری زمانی چیست
کد خبر: 4100449
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

تکلیف موقوفات با عدم کاربری زمانی چیست

مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخلاف تصور عام اراضی موقوفه بلااستفاده را نمی‌توان در اختیار مردم گذاشت، گفت: ممکن است اراضی از موقوفه وجود داشته باشد که اکنون کاربری نداشته، اما نمی‌توان آن را به صورت رایگان به مردم داد.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: سازمان اوقاف موظف است به خاطر نقش امین موقوفات بودن تنها وقف‌ها را در سرفصل خود هزینه کند و اگر غیر از این باشد خلاف شرع عمل کرده است.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور عام اراضی موقوفه بلااستفاده را نمی‌توان در اختیار مردم گذاشت، افزود: ممکن است اراضی از موقوفه وجود داشته باشد که اکنون کاربری نداشته، اما نمی‌توان آن را به صورت رایگان به مردم داد.

بخشی‌پور با بیان اینکه صاحب این موقوفه معامله‌ای با خدا انجام داده و نیات خود را نیز تعریف کرده و ما این اختیار را نداریم که به جز نیت کاری انجام دهیم، تصریح کرد: درآمد موقوفات تنها در راستای نیت واقف هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است وقف، یک زمین کشاورزی بوده که آب قنات آن خشک شده و به عنوان یک زمین رهاشده وارد محدوده خدماتی شهر شود؛ در این موارد در قالب قانون حق و حقوق موقوفه پرداخت شده و در صورت عدم ضرر موقوفه و موقوفه علیهم طبق طرح‌های شهری مشارکت برای ساخت و ساز انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: واگذاری اراضی اوقاف تنها در  صورت قرارداد مشارکت امکان پذیر بوده و در راستای احیا و درآمدزایی موقوفاتی‌ که اکنون هیچ‌گونه درآمدی ندارند از بخش خصوصی کمک می‌گیریم.

بخشی‌پور یادآور شد: در خراسان‌جنوبی موقوفه خلاف شرع وجود ندارد، اما اگر این گونه باشد اداره تحقیق سازمان اوقاف با مجوز صادره از سوی نماینده ولی فقیه در سازمان، سرفصلی برای آن تعیین کرده تا هزینه‌کرد در آن قسمت صورت گیرد.

وی در پایان گفت: بهره‌گیری از ظرفیت مردمی و استعداد از افراد امین در هر محل به جهت آشنایی با امورات آن منطقه از مهم‌ترین طرح‌های اوقاف است چراکه افراد امین هر محل به دلیل آشنایی کامل با منطقه می‌توانند در توجه به وضعیت موقوفه مشارکت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha