روایت وقفی چندین ساله و آنچه پس از مرگ فانی نشد
کد خبر: 4100300
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

روایت وقفی چندین ساله و آنچه پس از مرگ فانی نشد

اوستا غلام؛ نام واقف خوسفی است که سال‌ها قبل با درک شرایط مردم روستایش قسمتی از پمپ بنزین خصوصیش را وقف کرد.

وقفغلام ایوبی از اهالی شهرستان خوسف بوده که سال‌ها قبل از سمت خوسف به گرگان مهاجرت کرده تا از شرایط خشکسالی و قحطی دوری کند؛ وی که در روستای حامی و دهن رود به اوستاغلام مشهور است در اولین روزهای انقلاب به سمت شمال کشور مهاجرت می‌کند تا بتواند روزی بهتری به دست آورد؛ 50 سال قبل با شرایطی نه چندان مساعد در گرگان سکنی می‌گزیند.

در همان روزهایی که شرایط زندگی‌اش چندان مساعد هم نبود، به یاد دیگران و انفاق بوده و در دل اعتقاد داشت که باید به فکر دیگران بود. او در گرگان به شرایط مطلوبی از زندگی دست یافت و در این شرایط نیز نیازمندان را از یاد نبرد. او با اینکه کیلومترها از شهر اجدادی‌اش دور شد اما خود را جدا از این مردم ندید و تصمیم گرفت با یک وقف، در این منطقه دینش را به سرزمین پدری‌اش ادا کند. او که اکنون فوت کرده، چندین سال قبل در شهر گرگان پمپ بنزینی افتتاح می‌کند و سپس به فکر انفاق بخشی از پمب بنزین می‌افتد.

وقف بخشی از پمپ بنزین 

حجت الاسلام محمد الهی، رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان خوسف در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: غلام ایوبی، یکی از مردم این شهرستان است که یک وقف جالب را انجام داده است؛ وی از عرصه و عیان جایگاه پمپ بنزین؛ 75 سهم از مجموع هزار سهم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گلشهر گرگان را وقف عزاداری و اطعام عزاداران حسینی کرده است.

وی با بیان اینکه این واقف پمپ بنزین خصوصی خود را در شهر گرگان وقف کرد، افزود: آقای ایوبی بعد  از چندین سال برای دیدن روستا به روستای حامی سفر می‌کند و با دیدن وضعیت خشکسالی در روستا تصمیم بر آن می‌شود که بخشی از پمپ بنزین را برای آبادی این روستا وقف کند تا زندگی مردم رونق بگیرد.

الهی ادامه داد: این وقف هر ساله در روز هشتم محرم در روستای حامی برای اطعام عزاداران این روستا و روستاهای اطراف عملیاتی شده و از طرفی قسمتی از درآمد نیز صرف تأمین هزینه‌های تعمیر و توسعه حسینیه روستا می‌شود تا مراسم عزاداری بر زمین نماند.

رییس اوقاف و امور خیریه خوسف با بیان اینکه این وقف تا زمان حیات فرد بر عهده وی و پس از مرگ وی بر عهده فرزند ارشد اوست، تصریح کرد: وی در 28 آذر سال 92، نیز یک واحد آپارتمان را نیز وقف بر هزینه‌های حوزه علمیه برادران خوسف برای تبلیغ قرآن و سیره اهل بیت(ع) استفاده کرده است.

وی افزود: این واقف حدود 15 سال گذشته در روستای حامی یک حسینیه ساخته است؛ علاوه بر این در شهرستان خوسف حوزه علمیه آقایان وجود نداشت به همین علت خانه‌ای را وقف کرد تا پس از مرگ این خانه وقف حوزه علمیه خوسف باشد.

الهی یادآور شد: توجه به نیازهای روز جامعه و فرهنگ کمک به مردم و دیگران و حس نوع دوستی از مواردی است که می‌تواند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند و اگر هر فرد به این سمت حرکت کند مسائل اجتماعی به حداقل خواهد رسید.

اوستا غلام در مسائل دینی علاوه بر وقف کردن مالش بسیار حواسش به بقیه نیز بود و چنانچه در خانه کسی که مهمان بود و می‌دانست خمس غذای مهمان را نداده‌اند؛ خمس غذای خود را پرداخت می‌کرد؛ او حتی نذورات خود را از از شمال کشور به منطقه کویری خوسف می‌رساند و هیچ‌گاه از یاد نیازمندان غافل نشد. او اکنون پس از زندگی 90 ساله به دیار معبود شتافته است، اما اقداماتش هنوز پابرجاست؛ اقداماتی که هر روز دلی را شاد، مسکینی را سیراب و نیازمندی را خرسند می‌کند.

انتهای پیام
captcha