زنگ «دوستی با قرآن» در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شود
کد خبر: 4099363
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

زنگ «دوستی با قرآن» در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شود

فاطمه ابوالحسنی که به تازگی به عنوان مدیر برتر دارالقرآن‌های کشور انتخاب شده معتقد است که باید یک روز در هفته با عنوان «دوستی با قرآن» در برنامه مدارس گنجانده شود تا مفاهیمی از قبیل راستگویی، خوش‌خلقی، مهربانی و ... با مصداق‌های عینی و عملی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

فاطمه ابوالحسنی، مدیر دارالقرآن شهید دهقانی تفتفاطمه ابوالحسنی، مدیر دارالقرآن سیدالشهدا (شهید دهقانی) شهرستان تفت است که توانست در ششمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های کریم سراسر کشور به عنوان مدیر موفق دارالقرآن‌ها معرفی و تجلیل شود.

ایکنای یزد در گفت‌وگویی با این بانوی برتر قرآنی، چگونگی این موفقیت و نحوه فعالیت وی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ فعالیت‌های قرآنی را از چه زمانی آغاز کردید؟

فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را از دوران دانش‌آموزی و در مدرسه آغاز کردم و در رشته‌های مختلف قرآنی و فرهنگی شرکت داشتم و چندین بار در مسابقات کشوری و استانی هم حائز رتبه برتر شدم.

بعد از دوران دانش‌آموزی هم دوره‌های آموزشی تخصصی قرآن کریم در رشته‌های حفظ، تجوید، ترتیل را نزد اساتید مجرب استان یزد گذراندم. چهار سال اخیر در دارالقرآن حضرت سیدالشهدا(ع) شهرستان تفت سپری شد.

ایکنا ـ دارالقران سیدالشهدا چه سالی تأسیس شد و چرا به‌ نام شهید نامگذاری شده است؟

این دارالقرآن از سال ۱۳۹۱ زیر نظر آموزش و پرورش شهرستان تفت فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. از مهرماه سال گذشته با جابجایی مکان دارالقرآن به ساختمان فعلی که ساختمانی بود که به همت خانواده بزرگوار شهید گرانقدر محمدرضا دهقانی تفتی که خودشان هم از مربیان قرآن بودند، بنا شده بود، این دارالقرآن به‌نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده و به شهید دهقانی شهرت یافت.

ایکنا ـ عوامل موفقیت شما در فعالیت‌های قرآنی چه بوده است؟

با ورود به دارالقرآن سعی و تلاش من و سایر نیروهای این مرکز در جهت شناساندن دارالقرآن و مأموریت آن به مردم شهرستان تفت بویژه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بود تا قدم کوچکی را در راه رفع مهجوریت قرآن برداریم. لذا با هدف جذب حداکثری دانش‌آموزان نسبت به برگزاری برنامه‌های جذاب و متنوع فرهنگی و قرآنی در مرکز دارالقرآن و همچنین با حضور در مدارس و اجرای برنامه‌های متنوع و قرآنی اقدام کردیم‌ که  به مرور زمان اعتماد مردمی به دارالقرآن جلب شد و باعث افزایش حضور قرآن‌آموزان در دارالقرآن شد.

در دوران کرونا نیز با استفاده حداکثری از فضای مجازی، فعالیت‌ها و کلاس‌های آموزشی دارالقرآن را در بستر فضای مجازی با قوت بیشتری ادامه دادیم و سعی داشتیم دوران کرونا لطمه‌ای به دارالقرآن و فعالیت‌های آن وارد نکند. ناگفته نماند که حمایت‌های بی‌دریغ آموزش و پرورش شهرستان در زمینه‌های مختلف از قبیل تأمین تجهیزات، اختصاص مکان مناسب و حمایت‌های معنوی و مالی نقش مؤثری در موفقیت دارالقرآن داشته است.

ایکنا ـ چه عواملی باعث شد در کشور بدرخشید؟

از مهرماه سال جاری بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش، طرح‌ها و برنامه‌های شاخصی که در سه سال اخیر در دارالقرآن اجرا شده بود، به اداره قرآن و عترت وزارتخانه ارائه شد. پس از داوری و ارزیابی طرح‌ها توسط کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در حاشیه ششمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های کشور، طرح‌های برتر انتخاب شد. خوشبختانه دارالقرآن شهید دهقانی در بین ۷۸۰ دارالقرآن در سطح کشور، جزء ۵ طرح برتر انتخاب شد و رتبه سوم را کسب کرد.

ایکنا ـ با چه مشکلاتی در این راه مواجه هستید؟

مشکلات دارالقرآن‌ها کمبود نیروی متخصص قرآنی در آموزش و پرورش است که ما را در برگزاری کلاس‌های تخصصی دچار مشکلات بسیاری می‌کند. همچنین با توجه به اینکه دارالقرآن‌ها در دو نوبت صبح و عصر با برگزاری کلاس به مردم خدمات قرآنی ارائه می‌کنند، عدم اختصاص پست سازمانی به دارالقرآن باعث می‌شود که مدیر و دیگر پرسنل اکثر وقتشان درگیر مسائل جاری شود و این عامل مانع رشد و توسعه فعالیت‌ها در حوزه‌های دیگر شود که امید داریم وزارت آموزش و پرورش به این مشکلات بیشتر توجه کنند و از طریق جذب نیرو و اختصاص سرمایه انسانی لازم و بودجه کافی این مسئله حل و فصل شود.

همچنین با توجه به شرایط خطیر کنونی و سختی جذب نسل امروز به سمت قرآن، انجام هرگونه فعالیت قرآنی و فرهنگی جذاب نیازمند بودجه مناسب است که دارالقرآن‌ها از این حیث با معضل جدی روبرو هستند و شهریه دریافتی بابت برگزاری کلاس، کفاف اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی را نمی‌دهد و صرف امور جاری می‌شود.

ایکنا ـ وضعیت فعلی مدارس در زمینه‌های قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به شرایط فعلی که اکثر دانش‌آموزان وقت خود را در فضای مجازی که گاهی مضر هم است، صرف می‌کنند، تلاش ما این است با ایجاد یک مرکز فرهنگی و قرآنی و اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب زمینه جذب حداکثری دانش‌آموزان به سمت و سوی قرآن فراهم کنیم لذا از مسئولان شهرستان تقاضا داریم که نگاه ویژه به مراکز قرآنی و فرهنگی شهرستان داشته باشند و اعتبار لازم برای توسعه و فضاسازی دارالقرآن اختصاص دهند.

با توجه به اینکه مکان مناسبی در اختیار دارالقرآن است، امکان فضاسازی مناسب برای برگزاری مراسم و اردوهای دانش‌آموزی و خانوادگی وجود دارد و این امر مستلزم این است که با اختصاص اعتبار ویژه، توسعه عمرانی لازم در مرکز داشته و محیطی شاد و جذاب را برای دانش‌آموزان و صرف اوقات فراغت آنها فراهم کنیم.

مدارس شهرستان تفت نسبت به گذشته در زمینه‌های قرآنی پیشرفت خوبی داشتند و دانش‌آموزان تفتی در حوزه‌های قرآن و عترت حائز رتبه‌های برتر استانی و کشوری شدند ولی هنوز درصد حضور دانش‌آموزان نسبت به جمعیت دانش‌آموزی شهرستان در دارالقرآن سیدالشهدا و دیگر مراکز فرهنگی کم است و امیدوارم که این نرخ به مرور زمان افزایش پیدا کند.

برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. هدف این است که دانش‌آموزان علاوه بر حفظ قرآن، روخوانی، آموزش صوت و لحن، رفتار و اخلاق قرآنی را نیز بیاموزند و در زندگی پیاده کنند. این مسئولیت سنگینی بر دوش خانواده‌ها، مدارس، مراکز قرآنی و مسئولان مربوطه است تا با همکاری این هدف را به سرمنزل مقصود برسانند.

ایکنا ـ پیشنهاد شما برای تقویت فعالیت‌های قرآنی در مدارس چیست؟

اولین پیشنهاد من برای تقویت فعالیت‌های قرآنی در مدارس این است که آموزگاران مقطع ابتدایی که بیشترین تأثیر را در شکل‌دهی رفتار دانش‌آموزان دارند در زمینه مفاهیم قرآنی و روخوانی قرآن آموزش تخصصی ببینند و در این زمینه تقویت شوند.

دوم اینکه آموزش فهم قرآن در کنار آموزش روخوانی قرآن در ساعات درسی مدارس انجام شود که معلم یا مربی قرآن مفاهیم قرآنی کاربردی را به دانش‌آموزان یاد دهد تا دانش‌آموزان با آن مفاهیم مأنوس شوند و در زندگیشان پیاده کنند. در صورتی که قانون اجازه دهد ساعتی از برنامه درسی را در نوبت صبح به آموزش تخصصی قرآن اختصاص دهند و با اعزام مربی تخصصی از دارالقرآن، آموزش رشته‌های تخصصی از قبیل حفظ، صوت و لحن و ... را هم داشته باشند.

راهکار دیگر استعدادیابی دانش‌آموزان در حوزه قرآن و عترت است که می‌توانیم با حضور در مدارس و استفاده از مربیان و اساتید مجرب، علاقه و استعداد دانش‌آموزان را بررسی و کشف کنیم، در صورتی که محرز دانش‌آموزی در رشته‌ای استعداد و علاقه دارد نسبت به پرورش آن با برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام کنیم که شاهد رشد و شکوفایی دانش‌آموزان در حوزه قرآن و عترت باشیم‌.

پیشنهاد دیگر استفاده از ظرفیت حضور دانش‌آموزان در خوابگاه‌های مدارس است که می‌توانیم با برگزاری محافل قرآنی دوستانه و کلاس‌های تخصصی از این موضوع هم غافل نباشیم و در ساعت عصر در خدمت دانش‌آموزان خوابگاهی باشیم. همچنین برگزاری جلسات گفتمان دینی در مدارس شامل محفل‌های دوستانه قرآنی، سخنرانی و ... از دیگر مواردی است که کمک زیادی در توسعه فرهنگ قرآنی دارد.

پیشنهاد آخر هم اختصاص یک روز در هفته و نامگذاری با عنوان دوستی با قرآن در مدارس است و هدف از آن این باشد که آموزش‌های کاربردی دین مبین اسلام و مفاهیم قرآن از قبیل راستگویی، خوش‌خلقی، مهربانی و ... با مصداق‌های عینی و عملی به دانش‌آموزان آموزش داده شود که دانش‌آموزان این مفاهیم را به صورت عملی درک و لمس کنند.

انتهای پیام
captcha