وی با بیان اینکه اسلام آمده است تا به ما قدرت بدهد که عقلانیت خود را رشد دهیم و غرایز و شهوت‌های خود را مدیریت کنیم، افزود: اسلام آمده است که فطرت خداداد ما را شکوفا کند و بر اساس آن بخش‌های مختلف زندگی خود را سامان دهیم.

استاد حوزه علمیه گفت: با دقت در آیات نورانی قرآن کریم می‌بینیم هر پیامبری که آمده است آغازی بر یک تحول بزرگ بوده و تلاش کرده مردم را از وضعیت فعلی‌شان نجات دهد، افق‌های روشنی را جلوی روی مردم بگذارد و به انسان‌ها حیات طیبه بدهد.

وی ادامه داد: تربیت در قرآن کریم به گونه‌ای است که از پلیدی تنفر داشته باشیم و به سمت پاکی‌ها برویم و با توبه علیه ضعف‌های خودمان شورش کنیم؛ قرآن برای ما یک زندگی می‌خواهد که در آن مردم، ستم را در هر چهره‌ای که باشد کنار بزنند.

بهجت پور با تأکید بر اینکه اسلام برای ما زندگی سراسر نور و شکوه را خواسته است، گفت: قرآن به دنبال این است انسان‌هایی که تمایل دارند برای سعادت خودشان حرکت کنند زمینه برای آن‌ها فراهم باشد و موانع کنار زده شود.

وی با بیان اینکه معجزه بزرگ قرآن این است که توانسته است ترسیمی متعالی از زندگی را در اختیار ما بگذارد و انبیا و اولیا تلاش‌شان این بوده که مردم را به سمت قله‌های تعالی حرکت دهند، افزود: این موضوع را شیطان‌های انسی و جنسی تحمل نمی‌کنند و در برابرش مقاومت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: قرآن راه‌های برون رفت از چالش‌های پیشرفت را به مردم نشان داده و به ما امید داده است که اگر حرکت خود را ادامه دهید و کوتاه نیایید دیر یا زود پیروزی را به دست خواهید آورد.

وی با اشاره به سوره قصص که در دوره‌ای که پیامبر در اوج تنهایی بودند و مسلمانان انگشت شمار بودند نازل شده است، گفت: خداوند داستان موسی(ع) را بیان می‌کند که در شرایط اجتماعی متولد شد که بنی اسرائیل به قدری ضعیف شده بودند که فرعون پسرانشان را می‌کشت و زنانشان را برای شهوت‌رانی خودش زنده نگه می‌داشت و خداوند می‌فرماید من اراده کردم که این مستضعفین را حاکم کنم.

بهجت‌پور با بیان اینکه خداوند در سوره قصص ده‌ها قطعه از درگیری حضرت موسی(ع) و بنی اسرائیل با فرعون که پادشاه مسلطی بود را گزارش می‌دهد، افزود: خداوند می‌فرماید در این حوادث هرگاه درگیری شد حضرت موسی(ع) یک پله بالا آمدند و فرعون یک پله پایین رفت تا جایی که فرعون فکر می‌کرد با استدلال و منطق خودش می‌تواند حضرت موسی(ع) را از پا بیندازد، فرعون مجبور شد همه قوای خود را جمع کند تا بنی اسرائیل را از بین ببرد که با کمک خداوند در دریا غرق شدند.

وی تصریح کرد: سنت الهی این است که در مسیر رسیدن به اوج کمالات و قله‌های تمدنی قطعا فشار و آزمایش وجود دارد و فتنه در راه است و به میزانی که به قله‌ها نزدیک‌تر می‌شوید فتنه‌ها بیشتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در صدر اسلام هم فشارهای زیادی وجود داشت و هر چه پیامبر و اصحابشان جلوتر می‌رفتند حساسیت و فشار دشمن بیشتر می‌شد تا جایی که در جنگ احزاب همه قوای خود را برای مقابله با اسلام جمع کردند و این فشارها جز افزایش ایمان مسلمانان و اطمینان خاطرشان و تسلیم‌شان در برابر اوامر الهی نتیجه دیگری نداشت.

وی با بیان اینکه سنت الهی آمده است تا ما را آرام آرام محکم کند و ما مسیر پیشرفت را طی کنیم، یادآور شد: تمدن غرب از بعد از رنسانس برون‌دادش این بوده که خانواده را به هم ریخته، روابط عاطفی را تبدیل به مشارکت کرده و در روابط جنسی راه‌های غیر طبیعی را رواج داده است و کسی که دارد شعارهای غرب را تقلیدگونه بیان می‌کند و زندگی حیوانی و غریزی را رواج می‌دهد در مسیر پسرفت است.