پیشنهاد تجمیع اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4092331
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳

پیشنهاد تجمیع اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها در چهارمحال‌وبختیاری

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: پیشنهاد می‌شود ردیف بودجه قرآنی همه ادارات و دستگاه‌های استان تجمیع و با نظارت اتحادیه قرآنی استان یا یکی از دستگاه‌های ارشاد، اوقاف یا تبلیغات اسلامی استان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شود.

پیام احمدی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، پیام احمدی‌، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز گذشته 24 مهرماه در «نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی» که در محل این اداره‌کل برگزار شد با اشاره به اینکه خانواده قرآنی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خانواده فرهنگی و تربیتی استان است، اظهار کرد: مؤسسات و خانه‌های قرآن در شهرها و روستاها بدون هیچ ادعا و چشم‌داشتی با تکیه بر نیرو و توان مردمی به قرآن خدمت می‌کنند و مهم‌ترین کارها را در دل جامعه از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگ‌ترین شهرها پیش می‌برند.

وی با ذکر اینکه یک ردیف اعتباری مشخص در تمامی دستگاه‌ها به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که مجموعه ارشاد و مابقی نهادهای متناظر مانند تبلیغات اسلامی و اوقاف و دیگر مجموعه‌ها طی یک همدلی و همراهی با تشکل‌های قرآنی مردمی نشستی با مدیران ارشد استان شکل دهیم و از آنان بخواهیم که ردیف بودجه قرآنی تمامی ادارات و دستگاه‌ها تجمیع و به‌صورت گلوبال و با نظارت اتحادیه قرآنی استان یا یکی از دستگاه‌های ارشاد، اوقاف یا تبلیغات اسلامی استان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شود.

احمدی تصریح کرد: این اتفاق برای اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها در استان محقق و چندی پیش در جلسه شورای برنامه‌ریزی مصوب شد که بودجه پژوهشی تمام دستگاه‌ها به صورت یکجا و تجمیع شده در اختیار یک مجموعه پژوهشی استان قرار گرفت‌.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به بازدیدش از مجموعه بیت‌الاحزان استهبان فارس، بیان کرد: در این بازدید، حجت‌الاسلام شاهسونی نکات کاربردی و مهمی در خصوص این مجموعه بیان کرد که می‌تواند الگوی فعالان قرآنی ما در استان باشد. تفاوت است میان آنکه با ابلاغ دولت و انتظار حمایت دولتی مؤسسه قرآنی پا بگیرد با زمانی که با تکیه بر نیروی مردمی این اتفاق بیفتد و برای تحقق این مهم در استان نیازمند الگوگیری و مشاوره گرفتن از مجموعه‌های قرآنی موفق در کشور هستیم.

احمدی با اشاره به اینکه خمودگی و رخوت نه تنها در میان مجموعه‌های قرآنی بلکه در اکثر مجموعه‌های فرهنگی و هنری وجود دارد، گفت: این وضعیت ریشه در مشکلات کلان و شرایط اقتصادی کشور دارد، ضمن اینکه در مواردی نیز اولویت‌ها برای خانواده‌ها و مردم جابجا شده است اما خوشبختانه به‌مدد گشایش‌های اقتصادی، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه ارشاد در حد توان یاری‌گر اتحادیه قرآنی استان است، تصریح کرد: البته در خصوص مشکل مکان اتحادیه، اداره ارشاد فضاهای محدودی در اختیار دارد که به فعالیت مجوعه‌های فرهنگی و هنری اختصاص یافته است؛ از ظرفیت ساختمان مهر در ساعات بعدازظهر می‌تواند در اختیار اتحادیه قرار گیرد، ظرفیت سالن‌ها نیز برای برپایی برنامه‌ها و محافل در اختیار مجموعه قرآنی قرار دارد.

احمدی گفت: پیشنهاد می‌شود که مجموعه‌های قرآنی ید واحده‌ای شده و نشست‌هایی با نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار و مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند تا صدا شنیده شود، دستگاه‌های متناظر نیز این مجموعه‌ها را همراهی کرده و به‌ویژه در جذب اعتبارات استانی برای فعالیت‌های قرآنی از مسیرهای مربوط چانه‌زنی خواهند کرد.

همه دستگاه‌ها در قبال قرآن مسئولند

علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری نیز در این نشست بیان کرد: نه تنها دستگاه‌هایی چون ارشاد، اوقاف و تبلیغات اسلامی بلکه تمام دستگاه‌ها موظفند برای فعالیت‌های قرآنی قدم بردارند زیرا نظام اسلامی مدیون قرآن است و دستگاه‌های اجرایی نیز ذیل این نظام موظف به خدمت به قرآن کریم هستند.

وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه در حد وُسع خود به حمایت از قرآنیان می‌پردازد همچنان که ۴۰ فعال قرآنی استان تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای این اداره هستند، یا طرح تعویض قرآن‌های نو با قرآن‌های مستعمل یک بار در مساجد استان از سوی این اداره انجام شده است. برپایی جشنواره‌های گوناگون قرآنی و دینی از دیگر اقدامات ارشاد در این حیطه بوده است.

امینی تأکید کرد: از تمام دستگاه‌ها انتظار می‌رود که در حد امکانات خود پای کار قرآن باشند؛ همچنین مجمع خیران قرآنی استان باید فعال شود و به‌صورت هم‌افزا با اتحادیه قرآنی استان کار کند.

رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه اتحادیه قرآنی بستر یکی شدن مؤسسات قرآنی تحت پوشش ارشاد و تبلیغات اسلامی را فراهم ساخته است‌، افزود: البته می‌طلبد که روال قانونی در سطح کلان کشوری طی شود و مجوزها یکپارچه باشند.

امینی گفت: به هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان پیشنهاد می‌شود که جلسات خود با مدیران ارشد به‌ویژه استاندار را حتی‌الامکان افزایش دهند و مطالبه‌گری کنند؛ همچنین از ظرفیت شهرداران و دهیاران در جهت جذب کمک‌ها و مشارکت مردمی استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha