روستایی با آوازه قرآنی
کد خبر: 4090447
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲

روستایی با آوازه قرآنی

سال گذشته در ارزیابی گزارش فرهنگی و قرآنی ارسالی از طرف شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روستای دادران شهرستان درمیان در ارزیابی اولیه جزو 17 روستای برتر قرآنی کشور قرار گرفت و دلیل این امر توجه به فعالیت‌های قرآنی در بین تمام سنین در این روستاست.

کلاس های قرآنی اهل سنت شهرستان درمیانروستای دادران شهرستان درمیان، روستایی است که قالب مردمی آن اهل سنت بوده و در خراسان‌جنوبی و حتی کشور شناخته شده است؛ روستایی با مردمانی قرآنی که از کودکی به سمت کلاسی‌های قرآنی سوق داده می‌شوند.

سال گذشته در ارزیابی گزارش فرهنگی و قرآنی ارسالی از طرف شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روستای دادران شهرستان درمیان در ارزیابی اولیه جزو 17 روستای برتر قرآنی کشور قرار گرفت و دلیل این امر توجه به فعالیتهای قرآنی در بین تمام سنین در این روستاست.

مهدی پرناک، مدیر کانون سلمان فارسی روستای دادران درمیان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در این کانون اکنون نزدیک 70 نفر از سنین چهار تا 12 سال در حال آموزش علوم قرآنی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش بانوان سنین متوسطه اول نیز در حال آموزش‌پذیری هستند، افزود: قرآن یک عنصر اتحاد محسوب می‌شود و خداوند در آیه 103 سوره آل عمران فرموده: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد پس ميان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد اين‌گونه خداوند نشانه‏‌هاى خود را براى شما روشن مى‌كند باشد كه شما راه يابيد.»

فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت است 

مدیر کانون سلمان فارسی روستای دادران درمیان بیان کرد: تا زمانی که آموزه‌های قرآن در بین مسلمانان حاکم است، هیچ حزب و گروهی نخواهند توانست در اسلام خللی وارد کنند؛ این وعده خداوند است.

پرناک با بیان اینکه این روستا در امور قرآنی بسیار فعال بوده و مردم آن توجه بسیاری به آموزه‌های الهی دارند، ادامه داد: شیوع کرونا باعث دوری از کلاس‌های درس شد که لازم است با سرمایه‌گذاری روی کارهای فرهنگی همان شور و اشتیاق قبل از کرونا را به کلاس‌ها برگرداند و باید برای رونق کلاس‌ها هزینه‌های بیشتری کرد. باید هزینه‌های تبلیغاتی، مالی و فرهنگی صورت گیرد و ارگان‌های مختلف در این زمینه کار کنند تا بتوان به کیفیت کلاس‌های قرآنی پیش از کرونا رسید.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات و ارائه انگیزه بیشتر به قرآن‌آموزان باید در رأس کار قرار گیرد، اظهار کرد: اهمیت دادن به مسئله قرآن و موضوعات فرهنگی نیاز به حمایت بیشتری دارد.

پرناک با بیان اینکه حضور اساتید در این روستا باعث گرایش افراد به سمت قرآن شد، افزود: این امر در اخلاق مردمان این روستا نیز بسیار تأثیرگذار بوده؛ به‌گونه‌ای که همگی خود را عضو یک خانواده حس می‌کنند، اما هنوز فعالیت‌های قرآنی در آن جای توسعه دارد که نیاز به حمایت داریم.

تلاش برای جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت

علی‌اکبر درانی‌پور، سرپرست گروه قرآن و عترت(ع) فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف و برنامه‌ها عدم تمرکزگرایی و ارائه عادلانه خدمات آموزشی و فرهنگی در سطح کشور است، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ساماندهی، تقویت و حمایت از فعالیت‌های دینی در روستاها با هماهنگی جلب مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و دینی طرح ملی انتخاب و معرفی روستاهای قرآنی را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: هدف این طرح الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها و توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه، تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور است.

سرپرست گروه قرآن و عترت(ع) فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای انتخاب این روستاها شاخص‌هایی درنظر گرفته می‌شود که حول دو محور عمومی و تخصصی شکل می‌گیرد. شاخص‌های عمومی شامل تعداد شهدا و ایثارگران روستا، مشاهیر و علما و نخبگان فرهنگی دینی، مساجد و حسینیه‌های فعال، کتابخانه‌های فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستاست.

درانی‌پور ادامه داد: شاخص‌های تخصصی نیز حول سه محور آموزشی پژوهشی، تبلیغی ترویجی و شاخص‌های کیفی می‌چرخد و در حوزه آموزشی و پژوهشی مؤسسات قرآنی فعال، جلسات خانگی و هیئت‌های خانگی، دوره و کارگاه آموزش قرآن، قرآن‌آموزان فعال، قاری و حافظ فعال و آثار علمی آموزشی قرآنی توسط اهالی روستاست.

وی با بیان اینکه در بحث تبلیغی ترویجی نیز برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی، گروه‌های همخوانی و تواشیح و موقوفه قرآنی دارای امتیاز است، تصریح کرد: از جمعیت یک هزار و 700 نفری روستای دادران در شهرستان درمیان نزدیک به یکه هزار و 500 نفر در مسائل قرآنی ورود پیدا کرد‌ه‌اند؛ این روستا دو شهید دارد و اهالی روستا در بحث حفظ و قرائت قرآن فعال هستند.

سرپرست گروه قرآن و عترت(ع) فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این روستا با توجه به ارزیابی براساس شاخص‌ها جزو روستاهای قرآنی کشور انتخاب شد، افزود: با توجه به اینکه در قرآن کریم وحدت بین مسلمانان بسیار تأکید شده و از دیرباز در منطقه خراسان‌جنوبی وحدت بین شیعه و سنی وجود داشته است و پس از انقلاب این موضوع مستحکم‌تر شده است، فعالیت‌های قرآنی کمک بسیار زیادی به اتحاد بین افراد می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف در پی مخدوش کردن این وحدت بوده‌اند، یادآور شد: مسلمانان نشان داده‌اند که یکی شدن، اتحاد بین آنان و وحدت با وجود اختلافات بین مذاهب از بین نخواهد رفت.

سرپرست گروه قرآن و عترت(ع) فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عامل اصلی وحدت کتاب مشترک آسمانی قرآن است، بیان کرد: تا زمانی که قرآن وجود دارد و محور وحدت است هیچ‌کس نخواهد توانست اتحاد بین مسلمانان را از بین ببرد.

انتهای پیام
captcha