امکانات فرهنگی روستاها متناسب با جمعیت آن نیست
کد خبر: 4089203
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
احمدوند در نشست خبری:

امکانات فرهنگی روستاها متناسب با جمعیت آن نیست

نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار و اسامی 10 روستای دوستدار کتاب این دوره از جشنواره اعلام شد.

نشست خبری هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ، امروز؛ یکشنبه 10 مهر در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و اسامی 10 روستای برگزیده این دوره از جشنواره اعلام شد.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را از اتفاقات مبارک فرهنگی در سال‌های اخیر خواند و گفت: هدف اصلی ما در این جشنواره توجه به عدالت فرهنگی و تشویق و ترغیب روستائیان و عشایر به مطالعه و ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم در روستاها به امر مهم کتابخوانی است.

امکانات فرهنگی مناسب در روستاها نیست

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حدود یک چهارم جمعیت کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند، این تعداد را عدد قابل توجهی خواند و افزود: معمولا امکانات فرهنگی متناسب با این جمعیت در روستاها وجود ندارد، بنابراین باید از ظرفیت‌های مختلف شهرستان‌ها و استان‌ها و مشارکت دستگاه‌های مختلف برای ایجاد زمینه بهتر برای کتابخوانی در روستاها بهره ببریم.

روستاها مولد فرهنگی شوند

وی ادامه داد: روستاها علاوه‌بر اینکه مولدان اقتصادی کشور هستند، باید در جایگاه مولدان فرهنگی کشور هم نقش‌آفرینی کنند. بسیاری از چهره‌های فرهنگی کشور از روستاهای مختلف ایران عزیز هستند و ویژگی‌هایی که در روستا وجود دارد در تربیت انسان فرهیخته ایرانی موثر است.

احمدوند با تاکید بر اینکه وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران فراهم کردن امکانات بیشتری در موضوع کتابخوانی برای مردم روستاها  است، تصریح کرد: شکل‌گیری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب هم برای دستیابی به این هدف مهم است و خوشحالیم که در حدود 9 سال گذشته این جشنواره استمرار داشته است و تعداد قابل‌توجهی از روستاها از استان‌های مختلف کشور در این رقابت جذاب فرهنگی حاضر بودند و به‌واسطه این جشنواره نشاط فرهنگی در محیط روستاها پدید آمده است.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد بهره‌گیری از پیشنهادهای خلاقانه، مشارکت بیشتر مردم و نهادهای فرهنگی برای ارتقاء جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را لازم دانست و گفت: در فراخوان اولیه جشنواره امسال حدود 300 روستا وارد رقابت انتخابی شدند و در مراحل بعد و بعد از داوری‌ها تعداد 10 روستا برگزیده شدند که امروز به‌عنوان روستاهای دوستدار کتاب در این دوره جشنواره معرفی می‌شوند.

شروع رقابت رسمی روستاها

وی افزود: رقابت رسمی این روستاها در هفته کتاب پیش‌رو آغاز خواهد شد و بر اساس تقویم اجرایی جشنواره در همه روستاها مراسم ویژه‌ای با مشارکت مردم روستا برای اعلام رسمی آن روستا به‌عنوان روستای دوستدار کتاب برگزار می‌شود.

احمدوند توجه به استمرار فعالیت روستاهایی که سال‌های قبل انتخاب و شناخته‌ شده‌اند را از دیگر برنامه‌های این دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب خواند و تصریح کرد: تلاش ما این است که کمک‌ها و حمایت‌هایی را برای ایجاد امکانات مورد نیاز روستاها فراهم کنیم و از دستگاه‌های مختلف هم درخواست می‌کنیم در این کار مشارکت حداکثری داشته باشند تا امکانات بیشتری برای فعالیت کتابخوانی در روستاها فراهم کنیم.

نشست خبری هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در بیان وجوه تمایز برگزاری هشتمین دوره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با دوره‌های گذشته، عنوان کرد: در دوره‌های قبل معمولا روستاهای دوستدار کتاب در یک مراسم در مرکز معرفی و تقدیر می‌شدند اما در این دوره بنا بر این است که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران سازمان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در همه 10 روستا حاضر شوند. این حضور حتما کمک‌کننده و زمینه آشنایی مسئولان با شرایط روستا از نزدیک است. امیدواریم این حضور برای مردم نشانه توجه بیشتر دولت به مردم و حضور دولت در میان مردم باشد.

احمدوند با اشاره بر اینکه در این برنامه‌ها از چهره‌های ملی مرتبط با استان هم بهره خواهیم برد؛ اضافه کرد: تلاش ما این است که برنامه‌ای متناسب با شان روستا و این جشنواره برگزار کنیم و امکاناتی که در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل‌توجهی داشته باشد، تا چنین تفکری در روستاها گسترش یابد.

52 روستای دوستدار کتاب به مرحله داوری ملی رسیدند

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی و دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب هم در این نشست ضمن اشاره به پیشینه این جشنواره عنوان کرد: هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از آبان‌ 1400  آغاز به کار کرد و به دلیل استقبال چندین مرتبه این جشنواره تمدید شد. طی این دوره 284 روستا برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند و درنهایت 52 روستا به مرحله داوری ملی رسیدند.

دبیر جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به اینکه وجود فرصت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی در روستاهای برگزیده، عنوان کرد: در راستای عدالت فرهنگی در همه این روستاها کتابخانه‌ عمومی و در چهار تا از روستاهای برگزیده هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کانون وجود و حضور دارند.

نشست خبری هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

جانعلی‌پور با اشاره به حضور اهالی 10 روستای منتخب در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: از ابتدای آبان به مدت دو هفته در 10 روستای منتخب هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آیین اختتامیه را با همکاری ادارات ارشاد در مدارس، مساجد یا مکان عمومی دیگری برگزار می‌کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال آینده شاهد وقوع اتفاقات ترویجی خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی با حضور مدیران در این روستاها باشیم.

بر اساس اعلام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این 10 روستا 9 روستا به‌عنوان روستاهای برگزیده هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و یک روستا به‌عنوان روستای استمرار (دارای فعالیت مستمر کتابخوانی) هستند که اسامی آن به شرح زیر است:

10 روستای دوستار کتاب کشور 

روستا‌های «اشترمل» از توابع شهرستان تویسرکان و «ویان» از توابع شهرستان کبودرآهنگ از استان همدان

روستای «ولیعصر» از توابع مرودشت از استان فارس

روستاهای «مرزون‌آباد درویش‌خیل‌» از توابع شهرستان بابل و «عرب محله» از توابع شهر ساری از استان مازندران

روستای «گورک سادات» از توابع بخش دلوار، شهرستان تنگستان از استان بوشهر

روستای «دهبکری» از توابع شهرستان بم از استان کرمان

روستای «ناچیت» از توابع بخش سیمینه در شهرستان بوکان از استان آذربایجان غربی

روستای «دوکوهک» از توابع شهرستان رامهرمز از استان خوزستان

روستای «شاهنجرین» از توابع شهرستان درگزین از استان همدان به‌عنوان روستای استمرار

انتهای پیام
captcha