افزایش کمپین‌های فعالان حامی فلسطین در جام جهانی قطر
کد خبر: 4089089
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

افزایش کمپین‌های فعالان حامی فلسطین در جام جهانی قطر

در آستانه برگزاری جام جهانی 2022 قطر، کمپین‌هایی که خواستار حمایت از آرمان فلسطین و افشای جنایات اسرائیل در این رویداد ورزشی هستند، افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از القدس العربی، کمپین‌هایی که خواستار حمایت از حقوق فلسطینیان و افشای جنایات اسرائیل در جام جهانی قطر هستند، گسترش یافته است.

این کمپین در شرایطی فعال شده است که تعدادی از تیم‌های غربی قصد دارند از فرصت جام جهانی برای طرح مسائلی مانند جنگ روسیه با اوکراین استفاده کنند. 

نهادهای فلسطینی در حال فعالیت هستند و از فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) می‌خواهند تا به تیم‌های کشورهای عربی اجازه دهد در جام جهانی 2022 قطر نشان‌ها و تی‌شرت‌هایی را در معرفی جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بپوشند.

نهادهای فلسطینی کمپین گسترده‌ای را برای تحت فشار قراردادن فیفا به راه انداختند تا به تیم‌های فوتبال عربی اجازه دهد تا مواضع سیاسی و اعتراضی خود را مشابه مواضع برخی از تیم‌های اروپایی در حمایت از اوکراین، آزادانه و بدون هیچ مانعی ابراز کنند.

بنیاد فلسطینیان در اروپا که یکی از نهادهای فعال فلسطینی در اروپاست با مشارکت شورای فلسطینیان خارج از کشور و سایر نهادها پیام‌های فوری به فیفا ارسال کرده است.

 ماجد الزیر، مدیر بنیاد روابط اروپا و فلسطین در بروکسل، به نمایندگی از سازمان‌های غیردولتی فلسطینی در اروپا و فلسطین، نامه‌ای به جیووانی اینفانتینو، رئیس فیفا ارسال کرد.

این نامه نشان می‌دهد که همه متقاعد شده‌اند که فیفا از آنچه در فلسطین می‌گذرد آگاه است و اسرائیل چندین دهه فلسطین را اشغال کرده و جنایات جنگی وحشتناکی از جمله کشتار جمعی، زندانی‌کردن و کشتار کودکان را علیه فلسطینیان مرتکب شده است.

سازمان‌های فلسطینی تأکید کردند: مردم فلسطین اکنون در سراسر جهان پناهنده‌ هستند و نمی‌توانند به خانه‌ها و روستاهای خود بازگردند، علاوه بر این، اسرائیل آپارتاید و نژادپرستی را در همه اشکال آن اعمال می‌کند.

امین ابورشید، رئیس بنیاد فلسطینیان در اروپا در پیامی گفت: فیفا موظف است از اقدامات مردم فلسطین برای اعتراض در جام جهانی 2022 و به دور از استانداردهای دوگانه حمایت کند.

ابورشید افزود: فیفا در دوره قبل به بسیاری از تیم‌ها اجازه داد تا از آزادی بیان استفاده کنند و بنرها و علامت‌هایی را برای مسائل بلند کنند، در حالی که برخی باشگاه‌های اروپایی را که پرچم فلسطین را برافراشتند توبیخ کرد.

در این نامه‌ها از فیفا خواسته شده به تیم‌های عربی اجازه دهد تا روی پیراهن‌های خود شعارهایی در حمایت از فلسطین، از جمله شعارهایی علیه آپارتاید اسرائیل، درج کنند.

در پایان این پیام ها آمده است: ما معتقدیم که این حق اساسی ماست که چنین اعتراضی را در استادیوم‌های فوتبال انجام دهیم، ما واقعاً استانداردهای دوگانه‌ را نمی‌پذیریم که به تیم‌های اروپایی اجازه طرح مسائل سیاسی داده شود؛ در حالی که ما فلسطینی‌ها از انجام آن منع شده‌ایم.

این پیام‌ها همزمان با کمپین‌های مردمی است که توسط فعالان راه‌اندازی شده و از تیم‌های عربی می‌خواهند شعارهایی در حمایت از فلسطین، مشابه اقدامات تیم‌های اروپایی در حمایت از سایر مسائل سیاسی، مطرح کنند.

انتهای پیام
captcha