لحظات ناب امام رضایی(ع)؛ از چادر گل صورتی تا عشق بی‌مرز
کد خبر: 4088226
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
ایکنا گزارش می‌دهد

لحظات ناب امام رضایی(ع)؛ از چادر گل صورتی تا عشق بی‌مرز

دهه پایانی ماه صفر، دهه زیارت رفتن است، زیارت اربعین یا امام رضا(ع) یا هر دوی آن. این روزها شاهد سفر مردم از اقصی نقاط کشور به مشهد مقدس یا سایر کشورها به این شهر هستیم. دلدادگان کوی رضوی پس از دو سال پشت سر گذاردن و تحمل دوری به علت کرونا امسال مشتاق‌تر از قبل رهسپار این سفر شدند. ایکنا از سفر یکی از کاروان‌های اراکی گزارشی تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.

بارگاه مطهر امام رضا (ع)

زیارت امام رضا(ع) یکی از زیارت‌های به یادماندنی و شیرین است که هریک از ما خاطرات شیرین این سفر را به همراه داریم، همیشه به محض ورود به بارگاه مقدس و منور ایشان به یاد حرف قدیمی‌ها می‌افتم که می‌گفتند امام رضا(ع) جلوی در می‌ایستد و به تک تک مهمانان خود سلام می دهد، نمی‌دانم این نقل قول از اجدا تا چه اندازه صحت دارد، اما مهم این است که به انسان حس بسیار آرام‌بخشی را انتقال می‌دهد و ما به دلیل باور این مسئله همیشه امام را حاضر و ناظر بر خود در این بارگاه مقدس می‌دانیم و به راحتی با ایشان درد و دل می‌کنیم، در واقع هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید.

مزه شیرین زیارت اربعین هنوز زیر دندانمان است که به شهادت نبی مکرم اسلام(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) نزدیک می‌شویم موج سفرهای زیارتی در ایران به مشهد مقدس آغاز می‌شود، همه دلدادگان رضوی خود را برای سفری دیگر به صحن و سرای ارباب و مولای خویش آماده و کوله‌بار خود را جمع می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است بیش از چهار میلیون و پانصد هزار نفر به مشهدالرضا(ع) سفر کردند، تفاوت امسال با 2 سال قبل فروکش کردن موج کروناست و مردم که تشنه زیارت امام خود در سالروز شهادتش بودند برای عرض ادب شتافتند. کاروان‌های رضوی دسته دسته با قطار، هواپیما، اتوبوس و خودروهای سواری به مشهد مقدس رهسپار شدند، کاروان «نور» از جمله کاروانی است که زوار حرم عشق را به مقصد دل‌ها رساند. دمی با چند نفر از اعضای این کاروان هم صحبت شدیم که تقدیم می‌شود.

مرتضی سراوانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد برق و صاحب خانواده‌ای چهار نفره است که به همراه همسر و دو فرزندش به این سفر می‌رود، از او در مورد حس و حالش پرسیدم که گفت: زیارت امام رضا(ع) در روز شهادتش مزه‌ای دیگر دارد و تقریباً سعی می‌کنم یکی از روزهای ولادت یا شهادت ایشان را به همراه خانواده در مشهد باشیم. ما هرچه داریم به برکت وجود ایشان است.

عشق به امام رضا(ع) حد و مرز ندارد

وی ادامه داد: هر بار که عازم سفر مشهد الرضا(ع) می‌شوم سر از پای نمی‌شناسم و علاقه دارم این سفر معنوی را به صورت کاروانی طی کنم؛ چراکه در هر سفر چیزهایی آموخته و دوستان خوبی پیدا می‌کنم. ما همه خادم امام رضا (ع) هستیم و با ایشان عهد می‌بندیم فرزندانی رضوی تربیت کنیم تا چشم و چراغی برای قرآن و اسلام باشند.

سارا رستمی، همسر آقای سراوانی، نیز گفت: وقتی به ماه محرم و صفر می‌رسیم لحظه شماری کرده و دعا می‌کنم خداوند دو زیارت اربعین و امام رضا(ع) را نصیبمان کند، روح و جسم ما با امام حسین (ع) و امام رضا(ع) که ولی‌نعمت ماست پیوند دیرینه دارد و برای امروز و دیروز نیست که کسی یا گروهی بتوانند آن را از ما بگیرند. به قول شهید سلیمانی «ما، امت امام حسینیم» و امام حسینی هم باقی خواهیم ماند.

وی ادامه داد: عشق به امام رضا(ع) حد و مرزی ندارد و بی‌شک همه عشاق بی‌صبرانه  مشتاق این زیارت را از خداوند طلب می‌کنند. زیارت امام رضا (ع) دعوت است و خیلی خوشحالم که من به این سفر دعوت شدم. امسال زیارت اربعین قسمتمان نشد، اما خدا را سپاسگزارم که که زیارت امام رضا(ع) را در قسمت من و اعضای خانواده‌ام گذارده بود و ما از سوی امام رئوف دعوت شدیم.

نیکی سراوانی، دختر آقای سراوانی که کلاس هشتم است از عشق به امام رئوف می‌گوید: از دوران کودکی به همراه خانواده حداقل سالی یکبار را برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مقدس می‌آمدیم، از همان روزها عشق و علاقه عجیبی بین من و ایشان ایجاد شد، یادم هست که مادرم با اینکه به سن تکلیف نرسیده بودم، می‌گفت: ورود به این بارگاه حرمت دارد و باید با حجاب کامل وارد شوم. همان روزها مادر بزرگم برایم چادر رنگی با گل‌های صورتی دوخته بود که وقتی به زیارت می‌روم سر کنم، نمی‌دانستم بین چادر و زیارت چه تناسب و رابطه‌ای وجود دارد، اما همین‌قدر می‌دانستم که باید سر کنم.

وی ادامه داد: با سر کردن چادر حس بسیار خوبی در وجودم شکل گرفته بود. البته در زمان بازی و شیطنت کودکی چادر مادر یا مادر بزرگم را سر می‌کردم، اما اینکه چادری برای خودم و هم اندازه خودم باشد نداشتم. یادم هست اینقدر ذوق زده بودم که حتی خرید هم می‌رفتیم چادر را کنار نمی‌گذاشتم. علاقه بین من و امام رضا(ع) و من و چادر از همان روزها شکل گرفت و امروز که سال‌ها از آن روز می‌گذرد چادرم را کنار نگذاشته‌ام.

زیبایی زیارت بارگاه رضوی توصیف شدنی نیست

کمی آن طرف‌تر خانواده آقای سلیمانی در حال جابه‌جا کردن چمدان‌های خود بودند که جلو رفتم و خواستم دقایقی را با ما گفت‌و‌گو کنند. این زائر امام رضا در بازار مغازه لوازم‌التحریر دارد و با همسر و پسرش راهی این سفر می‌شد. آقای حسن سلیمانی گفت: با شیوع کرونا به زیارت امام رئوف نرفته بودم و دلم بدجور هوایی شده بود و با خودم عهد کرده بودم امسال هر طور که شده در سالروز شهادت ایشان عازم مشهدالرضا شوم. با خانواده مشورت کردم و آنان نیز پذیرفتند و رفتن با کاروان پیشنهاد پسرم بود و ما نیز قبول کردن دسته جمعی برویم، برای همین پدر، مادر و یکی از خواهرانم و پدر و مادر همسرم نیز در این سفر به جمع ما اضافه شدند.  

وی بیان کرد: این دومین باری است که در سالروز شهادت امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنم. هر روز از زیارت این امام عزیز حال و هوای خودش را دارد. ایامی همچون شهادت، ولادت یا شب‌های قدر صحن‌ها مملو از جمعیت است و می‌شود، اما گاهی انسان نیاز به خلوتی و داشتن گوشه‌ای دنج برای درد و دل کردن می‌خواهد. زیارت امام بهانه‌ای برای آرام کردن دل‌های خودمان است، در صورتیکه که از هرجای این کره خاکی سلام دهیم قطعاً پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد.

مریم شایان‌مهر، همسر آقای سلیمانی، هم گفت: زیبایی زیارت امام رضا(ع) توصیف شدنی نیست، هر لحظه از زیارت رنگ و لآبی خاص دارد و مشابه آن را در هیچ جای دنیا نمی‌شود پیدا کرد. همه ما ایرانی‌ها اولین مکان برای مسافرت که به ذهنمان می‌رسد، مشهد مقدس است، وقتی همسرم پیشنهاد این سفر را داد با اینکه این روزها بسیار شلوغ است، اما پذیرفتم، اصلاً مگر می‌شود دست رد به پیشنهاد زیارت امام رئوف زد.

وی ادامه داد: سفر با کاروان زیارتی جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ چراکه می‌توان در این سفرمی‌توان با نزدیکان سفر کرد و تأمین مکان و غذا که یکی از مشکلات زوارست تا حدی برطرف می‌شود. از طرف دیگر در این سفرها می‌توان دوستان خوبی پیدا کرد.

جوانان پناهی جز امام رضا(ع) ندارند

آقای حمید صمدی، کارمند بانک و خانم زیبا سهرابی، دانشجوی علوم تربیتی از دیگر زوار مشهد مقدس بودند، از شواهد پیدا بود که به تازگی ازدواج کرده بودند از آنان در مورد حس و حالشان پرسیدم، که آقای صمدی گفت: حدود سه ماهی می‌شود که ازدواج کردیم و چون با ماه محرم و صفر مصادف شد از رفتن به سفر خودداری کردیم، به پیشنهاد یکی از همکارانم تصمیم گرفتیم راهی این سفر شویم. اولین سفر مشترک من و همسرم است و امیدوارم بتوانم برایش خاطره‌ای خوش و ماندگار برجای بگذارم، البته که لحظه به لحظه این سفر خوش است.

وی ادامه داد: با این سفر می‌خواهم زندگی‌ام را به عطر خوش امام رضا(ع) آغشته کنم و از ایشان بخواهم زدگی‌ام را برکت بخشد. داشتن همسری نیکو خلق هدیه خود امام بود و از این بابت از ایشان بسیار سپاسگزارم و امیدوارم لایق محبت آن حضرت باشم.

زیبا سهرابی، همسر آقای صمدی، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: امام رضا(ع) همه دارایی‌ام است هر کاری بخواهم انجام دهم از خدا و ایشان مدد می‌جویم، جوانان پناهی جز خدا، لائمه اطهار(ع) ندارند و ما ایرانیان به امام رئوف ارادت خاص و ویژه داریم، هرگاه گرهی در کارمان می‌افتد ایشان تنها پناهنمان است.

این روزها حال و هوای کشور امام رضایی است، موکب‌ها با اهدای چای و شربت از اهالی محل و رهگذران پذیرایی می‌کنند. دلمان بدجور هوایت را کرده آقا، ما را به چشم کرم خود ببین.

انتهای پیام
captcha