آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در میانمار
کد خبر: 4088194
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
سازمان ملل متحد اعلام کرد:

آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در میانمار

براساس اعلام معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر در میانماز از زمان وقوع کودتا در این کشور آواره شده‌اند.

به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، ندی النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، امروز دوشنبه طی سخنانی در پنجاه و یکمین جلسه شورای حقوق بشر این سازمان اعلام کرد که از زمان وقوع کودتا در میانمار در ماه فوریه ۲۰۲۱ تاکنون، بیش از یک میلیون نفر آواره شده‌‌اند.

وی در این خصوص افزود که در درگیری‌‌ها بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌‌های خود شده و بیش از ۴۵ هزار نفر نیز به کشورهای همسایه پناه برده‌‌اند.

النشیف با بیان اینکه ارتش میانمار از زمان کودتا به خشونت علیه غیر نظامیان ادامه داده است، اعلام کرد که دو هزار و ۳۱۶ غیر نظامی از جمله ۱۱۸ کودک، در نتیجه حملات ارتش جان خود را از دست داده‌‌اند؛ ۱۵ هزار و ۶۰۷ نفر بازداشت شده و ۱۲ هزار و ۴۶۴ نفر نیز همچنان در زندان هستند.

ارتش میانمار روز اول فوریه سال ۲۰۲۱ در پی بازداشت «میو انیونت»، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و «آنگ سان سوچی»، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که قدرت به «مین آنگ هلینگ»، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

مسلمانان روهینگیا که با تصویب قانونی توسط دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ حقوق شهروندی خود را از دست داده و یک اقلیت مسلمان بدون تابعیت در میانمار شدند، سرانجام از سوی ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ مورد حملات شدیدی قرار گرفتند.

ارتش میانمار و بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله به پاسگاه‌‌های مرزی این کشور در ایالت راخین، حملات پاکسازی قومی علیه مسلمان روهینگیا را آغاز کردند. در این حملات بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان راخینی به بنگلادش پناه بردند و صدها روستای مسلمانان به آتش کشیده شد. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تائید کردند که صدها روستای مسلمانان ویران شده است.

سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، خشونت علیه مسلمانان راخین در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌‌کنند.

بر اساس داده‌‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار مسلمانان راخینی که پس از آگوست سال ۲۰۱۷ از ظلم و ستم در میانمار فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند، به ۹۳۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۵۲ درصد از جمعیت ۳۴ اردوگاه پناهجویی در بنگلادش را کودکان و ۴۸ درصد آن را بزرگسالان و افراد مسن روهینگیایی تشکیل می‌‌دهند.

همچنین بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، ۹۲ هزار مسلمان روهینگیایی به تایلند و ۲۱ هزار تَن آن‌ها نیز به فرار کرده‌اند. برخی از پناهجویان راخینی نیز به اندونزی، نپال و مالزی پناه‌ برد‌ه‌اند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر پیشین سازمان ملل متحد در این ارتباط گفته بود که شرایط بازگشت پناهجویان روهینگیایی به خانه‌های خود در میانمار فراهم نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اتخاذ موضعی عوام‌فریبانه در ۲۱ مارس جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «نسل‌کشی» توصیف کرد.

انتهای پیام
captcha