برتری بعد تبلیغی نسبت به جنبه رقابتی در مسابقات قرآن کرواسی + فیلم
کد خبر: 4087986
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
علیرضا مکاری در بدو ورود به کشور بیان کرد:

برتری بعد تبلیغی نسبت به جنبه رقابتی در مسابقات قرآن کرواسی + فیلم

رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با اشاره به اینکه برای من سفر به این کشور قبل از اینکه یک سفر مسابقه‌ای باشد، تبلیغی و ترویجی بود، افزود: حضور ملیت‌ها در این مسابقات به حدی متنوع بود که برای من بیشتر یک سفر تبلیغی بود تا یک مسابقه قرآنی؛ این مسابقات یک تبلیغ فوق‌العاده برای جامعه قرآنی ایران و تشیع است.

علیرضا مکاری نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کشور کرواسی

علیرضا مُکاری، نماینده کشورمان در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی پس از کسب رتبه اول این مسابقات، بامداد امروز چهارم مهرماه وارد کشور شد و مورد استقبال مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و خانواده و دوستان قرار گرفت.

علیرضا مکاری در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در این دوره شاهد حضور قاریان و حافظانی از کشورهای مختلف بودیم، بر اساس آماری که اعلام شد نمایندگانی از حدود 40 کشور دنیا حضور داشتند و خوشبختانه مسابقات در سطح خوبی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه برای من سفر به کرواسی قبل از اینکه یک سفر مسابقه‌ای باشد، تبلیغی و ترویجی بود، افزود: حضور ملیت‌ها در این مسابقات به حدی متنوع بود که برای من بیشتر یک سفر تبلیغی بود تا یک مسابقه قرآنی؛ این مسابقات یک تبلیغ فوق‌العاده برای جامعه قرآنی ایران و تشیع است.

مکاری گفت: در زمان برگزاری مسابقات قبل از اینکه تلاوتی در کوران رقابت‌ها داشته باشم، از من خواسته شد تا در نماز جمعه شهر زاگرب و در مسجدی که مملو از جمعیت با اقوام مختلف بود، تلاوت داشته باشم. خوشبختانه استقبال از آن تلاوت و در مجموع تلاوت قاریان ایرانی به حدی بالا بوده و هست که در انتها بسیاری از مردم به من مراجعه می‌کردند تا از زمان تلاوتم در مسابقات اطلاع پیدا کنند.

مُکاری تصریح کرد: در زمان مسابقات نوبت تلاوت من حدود ساعت 14:30 بعدازظهر بود و در این زمان جمعیت بسیار زیادی حضور پیدا کردند و مشتاق بودند تا از تلاوت نماینده ایران بهره‌مند شوند. با اینکه من حدود یک خط کمتر تلاوت کردم، اما در پایان کار بسیاری از مستمعان گفتند ای کاش زمان تلاوت بیشتر بود.

نفر اول رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با تأکید مجدد بر اینکه سفر به کرواسی برای من تبلیغی بود به اجرای سه تلاوت در این سفر اشاره کرد و گفت: علاوه بر تلاوت در نماز جمعه و مسابقات، در اختتامیه مجدد از من خواسته شد تا تلاوت داشته باشم. همچنین در کنار سایر برگزیدگان تواشیح اسماءالحسنی را نیز اجرا کردیم.

«علیرضا مُکاری» رتبه‌دار مسابقات قرآن کرواسی به کشور بازگشت + فیلم

مُکاری بیان کرد: در کرواسی از ایران و مسابقات ایران بسیار یاد می‌شد. زمانی که به آنها گفتم سال قبل رتبه یازدهم ایران را کسب کرده‌ام و به عنوان نفر یازدهم مسابقات قرآن ایران به کرواسی اعزام شده‌ام، بسیار تعجب کرده و بر سطح بالای توانمندی قاریان ایرانی تأکید داشتند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد میزان شناختی که از این مسابقات قبل از اعزام به دست آورده بود، گفت: بر اساس دوره آموزشی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار کرد و بسیار هم عالی بود، یک سری اطلاعات به دست آورده بودم. علاوه بر آن مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه هم یک سری مقدمات و پیش‌زمینه‌هایی در مورد این رویداد به ما داده بود که بسیار مفید بود. بر اساس سلایق داوران و تجربیات افرادی که سال‌های پیش در این مسابقات حضور داشتند هم یک سری تجربیات کسب کردم و لذا تلاوت را طوری تنظیم کردم که بتوانم بیشترین نمره را به دست بیاوریم.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با اشاره به اینکه این مسابقات آیین‌نامه مشخصی ندارد،‌ گفت: بیشترین راهنمایی و کمکی که یک قاری در این مسابقات می‌تواند به دست بیاورد مشورت گرفتن از نمایندگان کشورمان در ادوار گذشته این رویداد است. این افراد معمولاً با سلایق داوران آشنا هستند و به نظرم اعزام استاد راهنما یک هزینه اضافه برای کشور است.

مُکاری اظهار کرد: برای حضور موفق در این مسابقات از تجربیات آقای «هادی اسفیدانی» که قبلاً در این مسابقات حضور یافته است استفاده کردم. ایشان یک سری نکات در مورد محل و شرایط اجرا به من گفتند که بسیار مفید و کارساز بود. همچنین نکاتی در مورد داوران گفت که بسیار کاربردی بود و تلاوتم را با توجه به توضیحات ایشان تنظیم کردم.

نفر اول بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی به بیان برخی نکات در مورد این مسابقات پرداخت و گفت: مسابقات قرآن کرواسی در مرکز اسلامی زاگرب برگزار می‌شود. کشور کرواسی حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 100 هزار نفر مسلمان ساکن این کشور هستند و به صورت سالانه از سوی دولت کرواسی و کشورهای اسلامی مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند. نماینده ایران برای حضور در این مسابقات به صورت مستقیم از طرف مفتی اعظم کرواسی به نام «حسن عزیزوویچ» دعوت می‌شود. محل برگزاری مسابقات هم مسجد بود.

وی افزود: در کل شرایط بسیار عالی بود و همینجا لازم می‌دانم از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بسیار تشکر کنم. از همان لحظه اول که برای من دعوتنامه ارسال و اولین تماس‌ها برقرار شد ساعت به ساعت با من در ارتباط بودند و حتی این ارتباط لحظه‌ای بعد از ورود به کشور کرواسی هم ادامه داشت. همچنین باید از سفارت جمهوری اسلامی ایران در کرواسی و شخص سفیر قدردانی کنم. ایشان علاوه بر حضور در سالن مسابقات در زمان اجرا و اختتامیه، چندین بار هم دعوت به عمل آورد. در کل همکاری همه سازمان‌ها و نهادها برای حضور در این مسابقات بسیار عالی بود و کمترین کاری که می‌توانستم برای جبران این زحمات انجام دهم کسب همین رتبه اول بود.

مکاری در مورد موقعیت و جایگاه مسابقات قرآن کرواسی در رقابت‌های قرآنی در سطح دنیا، بیان کرد: شرکت‌کننده‌هایی که از سوی کشورهای مختلف اعزام شده بودند همه قوی بودند، به عنوان مثال نماینده کشور ترکیه که رتبه دوم را کسب کرد یکی از بهترین قاریان این کشور بود. به اعتقاد من کشورهای دیگر روی مسابقات کرواسی حساب باز کرده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: از همه دوستانی که برای استقبال تشریف آوردند از جمله گروه خبری ایکنا و مدیران سازمان اوقاف تشکر می‌کنم، از همسرم و دیگر اعضای خانواده‌ام تشکر می‌کنم. یک بار دیگر عرض می‌کنم کسب این رتبه کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم.

انتهای پیام
captcha