ظرفیت‌های گردشگری سلامت در مشهد
کد خبر: 4087620
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
شاپور بدیعی تبیین کرد؛

ظرفیت‌های گردشگری سلامت در مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر ظرفیت عظیم مشهد با وجود بارگاه امام رضا(ع) برای توسعه گردشگری سلامت در کشور، گفت: اگر خدمات سلامت را به درستی ارائه کنیم، هر بیمار مبلغ ایران در جهان خواهد شد.

هر بیمار و خانواده او مبلغ ایران خواهند شد اگر ...

شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا، به موضوع گردشگری سلامت و ظرفیت بزرگ شهر مشهد در این خصوص اشاره کرد و گفت: مشهد نگین ایران است و حرم مطهر امام رضا(ع) ملجأ کسانی است که با خلوص نیت به آنجا پناهنده می‌شوند.

وی ادامه داد: دنیای اسلام به شفا اعتقاد دارد و در بسیاری از مواقع ما پزشکان شاهد اتفاق‌هایی هستیم که فراتر از علم پزشکی است. همچنین، تمامی دل‌شکستگان تشیع از سرتاسر دنیا به حرم رضوی می‌آیند تا زیارت و دردمندی خود را بیان کنند و عده‌ای هم برای شفا به این بارگاه می‌آیند و این امر فرصت بسیار بزرگی است تا نه تنها توانمندی‌مان را در حوزه سلامت بشناسانیم، بلکه به عنوان یکی از پیشرفت‌هایی که در سال‌‌های اخیر داشته‌ایم، این توانمندی را به رخ جهان بکشیم.

بدیعی به توانمندی نظام سلامت ایران در مدیریت کرونا اشاره کرد و ادامه داد: در زمان شیوع کرونا کدام نظام سلامت توانست تا این حد خوب عمل کند؟ علاوه بر اینکه مشهد یکی از ویترین‌های جهان اسلام به خصوص جهان تشیع است، می‌توان از فرصت بسیار بزرگ نظام سلامت برای گردشگری سلامت و ارائه پیام‌های جهان تشیع به سرتاسر دنیا استفاده کرد. در همین راستا بخش‌هایی هستند که در حوزه فرهنگی و مذهبی در مشهد فعالیت می‌کنند و پیام آنها در قاره آفریقا هم رواج یافته است. اگر برخی می‌خواهند منکر تأثیر بارگاه امام رضا(ع) در جذب گردشگران سلامت شوند، همانند این است که روز بودن روز یا شب بودن شب را انکار کنیم.

متبرک کردن تولد فرزند در مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مشهد به عنوان نگین جهان تشیع و جهان اسلام می‌درخشد و دانشگاه علوم پزشکی به برکت امام رضا(ع) جایگاه مطلوبی را در شمال شرق کشور پیدا کرده است و نه تنها از گلستان و گرگان تا سیستان و بلوچستان خدمات اصلی سلامت را در مشهد دریافت می‌کنند، بلکه عده‌ای از مردم ایران نیز برای تولد نوزادانشان به مشهد می‌آیند تا تولد فرزندشان در آنجا متبرک شود و بیماران صعب‌العلاج هم  دخیل می‌شوند. البته این موضوع منحصر به مردم ایران نیست و حتی بیماری از بنگلادش در زمان شیوع کرونا به صورت غیرقانونی وارد ایران شده بود تا مراحل درمانش را در مشهد انجام دهد.

بدیعی افزود: این فرصت بزرگی است، چراکه می‌تواند وسیله پیام‌رسانی ما به سراسر دنیا باشد. اگر افرادی به ایران بیایند و از خدمات سلامت ما به خوبی بهره‌مند شوند و ما درست به آنها ارائه خدمت کنیم، هر بیمار و خانواده او مبلغ ایران خواهد شد. همچنین، بهترین روش تبلیغ در دنیا از سوی افرادی است که همان خدمات را دریافت کرده‌اند.

100 سال خدمات پزشکی به زائران و مجاوران رضوی

وی گفت: بیمارستان‌های امام رضا(ع)، رضوی، قائم و... در مشهد وجود دارند و با قدمتی بیش از صد سال نه تنها به مجاوران خدمت کرده‌اند، بلکه زائران زیادی را هم پذیرفته‌اند. حتی بیماران مبتلا به سل افغانستان به آنها مراجعه می‌کنند و بیمارستان‌های مشهد جنبه بین‌المللی دارند. در زمان شیوع کرونا که همه جا بسته بود، افرادی به نیت شفا خود را به مشهد رساندند تا خدمات درمانی را دریافت کنند. پس باید به این حقیقت احترام بگذاریم و نظام خدمات سایر نقاط کشور را به آن متصل کنیم. اگر بتوانیم خدماتی را به طور مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های دیگر ارائه کنیم، ظرفیت‌های دیگر نقاط هم دیده می‌شود. در حوزه گردشگری سلامت باید به اقلیم، نظام، تقید و معنویتمان توجه کنیم و گردشگری حلال می‌تواند نقطه قوت باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه وقتی یک مسلمان وارد کشور غیراسلامی می‌شود و خدمات سلامت دریافت می‌کند، مسائل شرعی برای او مهم نیست، ولی وقتی وارد سیستم درمان ما می‌شود ما به این مسائل توجه می‌کنیم، گفت: بیماران مسلمان در هنگام دریافت خدمات متناسب با اعتقادات خود و با آرامش خاطر بیشتری آنها را دریافت می‌کنند. همچنین، خانم بارداری از کویت به بیمارستان ام‌البنین آمده بود تا در کنار حرم رضوی فرزند خود را به دنیا بیاورد. پشتوانه این کار یک اعتقاد بزرگ است. خوشحالیم که این فرصت را خداوند در اختیار ما قرار داده است تا نه تنها به هموطنانمان بلکه به مسلمانان سایر کشورها خدمات سلامت را ارائه کنیم، اما به ارتقای خدمات نیاز داریم.

بدیعی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین مانع توسعه گردشگری سلامت در کشور چیست؟ بیان کرد: باید هماهنگی‌های بین بخشی را ارتقا دهیم. در بحث گردشگری سلامت فقط نظام سلامت دخیل نیست و سیستم‌های مختلف از وزارت امور خارجه گرفته تا وزارت گردشگری باید هماهنگ باشند و به یک تفاهم اولیه در ارائه خدمات برسیم تا فرد خدمات‌گیرنده به سبب چالش‌هایی که در سایر قسمت‌ها هست، دچار دلزدگی نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه وقتی گردشگران سلامت تفاوت هزینه ارائه خدمات خود و مردم ایران را می‌بینند، احساس تبعیض می‌کنند و برای این مسئله می‌توان چه کار کرد؟ گفت: هر کشوری برای اتباع خود یارانه از جمله بیمه درمانی در نظر می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که هزینه درمان بیماران ایرانی کمتر از گردشگران سلامت باشد. اگر بخواهیم این مسئله را به درستی مدیریت کنیم، باید به سمت پوشش بیمه گردشگران سلامت برویم. کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت تلاش کرده‌اند که بیماران را از کشور مبدأ تا مقصد و هنگام بازگشت به کشورشان بیمه کنند و همین امر هزینه درمانی آنان را کاهش داده است. ایران کمترین هزینه‌های درمانی دارد و اگر درست برنامه‌ریزی کنیم و در بین گردشگران سلامت سیستم بیمه‌ را تقویت کنیم، می‌توانیم از این فرصت استفاده بهینه ببریم. همچنین باید مکان‌ بستری بیماران گردشگران سلامت را تفکیک کنیم تا این تناقض‌ها جلوه نکند.

انتهای پیام
captcha