تفاوت‌های زنانه و مردانه در احساسات و افکار + فیلم
کد خبر: 4085257
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

تفاوت‌های زنانه و مردانه در احساسات و افکار + فیلم

زوجین در مقوله ازدواج مبتنی بر یک هدف مشترک با یکدیگر همراه می‌شوند تا بتوانند مسیر خود را در یک همراهی دوجانبه به سمت هدف مشترکی هموار کنند، در این مسیر شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌ها تاثیر مهمی بر کنار یکدیگر ماندن، دارد.

انسیه برومندبه گزارش ایکنا، سلسله کارگاه‌های «آمادگی برای ازدواج» با موضوع «شناخت تفاوت‌ها برای همراهی بهتر» با سخنرانی انسیه برومند، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، از isqa.ir پخش شد. این سلسله درس‌گفتارها از سوی دبیرخانه رویداد فرهنگی ـ هنری چهارفصل قرآنی مستقر در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

در ادامه کارگاه «شناخت تفاوت‌ها برای همراهی بهتر» با ارائه انسیه برومند و موضوع «تفاوت‌های زنانه و مردانه در حس، افکار، اراده‌ها، رفتار و خصوصیات» را ببینید و بخوانید.

«طی جلسات گذشته به موضوعات مختلفی در حوزه آماده‌سازی ازدواج همچون هدف و نیاز به ازدواج، خودشناسی، شباهت‌های زن و مرد و کفویت پرداختیم. در این برنامه نیز موضوع تمایزها بررسی می‌شود.

زوجین برای مقوله ازدواج به عنوان یکی از مراحل رشد مبتنی بر یک هدف مشترک با یکدیگر همراه می‌شوند تا بتوانند پس از گذشت از این برهه، مسیر خود را در یک همراهی دو جانبه به سمت هدف مشترک خود هموار کنند. اولین نکته‌ای که در این زمینه به زوجین کمک می‌کند شباهت‌هاست و تا زمانی که زن و مرد وجوه مشترکی نداشته باشند که سبب پیوند و اتصال آنان و بهانه‌ای برای ارتباطشان شود، بین آنان همراهی ایجاد نخواهد شد.

دومین نکته مهم تمایزهاست. البته افراد به صورت طبیعی ابتدا تمایزها را دیده و سپس به سمت شباهت‌ها می‌روند. یعنی دید انسان‌ها در فهم این دو موضوع متفاوت است. چشم برخی افراد ابتدا به سمت تمایزها می‌رود و برخی دیگر ابتدا به شباهت‌ها می‌نگرند، یعنی جهت دید انسان‌ها در فهم و تقدم و تأخر این دو موضوع با یکدیگر تفاوت دارد. البته به صورت منطقی، ابتدا به مسئله شباهت‌ها پرداخته و سپس، به سمت تمایزها حرکت می‌کنیم و به هر دو مقوله نیز به یک نسبت می‌پردازیم.

بنابراین، زوجین باید ابتدا به شباهت‌‌ها پرداخته و به این موضوع دست پیدا کنند که در چه زمینه‌هایی می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند تا سپس، تمایزهای آنان معنادار شود. البته این بدان معنا نیست که این تمایزها عامل اختلاف و مانع همراهی آنان شود. در بخش تمایزها مسئله‌ای که در بحث ازدواج خیلی پررنگ دانسته می‌شود، تمایز بین دو جنس زن و مرد است. البته تمایزها بسیار متنوع هستند. تمایزهای ناشی از فرهنگ، آداب و رسوم، ملیت‌ها، تمایزهای ظاهری و باطنی، فکری و روحی، اخلاقی و اعتقادی و ... از جمله این موارد هستند، اما اولین تمایزی که باید بدان توجه شود تمایزی است که بین دو جنس وجود دارد.

لذا در این جلسه به صورت اختصاصی به تمایز جنسیت بین زن و مرد پرداخته و استاندارد رفتارها و بروزهای مردانه و زنانه و نسبت آن‌ها با یکدیگر را بررسی می‌کنیم. اگر بنا باشد که زن و مردی در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هم ازدواج کنند، باید شرایط فراهم شود تا تمایزات آن‌ها مکملشان باشد و آن‌ها را کامل کند. تضادهای زن و مرد باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا آنان مکمل هم شوند.

زوجینی زندگی مطلوبی دارند که توانسته‌اند از ترکیب این ویژگی‌ها با یکدیگر موجود متفاوتی را خلق کنند که تمامی ویژگی‌های زنانه و مردانه را در خود داشته و در عین حال فرم زنانه و مردانه خود را نیز حفظ می‌کند. هر کدام از جنس مرد و زن رفتار و سیستم فکری مربوط به خود را دارند که به هر کدام از آنان استقلال و قدرت همراهی می‌دهد. لذا برای شکل‌گیری یک جامعه خوب به هر دو وجه این موضوع احتیاج داریم.

شناخت نقش‌ها

خانواده‌ای مطلوب است که در آن هر کدام از اعضا از زوجین گرفته تا فرزندان نقش خود را به خوبی ایفا کنند. هر کدام از نقش‌های خانواده پیوست ویژه‌ای با مقوله جنسیت دارد و اهمیت این موضوع در آن است که هر کدام شکل و فرم مربوط به خود را داشته باشند. زمانی که نقش‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و مکمل هم باشند، ترکیبی زیبا را ایجاد می‌کند و در خانواده همواره آرامش و امنیت حاکم خواهد بود. همچنین، در چنین فضایی فرزندان خوبی تربیت می‌شوند.

از سوی دیگر با ایجاد چنین خانواده‌هایی، جامعه نیز به خوبی شکل گرفته و فضای امن و آرامش خانواده‌ها به جامعه نیز کشیده خواهد شد. زمانی که از تمایزها سخن گفته می‌شود، به سراغ شناخت ویژگی‌ها و تمایزهای زنانه و مردانه و سپس، شناخت شباهت‌های ایشان می‌رویم تا این شناخت، قدرت حرکتی مکمل و هماهنگ به آن‌ها دهد و بتوانند با به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های خود یک کار منسجم را انجام دهند.

برای بررسی تمایزها، ابتدا به سراغ ورودی‌ها و ساده‌ترین بخش وجودی انسان یعنی حواس می‌رویم. آقایان در حس بینایی و بانوان در حس شنوایی قدرت بیشتری دارند. دامنه، وسعت و سرعت دید در آقایان بر بانوان غلبه دارد و این مسئله در ابعاد دیگر نیز به آقایان قدرت می‌دهد که افق دید بیشتری داشته باشند. البته از آنجا که با نوعی تمایز مادی مواج هستیم، در تمایز مادی چنانچه به نقاط قوت توجه نشود و تحت کنترل قرار نگیرد، این نقاط به نقطه ضعف انسان تبدیل می‌شوند. به همین دلیل بیشترین آسیبی که بانوان می‌بینند، در بخش شنوایی ایشان است، چراکه تحت تأثیر فراوان گفتارند و دقت و عمق شنوایی آنان این زمینه را فراهم می‌کند که بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرند. اگر بانوان تحت تأثیر نقاط منفی شنوایی قرار گیرند، زندگی‌شان آشفته خواهد شد.

آسیب از ناحیه بصری

آقایان نیز با توجه به محیط بیرونی که داده‌های بصری فراوانی را از آن دریافت می‌کنند، چنانچه نقاط منفی بیشتری در ناحیه بصری دریافت کنند، دچار آسیب خواهند شد. بنابراین، این تمایزات باید تربیت شوند. آگاهی آقایان و بانوان از این تمایز می‌تواند در ایجاد زندگی مشترک و حمایت از یکدیگر در مسیر زندگی به آنان کمک کند. زوجین می‌توانند اطلاعاتی را که از طریق دیدن و شنیدن به دست می‌آورند با یکدیگر به اشتراک گذاشته و درک این حواس را به خوبی از یکدیگر بیاموزند.

تمایز بعدی، تمایز در قدرت تحلیل و پردازش است. در این قدرت با دو توانمندی مواجه هستیم. اولین توانمندی، قدرتی است که می‌توان با آن جزئیات را فهمید و آن‌ها را تجزیه کرد. توانمندی بعدی همان قدرتی است که با آن می‌توان کلیات را فهمید و با هم ترکیب کرد. البته هر دوی این توانمندی‌ها به تربیت و پرورش نیاز دراد و اگر رها شود، با آسیب‌های آن مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر به هردو توانمندی نیاز داریم؛ یعنی باید بتوانیم به خوبی توانایی تجزیه و ترکیب را داشته باشیم.

 
بانوان در حیطه قدرت تجزیه در مسئله جزءنگری و توانایی خیال‌پردازی قدرتمند هستند و آقایان نیز در حوزه وهم قدرت بیشتری دارند. بانوان گسترش تخیلات بالایی دارند و می‌توانند در بحث‌های مختلف به صورت دائمی از شاخه‌ای به شاخه دیگر بروند. همچنین، متناسب با این مسئله نیز قدرت تمرکز بالایی بر روی جزئیات دارند و نیز بانوان از قدرت ارزیابی و نظارت دقیق و بالایی برخوردار هستند و ممکن است که توجه به جزئیات در زندگی آنان غلبه پیدا کند و چنانچه این غلبه در جزئیات منفی ایجاد شود و کنترلی روی آن نباشد، آسیب‌های فراوانی را برای بانوان به همراه دارد.

قدرت وهم و پردازش مفاهیم

از سوی دیگر آقایان قدرت وهم و پردازش مفاهیم بیشتری را دارند و کلی‌نگر هستند که این ویژگی به آقایان قدرت سرپرستی امور می‌دهد. البته بی‌توجهی آنان به جزئیات ممکن است برخی اوقات دچار فقدان در برخی فعالیت‌ها شوند. همچنین، قدرت حل مسئله آقایان به دلیل کلی‌نگری ایشان از بانوان بیشتر است. کل‌نگری موجب سرعت و جزءنگری باعث ایجاد دقت بیشتر در کارها خواهد شد. لذا آقایان می‌توانند به خوبی به کارها سرعت دهند که ممکن است باعث کاهش دقت در امور شود. اشتغال بالای مردان باعث کاهش توجه‌شان به جزئیات می‌شود که ممکن است آسیب‌زا باشد.

ازدواج باید به گونه‌ای باشد که در نتیجه همراهی زوجین به نقطه‌ای ختم شود که آقایان نیز جزئی‌نگری در امور را بیاموزند و دقت و سرعت در عمل را همراه با یکدیگر به کار گیرند تا دچار آسیب در زندگی نشوند. بانوان نیز باید تا جایی که امکان دارد، کلی‌نگری را بیاموزند و بتوانند به عمل دقیقی که انجام می‌دهند سرعت بخشند. همراهی زوجین باعث می‌شود تا بخشی از فعالیت خود را که عدم توجه به آن موجب ایجاد آسیب در زندگی می‌شود از طرف مقابل خود آموخته و در کنار یکدیگر نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. متناسب با این مسئله، قدرت دریافت آقایان در مسائل و فعالیت‌های مادی و اجتماعی فعال بوده و قدرت دریافت بانوان نیز در مسائل عاطفی و معنوی بالاتر است.

در نظام عقلی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد

در حوزه نظام تشخیص و عقل نیز برخلاف مسائلی که مطرح می‌شود، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و اختلاف این مسئله آنجا خود را نشان می‌دهد که زن و مرد تا چه میزان بتوانند از این توانمندی تشخیص خوب و بد به درستی استفاده کنند. در مسئله اراده نیز زن و مرد متناسب با قدرت تجزیه و تحلیل خود به یکدیگر اعتماد می‌کنند. البته بانوان به دلیل جزئی‌نگری و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، خیلی زود به دیگران اعتماد می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا بانوان بسیاری از فعالیت‌ها را آغاز کنند اما تداوم چندانی در آن نداشته باشند. آقایان برخلاف بانوان خیلی دیر اعتماد کرده و راحت دست به انجام کاری نمی‌زنند، اما چنانچه کاری را آغاز کنند، دیگر آن را رها نمی‌کنند. لذا هر دو مدل اراده زن و مرد باید مکمل یکدیگر باشند و طی مسیر زندگی را برای هم آسان کنند.

مسئولیت‌پذیری در مردان

در حوزه صفات و ویژگی‌ها نیز آن چیزی که در مورد ازدواج برای مردان مهم است، صفت مسئولیت‌پذیری ایشان است تا بتوانند به ویژه از لحاظ مالی و اقتصادی شرایط را برای زندگی مشترک مهیا کرده و به تداوم مسیر زندگی قوت بخشند. مسئله مهم در کنار این ویژگی، پاکی و طهارت روحی و جسمی در کنار یکدیگر است. همچنین، یکی از مهمترین صفات در میان زوجین رازداری و پرده‌پوشی است یعنی همان‌گونه که ویژگی مسئولیت‌پذیری برای بانوان مطلوب است، به همین میزان نیز رازداری برای مردان مدنظر است.

همچنین، در رابطه با مسئله عواطف نیز آقایان معمولا در عواطف خود ثبات دارند و عواطفشان خیلی دستخوش هیجان نمی‌شود. همچنین، نوعی جنبه مخفیانه در بروز عواطف آقایان وجود دارد و بیشتر عواطف خود را با رفتار بروز می‌دهند. از سوی دیگر عواطف بانوان بسیار متغیر، متنوع و پررنگ بوده و فراز و فرودهای فراوانی دارد. این دو مدل عاطفی باید مکمل یکدیگر باشند و یکدیگر را در تنوع و رفتار تکمیل کنند. بنابراین، بسیاری از برخوردهای موجود میان زوجین مربوط به تمایزهای دو جنس مخالف است و به دلیل لجاجت نیست. این تمایزها نشانه آسیب نیست و در صورت تکمیل آن‌ها از سوی زوجین، موجبات آرامش و امنیت خانواده را فراهم می‌کند».

انتهای پیام
captcha