اروپایی‌ها فرصت همکاری با ایران را از دست ندهند
کد خبر: 4082625
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
خطیب جمعه تهران:

اروپایی‌ها فرصت همکاری با ایران را از دست ندهند

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: اروپایی‌ها فرصت همکاری با ایران را از دست ندهند، چون پشیمان خواهند شد. اکنون وقت آن است جفاهایی را که در حق ملت ایران مرتکب شده‌اند، جبران کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که امروز یازدهم شهریور، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوا گفت: برترین شعائر الهی، شعائر حسینی است. در ماه محرم اوج تعظیم شعائر حسینی، تاسوعا و عاشورا بوده و در ماه صفر اوج تعظیم این شعائر با محوریت اربعین صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در زمان امام حسین(ع) خطر بزرگ اسلام عزیر را تهدید می‌کرد و این تهدید می‌توانست فاتحه اسلام را بخواند، اما قیام امام حسین(ع) که مقدمات آن را امام حسن(ع) فراهم کرده بود، توانست جلوی این انحطاط بزرگ را بگیرد و از آن زمان به بعد این سرمایه بزرگ در اختیار سایر امامان(ع) با کلیدواژه غدیر قرار گرفت.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حضرت ولی عصر(عج) سرمایه بزرگ و عظیم و آخرین حجت خداوند در زمین است، گفت: ایشان تمام جنبه‌های سرمایه‌های بزرگ را کاملاً استخراج کرده‌اند و در زمان ظهور تمام ظرفیتشان را با برافراشتن پرچم یالثارات حسین در زمین به کار خواهند گرفت و حضرت به نام امام حسین(ع) نهضت جهانی خود را آغاز خواهد کرد.

حاج‌علی اکبری بپیاده‌روی اربعین را رسانه جهانی توصیف کرد و ادامه داد: اربعین حاصل جمع زمان، مکان و روشی است که نتیجه‌اش می‌شود پیاده‌روی اربعین و اکنون در امتداد حرکت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است که پیاده به زیارت اربعین رفتند و امروز شاهد میعاد جهانی شیعه به نام اربعین هستیم و این نوع برنامه‌ریزی در شرایط امروزی می‌تواند به فریاد برسد. پیاده‌روی اربعین رسانه جهانی است که شعائر حسینی را نشر خواهد داد و از پیش‌زمینه‌های ظهور منجی این است که جهان، حسین(ع) را بشناسد و اربعین نقش رسانه جهانی را برای ترویج مکتب امام حسین(ع) برعهده دارد و علی‌رغم اینکه دشمن و امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان این راهپیمایی عظیم را بایکوت می‌کنند اما اربعین نقش رسانه‌ای خود را به خوبی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین به عنوان میعاد جهانی شیعیان در زمان مورد نیاز فریادرس خواهد بود، گفت: در گذشته اربعین را تنها به عنوان روضه می‌شناختند اما بعد از سقوط صدام ملعون جهان شاهد اتفاقات دیگری بود و آن ظهور پدیده‌ای متفاوت و ممتاز به نام پیاده‌روی اربعین است و قطعآً این یکی از ثمرات بزرگ نضهت اسلامی امامین انقلاب اسلامی ایران ماست، طوری که حدود 25 میلیون نفر در این اجتماع عظیم جهانی حضور پیدا کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد: حرکت پیاده‌روی اربعین یک حرکت خودجوش، کاملاً مردمی، برخاسته از عمق باور و ایمان با سازمان‌دهی طبیعی و درونی مردم با پشتیبانی کاملاً مردمی و میزبانی محبانه و عاشقانه است.

حاج‌علی‌اکبری افزود: راهپیمایی اربعین بزرگترین راهپیمایی جهانی علیه دستگاه استکبار و کفر و شرک است. اربعین یک حرکت جمعی به سوی امام و حجت الهی است و میان موضوع مهدویت و اربعین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. جمعیتی که به سمت زیارت اربعین حرکت می‌کنند تا به ویژگی‌های بالای اسلام دست یابند، شعارشان لبیک یا حسین ولی در اصل این شعار نوعی شعار لبیک یا مهدی است یعنی لبیک به امام حسین زمانمان.

وی بیان کرد: اربعین یک رسانه جهانی منحصربه‌فرد برای جهانی‌سازی حماسه حسینی است. از پیش‌نیازهای ظهور منجی بشریت آن است که حسین(ع) و حماسه حسینی را جهان می‌شناسد و این مورد شناخت مردم جهان قرار می‌گیرد. رسانه‌های خارجی و امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان نمی‌خواهند یک کلمه از اجتماع بزرگ اربعین منتشر و بازنشر داده شود اما این حرکت به طور طبیعی حماسه حسینی(ع) را به جهان معرفی می‌کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اربعین فرصت استثنایی برای تقویت الفت میان مؤمنان است، آن هم نه در محدوده یک کشور یا قوم بلکه در ارتباط جهانی پیروان اهل بیت(ع). حدود یک ماه مانور عشق و صفا و ارادت و مهرورزوی و غیره در این خیل عظیم و در این مسیر پرنور بهشتی را ایجاد می‌کند که انسان می‌تواند با تمام وجود و در میان انبوه جمعیت بهشت را احساس کند.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به سازماندهی جهانی انصارالمهدی عنوان کرد: این هم از کرامات سیدالشهدا(ع) است. تعبیر رهبر حکیم و عالی‌قدر ما این است که اربعین اتصال‌دهنده ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی از غرب آسیا تا شمال آفریقاست و زمینه‌ساز تحقق نهایی امت اسلامی یعنی تشکیل تمدن عظیم نوین اسلامی است. در نگاه امام مسلمین اربعین چنین جایگاهی دارد.

وی درباره پیاده‌روی جاماندگان اربعین گفت: بخش دیگر از عاشقان اهل بیت(ع) آنهایی هستند که خودشان را به عنوان جاماندگان معرفی می‌کنند، اینها کسانی هستند که موفق نشده‌اند به زیارت اربعین بروند و حسرت به دل هستند و برای پشتیبانی از حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین به این شبکه عظیم می‌پیوندند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: پیاده‌روی اربعین نه تنها شیعیان بلکه برادران اهل سنت ما را هم شامل می‌شود و حتی از سایر ادیان هم به این پیاده‌روی می‌پیوندند.

حاج‌علی‌اکبری در انتهای خطبه اول با تأکید بر ضرورت دشمن‌شناسی و یزیدیان زمان گفت: جریان استکبار جهانی، جریان رژیم صهیونیستی و اعوان و انصار آنها به عنوان یزیدیان زمان شناخته می‌شوند و حرکت اربعین یک حرکت عظیم علیه جریان شرک و کفر و جاهلیت مدرن و دشمنان حسین زمان ما محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوای الهی، درگذشت آیت‌الله ناصری و آیت‌الله مصطفوی را تسلیت گفت و از مردم اصفهان به خاطر حضور پرشور در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله ناصری تشکر و قدردانی کرد.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ خود درباره تشکیل هفتمین مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران گفت: مهمانانی از 117 کشور دنیا در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد که همه آنها در ترویج مکتب اهل بیت(ع) نقش پررنگی دارند، لذا حضور اینها را در جمهوری اسلامی ایران خوش‌آمد می‌گویم. ان‌شاءالله مجمع جهانی اهل بیت(ع) با رویکرد جدیدش و با توجه به تحولات سریع در جهان در تحقق اهداف عالی موفق باشد. کنگره بزرگ عظیم اربعین برای تحقق اهداف مجمع جهانی اهل بیت(ع) یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود و امیدوارم که مورد توجه عزیزان ما در مجمع واقع شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه امروز در هر خانه‌ای صحبت از پیاده‌روی اربعین است، افزود: این حال عمومی مردم ما در ماه صفر است. همه ما در این ایام با انقلاب روحی مواجه می‌شویم، گویا یکسال انتظار این روز را می‌کشیدیم و بعد از تأخیر کرونایی این احساس امسال در جامعه ما و در جامعه پیروان اهل بیت(ع) در اقصی‌نقاط عالم جدی‌تر شده است. از مسئولان محترم و ستاد مرکزی به خاطر مجاهدت‌ها و تدابیر متنوعی که برای خدمت به زائران و تسهیل این سفر الهی دارند صمیمانه تشکر می‌کنیم، چون کار بزرگی برعهده آنها قرار دارد و امیدواریم با ملاحظه ویژگی‌های اربعین امسال که هم پساکروناست و هم گرمای هوا و هم حضور جمعیت بیشتر را داریم، با قوت خدمت‌رسانی را دنبال کنند. از مردم عزیز و عشاق امام حسین(ع) توقع داریم با ستاد مرکزی کاملاً هماهنگ باشند که این کار با دشواری‌های کمتری انجام شود. اگرچه پایانه‌های مرزی ما تحمل سیل عظیمی از جمعیت را ندارد اما با هماهنگی مشکلات حل خواهد شد.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به اتفاقات به وقوع پیوسته در عراق گفت: در روزهای اتفاقاتی در حال رخ دادن بود که می‌توانست برنامه اربعین امسال را تحت الشعاع قرار دهد و نگرانی‌هایی را هم به وجود آورده بود اما بحمدالله و به لطف پروردگار متعال و با همت بزرگان و مؤمنان عراق به خیر گذشت. امیدواریم مسیر امنیت، رفاه و عزت کشور دوست و برادرمان عراق بیش از قبل هموار شود و همچنین امیدواریم به دور از دخالت‌‎های خارجی و با همت خود عراقی‌ها شاهد تشکیل یک دولت باثبات و قانونی در عراق باشیم. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته از هیچ کمکی برای امنیت، رفاه، رشد و سعادت کشور عزیز عراق در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد.

وی با اشاره به هفته دولت عنوان کرد: در هفته دولت اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب دیداری داشتند که رهبر عظیم‌الشأن ما از این دولت و از جهت‌گیری‌ها و رویکردهایش راضی هستند و این رضایت را کاملاً می‌شد مشاهده کرد. رهبر انقلاب توصیه‌هایی را به هیئت دولت داشتند که امیدواریم با عمل به این توصیه‌ها دولت محترم بتواند بهتر از گذشته خدمت کند. بحمدالله دولت محترم ظرفیت دیپلماسی به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری با همسایگان را در دستورکار خود قرار داده و در کوتاه‌مدت داریم از این رویکرد بهره‌مند می‌شویم و در آینده بیشتر بهره‌مند خواهیم شد. دولت محترم موفق شده که توازنی را در ارتباطات بین‌المللی کشور به وجود آورد، چون قبلاً بیشتر توجهات به غرب بود و آن هم بعضی از کشورها اما امروز این توازن در حال برقراری است که نگاه به شرق، نگاه به کشورهای منطقه و همسایه در حال تقویت است و این یک مسیر بسیار روشنی است که مطمئن هستیم به لطف خداوند همراه با موفقیت‌های بسیار بزرگی خواهد بود. عضویت ایران در شانگهای و مثبت شدن تراز تجاری ناشی از چنین رویکردهایی است. اگر این توازن برقرار شود ما می‌توانیم از ظرفیت‌ تمام دنیا به‌ویژه قاره آسیا استفاده کنیم. روش دولت روشی عاقلانه و مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام و امامین انقلاب است.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره و تأکید کرد: اتفاقاً همین جهت‌گیری رئیس جمهور محترم جهت‌گیری درستی است و تیم قوی کار را در مذاکرات دنبال می‌کند و تمام ظرفیت‌ها به کمک آنها آمده تا بتوانند کارشان را با موفقیت و در جهت استیفای کامل حقوق ملت ایران به پایان برسانند.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها فرصت همکاری با ایران را از دست ندهند، چون پشیمان خواهند شد. اکنون وقت آن است جفاهایی را که در حق ملت ایران مرتکب شده‌اند، حقوقی که از ملت عزیز ما تضییع کرده‌اند، بی‌وفایی‌هایی که در تعهداتشان مرتکب شده‌اند، شرکت‌های اروپایی که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و پول را گرفتند و قراردادهایشان را معطل گذاشتند، جبران کنند. اینها بدانند یوم‌الحسابی هم در راه است و با طناب پوسیده آمریکا و رژیم صهیونیستی که در حال افول و فروپاشی هستند به چاه مذلت نروند.

انتهای پیام
captcha