عدالت‌محوری و مردم‌گرایی؛ محور برنامه‌های دولت + صوت
کد خبر: 4081847
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

عدالت‌محوری و مردم‌گرایی؛ محور برنامه‌های دولت + صوت

رئیس سازمان مدیریت بحران عدالت‌محوری و مردمی‌بودن را از دستورکارهای مهم دولت سیزدهم بیان کرد و گفت که در این مسیر دولت گام‌های رو به جلویی برداشته است.

محمد حسن نامی

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه تمام راهبرد‌های دولت به‌گونه‌ای تنظیم شده تا تمام اهداف عدالت و پیشرفت در کشور تحقق پیدا کند، گفت: این برنامه‌ریزی براساس یک راهبرد کامل بوده و عدالت و پیشرفت در کانون برنامه‌ریزی دولت قرار دارد و برای تحقق این دو مورد تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا سطح تولید ملی افزایش یابد.

وی افزود: دولت با مشکلات و درد معیشتی مردم به خوبی آشنایی دارد و آن را می‌داند و راهبرد دولتمردان در این است که مشکلات را کاملاً رفع کند. یکی از راه‌هایی که دولت توانسته در جریان امور و مشکلات مردم قرار داشته باشد، انجام سفر‌های استانی است. درواقع سفر‌های استانی سبب می‌شود تا رئیس جمهور مشکلات را به صورت مستقیم از زبان خود مردم بشنود و عموماً حضور در میان مردم و با آن‌ها بودن یکی از شاخص‌های مهم برای تمام مدیران ارشد دولتی و شخص ریاست محترم جمهور هست.

عدالت؛ محور اقدامات مدیران دولت سیزدهم

رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: امروزه خدمت به مردم وظیفه هر فرد انقلابی در دولت است و باید این فرد انقلابی تمام تلاش خود را به‌کار گیرد که مردم را از خود راضی نگه دارد و از طرفی در مسیر ارائه خدمات به ملت ایران ضروری است عدالت را مدنظر قرار دهد.

نامی با بیان اینکه رفع نیاز‌های معیشتی و اقتصادی مردم نیاز به روحیه بسیجی و عموماً جهادی دارد، گفت: یکی از راهبرد‌های مهم رئیس جمهور توجه ویژه به رفع محرومیت در مناطق محروم و فراهم کردن سازوکار برای رشد اقتصادی پایدار و قابل قبول دراین مناطق است.


بیشتر بخوانید:

وی با بیان جمله‌ای از مقام معظم رهبری حول محور عدالت تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه توصیه کرده‌اند که عدالت اجتماعی، سلامت اخلاقی، پیشرفت علمی، قدرت و ثروت ملی ازجمله مهمترین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و همیشه به مسئولان اعم از قضائی، قانونگذاران و مدیران اجرایی و روحانیون محترم، روزنامه‌نگاران و عموماً روشنفکران فرموده‌اند اگر جهت‌گیری عدالت اجتماعی در کشور تضعیف شود هرکاری انجام شود به زیان طبقه ضعیف و به سود عده‌ای معدود خواهد بود که عموماً قانون را می‌دانند و قانون‌شکنی می‌کنند.

سند تحول دولت مردمی؛ محور برنامه‌ریزی‌های دولت

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این مطلب که امروزه سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌ریزی همه وزرای دولت سیزدهم قرار دارد، گفت: از محور‌های بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعالی فرهنگ اسلامی-ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلامی است. از سوی دیگر باید گفت که عدالت‌محوری در توزیع منابع، در توزیع فرصت‌ها و در توانمندسازی و کشف استعداد‌ها و شایسته‌سالاری می‌تواند یک بسته مناسبی برای توسعه اقتصادی و محور اصلی عدالت باشد.

نامی ادامه داد: در میان مردم بودن یک نعمت الهی است و باید از این اقدام به عنوان یک اقدام لذت‌بخش بهره برد. در میان مردم بودن فرصت است که دولت می‌تواند از آن برای استفاده از نظرات مختلف مردمی استفاده کند تا مدیران دولتی در اقدامات خود از این نظرات نهایت استفاده را ببرند. دولت به دنبال این است که مشکلات اقتصادی را به کمک خود مردم حل کند و به همین دلیل دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در میان مردم باشد و از مردم کمک گیرد.

امیدآفرینی در دستور کار دولت

وی بیان کرد: مسیری که دولت سیزدهم انتخاب کرده مسیر مناسبی است. هرچند در ماه‌های اول مشکلاتی وجود داشت، اما هرچقدر به جلو پیش می‌رویم مشکلات مرتفع شده و روند کامل‌تر می‌شود. دولت سیزدهم تلاش کرده با انجام اقداماتی امید را در کشور افزایش دهد و رویه اشتباهی را که بعضی از دولت‌های قبلی در پیش گرفته بودند اصلاح کند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران هرچقدر به جلو پیش می‌رویم مردم تغییرات را بیشتر احساس خواهند کرد و رضایتشان از شرایط بیشتر می‌شود.

نامی با بیان اینکه اساس کار دولت سیزدهم افزایش و جلب رضایت مردم است، گفت: یکی از خلأ‌هایی که در دولت وجود داشت، عدم حضور مسئولان در میان مردم بود و دولت سیزدهم این خلأ را رفع کرد. اگر دولت در میان مردم نباشد نمی‌تواند از مشکلات آن‌ها آگاه شود و به نوعی حضور در میان مردم نوعی اقدام اولیه برای حل مشکلات محسوب می‌شود.

حضور منظم رئیس دولت در میان مردم

وی یادآور شد: در این یک سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، آقای رئیسی به صورت منظم و تداوم‌یافته در میان مردم حضور داشته و این نشان‌دهنده مردمی‌بودن دولت است. شخص رئیس جمهور معتقد است با حضور در میان مردم می‌توان به عمق و ریشه مشکلات پی برد و این مهم در تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار است.

رئیس سازمان مدیریت بحران تأکید کرد: دسترسی مردم باید به مدیران افزایش یابد و اگر مردم نتوانند با مدیران دولت ارتباط برقرار کنند، مشکلات به زودی رفع نخواهد شد.

نامی با اشاره به سفر‌های استانی رئیس جمهور گفت: هر سفر استانی که رئیس جمهور انجام می‌دهد، انجام اقدامات مناسب را برای حل مشکلات استان‌‎ها به دنبال خود دارد و رئیس جمهور قطعاً فقط به منظور بازدید سفر استانی انجام نمی‌دهد و چنین نگاهی هم به این موضوع ندارد. اثرگذاری مصوبات دولت بعد از هر سفر استانی به طول می‌انجامد، چون انجام اقدامات حل مشکلات استان به برنامه‌ریزی و بودجه نیاز دارد و شاید به همین خاطر است که مردم سریعاً آثار آن را احساس نمی‌کنند. اثرگذاری این سفر‌ها زمان‌بر است.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha