موانعی بر سر راه تولیدات معارفی
کد خبر: 4081843
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
گفت‌وگو با تولیدکنندگان ملزومات فرهنگ اسلامی:

موانعی بر سر راه تولیدات معارفی

تولیدکنندگان نوشت افزار و کالای ایرانی با مشکلاتی مواجهند که آنان را به سمت ناامید شدن و کاهش تولید سوق می‌دهد؛ از کمبود مواد اولیه تا کتاب‌های قاچاق مانع از فعالیت اثربخش در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی در سال‌های اخیر شده است.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی در بیرجندنمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در آستانه بازگشایی مدارس در حسینیه جماران بیرجند افتتاح شده است تا کالای ایرانی با هویت اسلامی بهتر و سریع‌تر به دست مخاطبان برسد. مخاطبی که گاهی به سختی نوشت‌افزار و کالای ایرانی را پیدا می‌کند.

تولیدکنندگان نوشت‌افزار و کالای ایرانی با مشکلاتی مواجهند که آنان را به سمت ناامید شدن و کاهش تولید سوق می‌دهد؛ از کمبود مواد اولیه تا کتاب‌های قاچاق مانع از فعالیت اثربخش در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی در سال‌های اخیر شده است.

مهلا جمالی، از فروشندگان و اعضای کارگاه زندگی بهشتی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تولیدی مشکات یا زندگی بهشتی در حوزه نوشت‌افزار و تولیدات حجاب و عفاف فعالیت دارد و از انواع ملزومات تحریری تا انواع کیف‌های اربعین را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون خلاقیت در این زمینه وجود دارد اما باید کار بیشتری صورت گیرد، گفت: از سال ۹۶ در این حوزه کار می‌کنیم و ظرفیت تولید وجود دارد.

فروشنده و عضو کارگاه زندگی بهشتی با بیان اینکه در کنار سایر تولیدات، تولیدی چادر، مانتو عبایی و روسری و ساق دست نیز وجود دارد که البته به‌دلیل تنوع استقبال زیادی از آن می‌شود، افزود: اکثر نیروهای کار ما جوان هستند و سعی کرده‌ایم برای جوانان کسب و کاری ایجاد کنیم.

جمالی با بیان اینکه در ارائه ملزومات حجاب مشکل داریم چراکه جنس ایرانی به راحتی پیدا نمی‌شود، تصریح کرد: اگر مسئولان کمی حمایت کنند خواهیم توانست در تولید خودکفا شده و به تنوع در تولید و اشتغالزایی برسیم.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی در بیرجند

از قاچاق کتاب تا کتابفروشی‌هایی که جدی گرفته نمی‌شوند

ملیحه علوی‌فر، مروج کتابخوانی و فروشنده کتاب نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از سال ۹۷ کار  فروش کتاب در بیرجند را آغاز کردیم و بازخورد مثبتی گرفتیم. اکنون با نزدیک به ۲۰۰ انتشارات کار می‌کنیم، سعی کرده‌ایم در حوزه کودک و نوجوان کارهای شاخصی انجام دهیم تا با مطالعه و بالابردن آگاهی آنان کاری کنیم که احساسات و توانمندی‌های خود را بشناسند و در زمان بزرگسالی با مشکلات کنار بیایند.

این کتابفروش با  اشاره به انتشار کتب برای بانوان باردار، افزود: هر اندازه بانوان باردار بیشتر اطلاعات داشته باشند بهتر خواهند توانست به رشد و تربیت کودک خود کمک کنند.

علوی‌فر با بیان اینکه هوش موسیقیایی، کتاب‌های ادبیات کهن و آشنایی با متونی مانند شاهنامه و بازآفرینی متل‌ها و ضرب‌المثل‌ها از جمله مواردی است که به آن می‌پردازیم، تصریح کرد: انتشار کتاب‌های ترجمه و مهارت‌های انسانی ـ اجتماعی و اینکه کودکان و نوجوانان در مواجهه با سوگ چگونه کنند، از جمله موارد مورد تأکید ما برای انتشار و فروش است.

وی با بیان اینکه تقویت احساس اعتماد به نفس، عزت نفس و شناخت خودمراقبتی از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم، ادامه داد: همچنین آموزه‌های قرآنی را به‌صورت داستان درآورده و در اختیار کودکان قرار می‌دهیم.

این کتابفروش با اشاره به مشکلات این حوزه، افزود: گاهی سایت‌هایی فعال می‌شوند که کتاب‌ها را با تخفیف ارائه می‌دهند و این کار کتابفروشی‌ها را مختل می‌کند؛ در صورتی که سازمان‌های مجری باید از کتابفروشی‌ها حمایت کنند.

وی با بیان اینکه ورود کتاب‌های قاچاق باعث می‌شود حق تألیف، نویسنده و تصویرگر نادیده گرفته شود و این به ضرر کتابفروشان است، تصریح کرد: کتاب قاچاق به ضرر کتاب‌فروشان است و ما تلاش کردیم فرهنگ کتابخوانی را افزایش دهیم تا کتاب جزء سبد کالای خانوار قرار گیرد.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی در بیرجند

سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی به سمت هویت ایرانی ـ اسلامی 

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور ۱۰ فعالیت فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و توجه به هویت اسلامی ایرانی و دینی یکی از این فعالیت‌هاست.

وی با بیان اینکه این نگاه یک مسئول عالی‌رتبه در رأس اجرایی یک مملکت بوده که اعتماد به نفس  را در  جوانان کشته بودند، افزود: دشمن به دنبال هویت‌زدایی و تقویت روحیه ما  نمی‌توانیم در ملت ایران است و می‌خواهد به مردم بقبولاند که آنچه می‌تواند انجام شود متعلق به دیگران بوده و جنس ما از جنس توانستن نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی استان به سمت عملیاتی شدن مصوبات حرکت خواهد کرد، یادآور شد: نمایشگاه تخصصی نوشت‌افزار اولین مصوبه جلسه شورای فرهنگ عمومی در دولت سیزدهم بوده و اجرایی شده تا به هویت ایرانی ـ اسلامی خود به‌صورت کامل دست یابیم.

انتهای پیام
captcha