جامعه مشی مردمی دولت سیزدهم را قبول کرده است + صوت
کد خبر: 4080468
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
ناصر ایمانی:

جامعه مشی مردمی دولت سیزدهم را قبول کرده است + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه مردمی بودن و ارتباط با مردم نمره بسیار بالایی در این یکساله کسب می‌کند، گفت: جامعه رویکرد و منش مردمی دولت را درک کرده و متوجه شده‌ دولت تلاش دارد که مشکلات آنها را حل کند اما بخش دیگر این مردم‌گرایی دولت ایجاد رضایتمندی بالاتر و امید بیشتر به آینده در مردم است که به طور طبیعی با گذشت تنها یکسال نمی‌توان پاسخ جامع و کاملی به آن داد.

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نوع ارتباط دولت سیزدهم با مردم با توجه به شعار «دولت مردمی» در یکسالگی آن و تأثیر این رویکرد در افزایش اعتماد عمومی گفت: در انگیزه مردم‌گرایانه دولت و به ویژه شخص رئیس‌جمهور و توجه به مطالبات و خواسته‌های متن اصلی مردم هیچ‌ شک و تردیدی نیست اما اینکه عملکرد یکساله دولت منجر به مردم‌گرایی شده نیاز به بحث و بررسی دارد.

وی اظهار کرد: مردمی بودن و توجه به متن مردم ظاهر و باطنی دارد؛ ظاهر آن همین سفرهای استانی، حضور در بین مردم و شنیدن حرف‌ها و درد دل‌ها متن مردم و باخبر شدن از مشکلات مردم است که به اعتقاد من دولت در این زمینه نمره بسیار بالایی کسب می‌کند و خیلی خوب عمل کرده است و فکر می‌کنم مردم این رویکرد دولت را درک کرده و متوجه شده‌اند دولت تلاش دارد که مشکلات آنها را حل کند و اگر مسئله یا مشکلی حل نشده به واسطه این بوده که دولت نتوانسته است.


بیشتر بخوانید:


وی درباره باطن مردم‌گرایی و مردمی بودن گفت: در این رابطه باید دید وضعیت زندگی مردم نسبت به یکسال گذشته بهتر شده است یا خیر و این را می‌توان در زمینه‌های اقتصادی، امنیت روانی و امید به آینده با رجوع به آمار بررسی کرد که آیا بهتر شده، تفاوتی نکرده یا بدتر شده است. در واقع این معنای اصلی مردم‌گرایی و رسیدگی به مردم است که آیا مردم احساس زندگی بهتر، رضایتمندی بالاتر و امید بیشتر دارند یا ندارند. لذا برای بررسی عملکرد دولت سیزهم در این شاخص‌ها به آمار و مقایسه با یکسال گذشته مراجعه کرد.

لزوم ترمیم و تغییر در دولت 

ایمانی درباره اینکه آیا یکسال زمان کوتاهی برای پاسخ به این سؤال نیست، گفت: این مطلب تا حدی درست است و نمی‌توان بعد از یکسال یک قضاوت کامل و جامع از عملکرد دولت کرد زیرا برخی اقدامات هنوز نتیجه نداده و در حال انجام است اما با بررسی جهت‌گیری‌ها کلی و روند اقدامات می‌توان متوجه شد که در این یکسال باید چه تغییراتی ایجاد می‌شده است چون کل فرصت چهار سال است نه چهل سال و گذشت یکسال از عمر دولت به معنای 25 درصد از فرصت دولت است و سؤال این است که آیا دولت در این 25 درصد تا چه حد موفق بوده است.

ایمانی درباره اینکه گذشت یکسال از عمر دولت سیزدهم نشان از لزوم یک ترمیم و تغییر در کابینه دارد، گفت: به نظر من این تغییر باید زودتر از یکسال انجام می‌شد.‌

صداقت و اراده در مبارزه با فساد

ایمانی در پاسخ به این سال که رویکردها و عملکرد دولت سیزدهم تا چه اندازه نشان از پایبندی آن به شعار مبارزه با فساد دارد، گفت: قطعا هدف آقای رئیسی و دولت سیزدهم مبارزه با فساد است و صداقت و اراده این کار را دارند در حالی که در دولت قبل تا حدی این اراده مبارزه با فساد محل بحث و اشکال بود. به اعتقاد من اراده دولت آقای رئیسی در زمینه مبارزه با فساد واقعا بالاست اما نکته اساسی این است که فساد در بستر ناکارآمدی مدیران رشد می‌کند و هر مجموعه‌ای که مدیر ناکارآمد داشته باشد تردید نکنید که در آنجا فساد به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر این اعتقاد وجود دارد که حداقل برخی دستگاه‌ها مدیران ناکارآمد و در عین حال محترم دارند، قطعی بدانید در آنجا فساد، خواه ناخواه، شکل می‌گیرد لذا این قابل پذیرش نیست که در برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مدیر ناکارآمد بر سر کار باشد و فساد هم به وجود نیاید.

ضعف اطلاع‌رسانی به مردم 

ایمانی درباره برخی انتقادها به ضعف اطلاع‌رسانی دولت از عملکردها و دستاوردهای دولت گفت: به اعتقاد من پیشانی دولت در زمینه تمایل به ارتباط رسانه‌ای مدیران عالی‌رتبه‌ رسانه‌ای است که دولت منصوب کرده است.

کد

وی در این رابطه به وضعیت قوه قضاییه در ارتباط با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت آقای محسنی اژه‌ای بر دستگاه قضا در این زمینه بسیار قوی کار شده که جای تقدیر و تشکر دارد اما دولت که مسئول دستگاه اجرایی کشور است و چندین مرتبه بالاتر از قوه قضاییه است، باید ارتباطات رسانه‌ای به مراتب قوی‌تری داشته باشد که چنین نیست.

انتهای پیام
captcha