محتواسازی گردشگری مذهبی؛ چالش‌ها و ظرفیت‌ها
کد خبر: 4080365
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷

محتواسازی گردشگری مذهبی؛ چالش‌ها و ظرفیت‌ها

مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی با اشاره به درست نپرداختن به گردشگری مذهبی با وجود ظرفیت‌ مساجد تاریخی این استان، گفت: لازم است افراد کاربلد در حوزه‌های مختلف برای تولید محتوای گردشگری به‌کار گرفته شوند تا بتوانیم با کلیپ‌های کوتاه و خلاق دارای تصاویر باکیفیت و متن زیبا، مساجد را معرفی کرده و متناسب با ذوق مخاطب امروزی آن را عرضه کنیم که اکنون از این حوزه فاصله داریم.

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبیاحمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مساجد تاریخی خراسان‌جنوبی نشان از ارادت قلبی مردم این استان به معنویات و فرهنگ غنی مذهبی این مردم دارد.

وی با بیان اینکه در قلب بافت تاریخی بیرجند مسجد جامع تاریخی چهاردرخت دیده می‌شود، افزود: قدمت این مسجد به دوران صفویه برمی‌گردد و دارای معماری بسیار زیبایی بوده؛ شبستان مسجد دارای ستون‌های متعددی است و از دیرباز مراسم سنتی و مذهبی و آیین‌های کهن در آن برگزار می‌شود.

کاشانی با اشاره به وجود دیگر مساجد تاریخی در بیرجند و شهرهای استان، تصریح کرد: در کنار این مسجد، مساجدی چون خضر نبی، عاشورا و خواجه‌ها وجود دارند و در مجموع ۱۴ مسجد تاریخی در محدوده بافت تاریخی بیرجند واقع شده‌اند.

وی افزود: در شهر سرایان به‌عنوان یکی از شهرهای میانی استان مسجد جامع بسیار باشکوهی قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و در محراب و ایوان این مسجد مقرنس‌های بسیار زیبایی چشم‌نوازی می‌کند؛ مسجد جامع خوسف که دوران تیموریان را تجربه کرده، محل تجمع مردم در آیین‌های مختلف محسوب می‌شود.

مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسجد جامع قاین که ۷۰۰ سال قدمت دارد و معماری بی‌نظیری را در دل خود جای داده است، یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی این استان است؛ مسجد جامع افین در قلب باغات زرشک بی‌دانه جهان قرار گرفته و معماری سنگی و قدمت بیش از ۷۰۰ ساله داشته و دست‌مایه سفرنامه‌های بسیار قرار گرفته است.

کاشانی با بیان اینکه مسجد سیدی در شهر تاریخی تون در فردوس یکی دیگر از مساجدی است که قدمت آن به دوران تیموریان برمی‌گردد، اظهار کرد: همچنین در محدوده قلعه پایین شهر، حدود ۵۶ حسینیه وجود دارد که حسینیه کبابی‌ها، حسینیه گود، حسینیه امام رضا(ع) و حسینیه نواب از جمله حسینیه‌های قدیمی هستند.

وی بیان کرد: از قدیم در شهرستان بیرجند مرسوم بوده برای استفاده همه افراد از مراسم عزاداری، این مراسم در ساعات مختلف برگزار می‌شده و اکنون بسیاری از هیئت‌های مذهبی بیرجند که این مراسم در آن برگزار می‌شده و قدمت بیش از ۱۰۰ ساله دارند می‌توانند در فهرست آثار ناملموس فرهنگی خراسان‌جنوبی ثبت شوند.

مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قدمت طولانی و معماری ارزنده مساجد خراسان‌جنوبی باعث شده که این مساجد در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده و مسیری برای اجرای گردشگری مذهبی در استان شوند، اظهار کرد: وجود مساجد کهن و حسینیه‌های تاریخی و البته آیین و رسوم کهن در میان مردم خراسان‌جنوبی سبب شده تا ظرفیت بالای گردشگری مذهبی در این استان شکل بگیرد.

ضرورت تعریف مسیرهای گردشگری 

وی افزود: آستان مقدس حضرت حسین بن الموسی الکاظم(ع) در طبس، آستان مقدس امامزادگان باقریه در بیرجند و آستان‌های مقدس دیگر امامزادگان در شهرها و روستاهای این استان همواره محل رجوع مردم از گذشته تاکنون بوده‌اند و به‌دلیل معماری بی‌نظیر و قدمت طولانی که دارند جزو مسیرهای گردشگری مذهبی استان به‌شمار می‌روند.

کاشانی با بیان اینکه علاوه بر این وجود آیین‌های متعدد مذهبی به‌ویژه در روزهای عزاداری امام حسین(ع)  می‌توانند نشان‌دهنده فرهنگ مذهبی این شهر باشند، گفت: خراسان‌جنوبی به‌دلیل همین تنوع بالای میراث کهن فرهنگی و مذهبی در یک نقطه طلایی گردشگری واقع شده، اما سؤال اینجاست تا چه اندازه مسیر گردشگری تعریف کرده‌ایم؟ باید گفت متناسب با ظرفیت‌ها آن چنان که باید کار نشده است.

وی با بيان اینکه با تعریف دقیق این مسیرها بسیاری از چالش‌های ناشی از عدم معرفی مکان‌های جذاب و متفاوت گردشگری رفع خواهد شد، تصریح کرد: لازم است افراد کاربلد در حوزه‌های مختلف برای تولید محتوای گردشگری به‌کار گرفته شوند تا بتوانیم با کلیپ‌های کوتاه و خلاق دارای تصاویر باکیفیت و متن زیبا، مساجد را معرفی کرده و متناسب با ذوق مخاطب امروزی آن را عرضه کنیم.

انتهای پیام
captcha