بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه
کد خبر: 4077822
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: سازمان‌های مردم نهاد، نقش مؤثری در حل مشکلات جامعه دارند، لذا باید بیش از گذشته از این ظرفیت استفاده شود.

محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۲۲ مردادماه در نشست هم افزایی سازمان‌های مردم نهاد استان اظهار کرد: برای توسعه لازم است جامعه‌ای قدرتمند و توانمند داشته باشیم و برای اینکه جامعه توانمندی داشته باشیم، اولین اصل و اساس آن این است که مردم در آن جامعه مشارکت داشته باشند و خیلی از امورات به دست آنان حل و فصل شود.

وی افزود: برای اینکه حضور مردم در حل مشکلات و مسائل یک حضور هدفمند و قاعده‌مند باشد باید تشکل‌ها را ایجاد و اهدافی را برای آن مشخص نماییم تا این تشکل‌ها براساس آن اهداف حرکت کنند تا هم حضور مردم را داشته باشیم و از طرفی هم هرج و مرجی رخ ندهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی مردمی بودن را یکی از شعارهای محوری دولت سیزدهم دانشت و اضافه کرد: باید برای پیشبرد اهداف عالیه دولت بیش از گذشته از ظرفیت مردم استفاده کنیم و معتقدیم که تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند بارهای زیادی را از دوش مردم بردارند.

طالبی افزود: اگر از ظرفیت و توانمندی سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد استفاده شود، امورات و کارها با جهش همراه خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد با انگیزه‌های مختلف به دنبال فعالیت و مجوز هستند، اضافه کرد: همنوع دوستی و نیت خیرخواهانه، برای این افراد انگیزه ایجاد می کند تا برای شناسایی آسیب‌های جامعه و حل و فصل آنها قدم بردارند.

معاون استاندار با بیان این که دستورات بزرگان جامعه ما زمینه ساز ایجاد تشکل‌های مردم نهاد شده، تصریح کرد: امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مرتب تأکید نموده اند که بایستی در دولت‌ها از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود که این دستورات باعث شده برخی افراد جامعه احساس وظیفه کنند و در امورات جامعه نقش ایفا کنند.

طالبی ادامه داد: این احساس وظیفه براساس آموزه‌های دینی و دستورات ائمه اطهار(ع) و آیات و روایات که مردم باید در سرنوشت خودشان سهیم باشند، در مردم ما به وجود آمده است.

وی با اشاره به شاخص‌های سازمان‌های مردم گفت: سازمان‌ های مردم نهاد، داوطلبانه به میدان می‌آیند و وقتی فرد داوطلبانه فعالیت می‌کند، اثرات بالایی دارد.

معاون استاندار، غیرانتفاعی بودن سازمان مردم نهاد را یکی دیگر از شاخص‌های این نهادها ذکر کرد و گفت:  سازمان‌های مردم نهاد غیرسیاسی هستند و نباید این نهادها دستاویز جریانات و احزاب سیاسی قرار گیرند.

طالبی با بیان اینکه باید با کار آموزشی و تبلیغاتی مشارکت را بالا ببریم و مردم را بیشتر به صحنه و امورات جامعه بیاوریم، اضافه کرد: جذب سرمایه‌ها و منابع کوچک مردمی یکی دیگر از برنامه‌های تشکل‌هاست که باید در دستورکار خود داشته باشند و بسیج منابع را شکل دهند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد، تقویت و هماهنگی میان مردم و دولت است، گفت: این سازمان ها، حلقه وصل بین دولت و مردم هستند و به نوعی از دولت برنامه می‌گیرند و با برنامه‌ریزی هدفمند از توان مردمی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

معاون استاندار با بیان اینکه اعتبار دولتی خاصی برای سازمان‌های مردم نهاد نداریم و اینها خودشان منابع مالی مورد نیاز را از ظرفیت‌های مردمی تأمین می‌کنند، یادآور شد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این راستا از کمک‌های خرد مردمی، موقوفات و خیرین برای اجرای برنامه‌ های خود استفاده کنند.

وی با اشاره به 22 مرداد سالروز ملی تأسیس تشکل‌های مردم نهاد، تصریح کرد: نشست تشکل‌های مردم نهاد با استاندار یکی از برنامه‌های محوری به مناسبت این روز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha