قاریان قرآن برای برپایی عزای حسینی‌ شایسته‌ترینند + فیلم و عکس
کد خبر: 4076363
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
در برنامه نذر تلاوت در ظهر عاشورای حسینی عنوان شد؛

قاریان قرآن برای برپایی عزای حسینی‌ شایسته‌ترینند + فیلم و عکس

پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی در قالب محفل انس با قرآن، با حضور جمعی از استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم از سوی خبرگزاری ایکنا و و با همکاری مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث برگزار و ثواب تلاوت‌ها به شهدای دشت کربلا تقدیم شد.

نذر تلاوت در عزای حسینیبه گزارش خبرنگار ایکنا،‌ عـزاداری بـرای سرور و سالار شهیدا حضرت اباعبدالله‌ الحسین و یاران باوفای ایشان به دلیل حوادث عظیمی که بر آنها رفته و درس‌هایی که در این واقعه وجود دارد، رنگ و بوی متفاوتی دارد.

یکی از مهمترین حقایق و درس‌هایی که پیام امام حسین(ع) در جریان حادثه کربلا داشته است، دلدادگی آن امام هُمام به باریتعالی و مؤانست ایشان با کتاب خدا و آیات الهی بود. حضرت سیدالشهدا(ع) به اندازه‌ای به قرآن دلداده بود که یک روز از سپاهیان کفر مهلت خواست تا به قرآن خواندن بپردازد. حتی سر مبارک امام حسین(ع) بر بالای نیزه‌ قرآن تلاوت کرده است که همه اینها نشان از اهتمام آن حضرت به تلاوت کلام وحی دارد.

بر همین اساس پویش نذر تلاوت در عاشورای حسینی در قالب محفل انس با قرآن، با حضور جمعی از استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم به همت خبرگزاری ایکنا و به میزبانی مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث با مدیریت سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور برگزار ‌شد که امید می‌رود این حرکت ارزنده مورد استقبال دیگر مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور قرار گیرد.

به گزارش ایکنا در بخشی از این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده به این موضوع که همه ائمه به مرگ طبیعی به لقاءالله نپیوسته‌اند، بلکه همه شهد شیرین شهادت را نوشیده‌اند، پرداخت و افزود: شهادت سید‌الشهداء به نوعی برای سایر ائمه و بقیه معصومین نیز تکرار شده است. ولی چرا می‌گویند هیچ روزی در تاریخ بشر مانند روز شهادت امام حسین(ع) نبود؟ به این دلیل که حسین با شهادتش نام خدا را زنده نگه داشت.

سیدمحسن موسوی‌بلده، نذر تلاوت در عزای حسینی

وی با طرح این سوال که چرا شهادت امام حسین(ع) یک نقطه تاریخی است؟ افزود: یزید و یزیدیان آمده بودند تا حتی پوسته اسلام را هم از بین ببرند ولی واقعه عاشورا مانع از این کار شد و لذا خونی که برای زنده نگه داشتن دین خدا ریخته شد، خون خدا می‌شود.


بیشتر ببینید؛


موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی شایسته‌ترین جامعه برای برپایی عزای حسینی هستند، گفت: امروز در روز عاشورا ما قاریان قرآن، شایسته‌ترین افراد برای برپایی عزای حسینی و نهادینه کردن تلاوت قرآن در این مجالس هستیم. هر تلاوتی که در زندگی خود انجام می‌دهید به نام یکی از معصومین هدیه کنید، نگذارید یک تلاوت بدون نام عترت باشد. نقش ما در تلاوت قرآن نقش ما همین است.

در ادامه این مراسم محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیات 84 به بعد سوره هود پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مشایخی، یکی دیگر از قاریان و مدرسان قرائت قرآن کشورمان قبل از بیان نکاتی در مورد واقعه عاشورا به تلاوت آیاتی از کلام‌الله وحی پرداخت.

سیدمحسن موسوی‌بلده، نذر تلاوت در عزای حسینی

وی با ذکر برخی مقدمات که باعث شکل‌گیری واقعه عاشورا شد پرداخت و گفت: حدیث داریم که پیامبر(ص) علت محدثه اسلام است و امام حسین(ع) علت مبقیه اسلام است. یعنی اگر امام حسین(ع) نبود تا این قیام را انجام دهد، دیگر حتی نام خدا هم در زمین باقی نمی‌ماند.

مشایخی با اشاره به اینکه از امام حسین(ع) روایت‌های بسیار کمی باقی مانده است، گفت: روایات و خطبه‌هایی هم که از امام حسین(ع) هست در مسیر کربلاست. یکی از مواردی که امام در مسیر کربلا نقل شده این است که «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»؛ یعنی مردم بنده دنیا هستند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند، لذا دیدیم در واقعه عاشورا نه تنها 72 نفر با امام(ع) باقی ماندند که نیمی از آنها هم از خود بنی‌هاشم بودند.

در ادامه این مراسم محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیات 96 به بعد سوره مبارکه صافات پرداخت و پس از آن سیدحسین موسوی‌بلده، یکی دیگر از قاریان پیشکسوت کشور آیات ابتدایی سوره مبارکه کهف را تلاوت کرد.

امین پویا، قاری بین‌المللی به همراه پدرش

روضه‌خوانی مجید محسنی‌نیا، از ذاکرین و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت، بخش دیگری از این مراسم بود. در ادامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه صافات پرداخت.

تلاوت امین پویا، یکی دیگر از قاریان بین‌المللی کشورمان در مراسم تلاوت قرآن در ظهر عاشورا بود. وی آیاتی از سوره مبارکه فصلت را تلاوت کرد و پس از آن حمیدرضا احمدی‌وفا، یکی دیگر از قاریان بین‌المللی کشورمان به عنوان حسن ختام این مراسم به تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه شوری پرداخت.

انتهای پیام
captcha