آغاز به کار پژوهش‌سرای استانی حوزه‌های علمیه استان تهران
کد خبر: 4075354
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳

آغاز به کار پژوهش‌سرای استانی حوزه‌های علمیه استان تهران

پژوهش‌سرای حوزه علمیه استان تهران با حضور رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، رئیس مرکز حوزه علمیه استان تهران، معاون پژوهش و شورای پژوهش استان تهران در محل حوزه علمیه امام رضا(ع)‌ رسماً آغاز به کار می‌کند.

احمد قاریبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قاری، مدیر پژوهش‌سرای استانی حوزه‌های علمیه استان تهران و معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع)، گفت:‌ پژوهش‌سرای حوزه‌های علمیه استان تهران در محل حوزه علمیه امام رضا(ع)‌ رسما آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس مصوبه جلسه سی و ششم شورای پژوهش حوزه‌های علمیه مبنی بر ایجاد پژوهش‌سرا و آئین‌نامه تاسیس پژوهش‌سرای استانی ابلاغی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قرار شد که پژوهش‌سرای حوزه علمیه استان تهران با توجه به موقعیت جغرافیایی مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران و در دسترس بودن آن برای اساتید و طلاب و امکانات پژوهشی موجود در مدرسه (مکان مناسب، کتابخانه، و سخت افزار مناسب) در این حوزه با مدیریت اینجانب زیر نظر معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران و بر اساس ضوابط مندرج در آئین نامه تاسیس و راه‌اندازی می‌شود.

مدیر پژوهش‌سرای استانی حوزه‌های علمیه استان تهران هماهنگی و هم‌افزایی و راهبری پژوهش‌های دینی در سطح استان تهران، زمینه‌سازی جهت پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی استان، جامعه و نظام اسلامی و کمک به ارتقای فرایند تولید علم با رویکرد اسلامی در استان تهران را از اهداف کلان این پژوهش سرا برشمرد.

وی گفت:‌ پژوهش‌سرا نهادی ستادی ـ صفی در عرصه پژوهش‌های دینی و وابسته به مراکز مدیریت‌های استانی است که به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود پژوهشی و ایجاد ظرفیت‌های جدید پژوهشی در سطح استان برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی دینی درسطح استان، جامعه و نظام اسلامی به فعالیت ستادی و صفی مبادرت می‌ورزد.

قاری بیان کرد: این مرکز با شناسایی استعدادهای پژوهشی و پژوهشگران بالفعل حوزوی و ارائه مشاوره پژوهشی و تشکیل گروه‌های علمی و حمایت از آنها در یک برنامه زمان‌بندی شده متناسب با اقتضائات استان‌ها زمینه تبدیل گروه‌های علمی به مراکز پژوهشی جهادی و واحدهای پژوهشی رسمی در سطح استان‌ها را فراهم می‌آورد.

قاری افزود: در این مراسم آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه ‌ای علمیه استان تهران، حجج اسلام آقایان رحیمی صادق مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، اکبری معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و اعضای شورای پژوهش استان تهران حضور خواهند داشت.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) در پایان تصریح کرد: این پژوهش‌‍سرا وظایف و کاربردهایی از جمله، نیازسنجی و ظرفیت شناسی پژوهشی مستمر و به روز در سطح استان و جامعه و نظام اسلامی؛ شناسایی استعدادهای پژوهشی و پژوهشگران بالفعل استانی و ایجاد گروه‌های علمی پژوهشی همسو با گرایش‌های حوزوی و در راستای نیازها؛ مدیریت گروه‌های علمی جهت انجام پژوهش‌های مورد نیاز استان، جامعه و نظام اسلامی؛ تلاش برای خودکفا نمودن گروه‌های علمی در یک فرایند تعریف شده حمایتی؛ ارائه مشاوره پژوهشی به پژوهش‌گران و اساتید و طلاب را در دستور کار دارد.

وی افزود: تعامل با مراکز و نهادهای استانی و ملی به منظور هماهنگی و هم افزایی و مشارکت در حمایت و تأمین هزینه‌های پژوهش‌های مورد نیاز؛ برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح علمی پژوهشگران؛ و همچنین زمینه‌سازی و برنامه ریزی برای تبدیل گروه‌های علمی مورد حمایت به مراکز پژوهشی جهادی و رسمی از دیگر وظایف این مرکز است.

پژوهش‌سرای استان تهران در حوزه علمیه امام رضا(ع) صبح چهارشنبه 12 مردادماه جاری از ساعت 8:30 طی مراسمی با حضور اساتید، طلاب و پژوهشگران در محل حوزه علمیه امام رضا(ع) به آدرس تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی، روبروی بیمارستان دکتر سپیر آغاز به کار خواهد کرد. از همه طلاب و اساتید پژوهشگر استان تهران جهت بهره‌مندی از این فضای پژوهشی دعوت می‌شود.

انتهای پیام
captcha