برپایی موکب ویژه کودکان و نوجوانان، در اربعین حسینی
کد خبر: 4074196
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات استان قم خبر داد:

برپایی موکب ویژه کودکان و نوجوانان، در اربعین حسینی

حجت‌الاسلام یعقوب کریمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم گفت: برای اولین بار در سطح کشور شاهد برپایی و موکب کودکان و نوجوانان با عنوان «موکب بیت الرقیه(س)» در عمود ۲۹۹ و ۱۲۲۲ مسیر نجف به کربلا خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب کریمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب کریمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم همزمان با فرارسیدن ایام محرم، ماه حزن واندوه اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته توسط این معاونت اظهار کرد: فعالیت‌های معاون فرهنگی ستاد در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و اطلاع رسانی می‌باشد که تاکنون در عرصه‌های مختلف موفق به انجام اقداماتی شده‌ایم که پرتال اطلاع رسانی ستاد مرکزی با استفاده از به‌روزترین روش‌های اطلاع‌رسانی، تهیه و انتشار اخبار، فیلم، عکس، پاسخ به شبهات، ارسال بخشنامه‌ها و ابلاغیه، زیارت مجازی و پرداخت کمک‌های مردمی نمونه‌ای از آن است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: برگزاری همایش‌ها، نشست‌های فرهنگی، نمایشگاه توانمندی‌های ستاد و تقدیر از فعالان ستاد بازسازی در ۱۵ سال گذشته با همکاری بعثه مقام معظم رهبری و همکاری برخی از نهاد‌های فرهنگی، همچنین برگزاری همایش رابطین فرهنگی در ساختمان بعثه مقام معظم رهبری به میزبانی کمیته فرهنگی اربعین از جمله آن است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات به تدوین شیوه‌های تبلیغ در اربعین و تدوین آشنایی با آداب و رسوم مردم عراق اشاره و اظهار کرد: در همین راستا تالیف کتاب «اصول موکب داری در اربعین» برگرفته از پژوهش‌های میدانی و متناظر با نیاز منطقه از جدید‌ترین تالیفات این معاونت است.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم ادامه داد: این معاونت بر اساس اهداف تعیین شده در زمینه‌های مختلف، اقدامات متعددی را پیش‌بینی کرده است که هر کدام به نحوی در زمینه اطلاع‌رسانی و حفظ اقدامات ارزشمند خادمان اهل‌بیت(ع) نقش خواهند داشت.

کریمی یکی از اولین برنامه‌های فرهنگی در سطح کشور را راه‌اندازی موکب کودکان و نوجوانان به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو عنوان کرد و گفت: برای اولین بار موکب «بیت الرقیه(س)» ویژه خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان به همت معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان قم در عمود‌های ۲۹۹ و ۱۲۲۲ طراحی و برنامه‌ریزی شده است و امید است در ایام اربعین مورد استقبال چشمگیری از سوی جوانان و نوجوانان قرار گیرد.

فعال شدن بیش از ۳۰۰ مبلغ و مبلغه در ۱۱۰ موکب

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت بیش از ۳۰۰ طلبه خواهر و برادر در ایام اربعین حسینی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که شهر مقدس قم به برکت حوزه‌های علمیه محور فعالیت‌های تبلیغی در کشور و نهاد‌های نظام می‌باشد لذا در این خصوص نگاه ویژه‌ای از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور و ستاد اربعین به حوزه علمیه قم است، در همین راستا جلساتی را با معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه برادران، خواهران، جامعةالزهرا(س) و جامعةالمصطفی داشته‌ایم که نتیجه آن فعال کردن بیش از ۳۰۰ طلبه مبلغ و مبلغه در داخل و خارج از کشور است.

این فعال فرهنگی افزود: با توجه به اینکه دو سال به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا از پیاده روی اربعین محروم بوده‌ایم، امسال با همکاری نهاد‌هایی که عنوان شد، بیش از ۳۰۰ طلبه مبلغ و مبلغه بومی هر استان و شهر را در قریب به ۱۱۰ موکب مسیر نجف تا کربلا و بین راه از قم تا مهران برای پاسخگویی به سوالات ساماندهی کرده‌ایم.

اولین مجوز موکب «هنر و رسانه»

کریمی به صدور اولین مجوز موکب «هنر و رسانه» اشاره کرد و گفت: تبلیغات محیطی با همکاری اتوبوسرانی و نصب پوستر‌های اطلاع‌رسانی، نحوه مشارکت آسان در ساخت و ساز عتبات عالیات، همچنین طراحی پوستر‌های مختلف، مشارکت و پشتیبانی از موکب‌های اربعین، همچنین برگزاری جلسات متعدد با مسئولین و رابطین فرهنگی استان به منظور هماهنگی و هم افزایی بیشتر از دیگر اقدامات این معاونت می‌باشد.

استاد حوزه ودانشگاه به برنامه‌های متنوع مذهبی و تبلیغی این معاونت در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: در این راستا می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی با مبلغین اربعین حسینی، حضور و سخنرانی در ایام اعزام مبلغین محرم و معرفی اقدامات ستاد بازسازی قم، ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی مواکب در زمینه‌های مختلف، تامین اقلام تبرکی و نمایشگاهی جهت اهدا به اشخاص و نهاد‌ها و سایر ادارات اشاره کرد.

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم به فعالیت‌های حوزه آموزش پرداخت و ادامه داد: دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای مدیران و خادمین موکب‌های اربعین برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به؛ تشکیل دوره آموزش مکالمه عربی در ۲ مرحله در سال‌های ۹۷ و ۹۸، اعزام بیش از ۲۵۰ روحانی به مواکب استان قم در سال ۹۸، برگزاری مراسم دعا، توسل و نوحه خوانی، بیان احکام و معارف اسلامی به زبان‌های فارسی، ترکی، عربی، انگلیسی و اردو اشاره کرد.

حجت‌الاسلام کریمی بیان کرد: تبلیغ چهره به چهره و حضور پررنگ خواهران مبلغه و حضور موفق مبلغین در اکثر موکب‌ها و دعوت از روحانیون خِبره در اجرای برنامه‌ها تبلیغی – ترویجی از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهشی کار‌های گسترده‌ای صورت گرفته است، افزود: چاپ کتاب و چندین جزوه درزمینه تاریخچه بازسازی اعتاب مقدسه، تالیف دو کتاب در زمینه بازسازی با عنوان«ضرورت‌های بازسازی عتبات عالیات» و «پاسخ به شبهات» و همچنین تالیف کتاب «اصول و روش‌های پاسخ به شبهات» ویژه روحانیون موکب‌های اربعین و روحانیون ستاد‌های بازسازی سراسر کشور از اقدامات پژوهشی صورت گرفته عنوان کرد.

ثبت نام از خادمان افتخاری به صورت مجازی

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم با بیان اینکه امسال در اربعین ۱۲۰ موکب از سوی ستاد قم در آن ایام فعال خواهند بود، اظهارکرد: خدمات ارایه شده توسط موکب‌های استان قم به‌طور میانگین ۱۰ روز می‌باشد که بعضا ۸ تا ۲۵ روز خدمات ارایه می‌کنند. این خدمات شامل موکب‌های داخل شهر‌های قم، مهران، نجف اشرف، بین راه، کربلا، کاظمین و سامرا است و حتی برخی از موکب‌ها در نجف اشرف تا پایان ماه صفر خدمتگزار زوّار است.

کریمی همچنین از مجازی شدن مراحل ثبت نام خدمت افتخاری در ستاد بازسازی عتبات عالیات، خبر داد و گفت: افرادی که علاقه‌مند به خدمت افتخاری در ستاد بازسازی عتبات عالیات هستند، می‌توانند از طریق تکمیل فرم ثبت نام به جمع خادمین افتخاری ستاد بازسازی بپیوندند.

وی افزود: علاقه مندان می‌توانند پس از مراجعه به سایت اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات، فرم ثبت نام خادم افتخاری کلیک و فرم مربوطه را تکمیل کنند.

https://atabat.org/fa/forms/۲

معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم ادامه داد: پس از بررسی مشخصات فردی و تخصص کاربر توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، در صورت نیاز با فرد ثبت نام‌کننده تماس گرفته خواهد شد.

گفت‌وگو از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha