گوش شنوا برای افراد خانواده باشیم
کد خبر: 4073142
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
به بهانه روز خانواده؛

گوش شنوا برای افراد خانواده باشیم

 یک روانشناس و کارشناس خانواده گفت: انسان‌ها نیازهایشان را با زبان بیان می‌کنند و امری که در مقابل می‌خواهند این است که گوش شنوایی برای خواسته‌های آن‌ها داشته باشیم؛ اگر این اتفاق در محیط خانواده رخ ندهد هیچ‌گاه آرامش واقعی محقق نخواهد شد.

عفت آی، روانشناس و کارشناس خانوادهعفت آی، روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با تأکید بر لزوم کسب مهارت‌ در ایجاد روابط صمیمانه در بین اعضای خانواده، اظهار کرد: گوش دادن به نیازهای دیگران یک موضوع بسیار مهم در زندگی است؛ ما گاهی درست در کنار یکدیگر زندگی نمی‌کنیم چون راه درستی را برای شنیدن به یکدیگر طی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه لازم است به نیازهای اطرافیانمان توجه کنیم و برای آنها گوش شنوایی باشیم که این امر باعث می‌شود تا صمیمیت بین روابط بیشتر شود، بیان کرد: انسان‌ها نیازهایشان را با زبان بیان می‌کنند و امری که در مقابل می‌خواهند این است که گوش شنوایی برای خواسته‌های آنها داشته باشیم و در حد توان برای رفع آن تلاش کنیم.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه گوش ندادن به نیازهای دیگران سبب ایجاد فاصله‌های عاطفی شده و آن صمیمیتی که بین روابط وجود دارد از بین می‌رود، تصریح کرد: امید است افراد با داشتن رابطه دو طرفه و توجه به یکدیگر لحظات زندگی خود را سرشار از شیرینی کنند؛ در صورتی که بدون گوش دادن نمی‌توان به آرامش درست و منطقی دست یافت.

آی با بیان اینکه همدلی، اساس خوب گوش دادن بوده و درک بین افراد را افزایش می‌دهد، گفت: گوش دادن با تحکیم پیوند بین افراد، روابط آن‌ها را تقویت کرده و باعث می‌شود احساس بهتری از زندگی و روابط خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقتی شنونده خوبی باشیم، طرف مقابل بهتر می‌تواند آنچه در فکرش گذشته را بیان کند؛ در نتیجه صداقت و بیان احساسات بین افراد تقویت شده و راه اختلاف بسته می‌شود، افزود: وقتی که به این اصول توجه نشود متأسفانه ارتباطات اجتماعی به شکل با کیفیت صورت نمی‌گیرد و فرد در زندگی احساس خوشایندی نخواهد داشت.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه یاد بگیرید که در مورد احساسات و نیازهای خود صحبت کرده و همچنین نیازهای طرف مقابل خود را بشنوید، تصریح کرد: حرف نزدن و احساس شنیده نشدن در دراز مدت در محیط خانواده تأثیر بدی خواهد گذاشت؛ بنابراین گوش دادن و یادگیری مهارت‌های روابط خوب می‌تواند شرایط بهتری را در زندگی هر فرد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه وقتی بررسی می‌کنیم ریشه مهم‌ترین علت‌های طلاق در نداشتن آموزش مناسب و عدم کمک گرفتن از روانشناس در مورد مسائل زندگی است، یادآور شد: نیازمند آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف رشد فردی و اجتماعی هستیم تا بتوانیم بهتر روابط خود را کنترل کنیم؛ نباید در مقابل این آموزش‌ها مقاومت کرده بلکه باید مانند هر امر دیگری یاد بگیریم که در این امر نیز آموزش نیاز داریم.

آی در مورد امتناع افراد از کمک گرفتن از مشاور خانواده، بیان کرد: چه خوب است با بهره‌گیری از نظر و ایده‌های یک روانشناس، در محیط خانواده آنچه که باید را پیاده‌سازی کرده و به اصول تربیتی مناسب و روابط بین افراد خانواده دست یابیم که نتیجه این کمک و مشاوره گرفتن همان آرامشی است که در محیط خانواده به آن دست می‌یابیم.

انتهای پیام
captcha