شورای نگهبان اجازه نداده مسیر قانونگذاری منحرف شود
کد خبر: 4071331
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
قالیباف در نطق پیش از دستور:

شورای نگهبان اجازه نداده مسیر قانونگذاری منحرف شود

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی دوپایه مشروعیت‌بخش و درهم تنیده‌ای هستند که شورای نگهبان در تمام این سال‌ها توانسته است با دقت و حساسیت و علیرغم تمام هجمه‌های داخلی و خارجی از آنها مراقبت کند و اجازه ندهد مسیرریل‌گذاری کشور در قانونگذاری نسبت به قانون اساسی و شرع مقدس به انحراف گراییده شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، یکشنبه 26 تیرماه، مجلس شورای اسلامی با تبریک و تهنیت فرارسیدن عیدالله اکبر، عید پرنور و برکت غدیر به ملت شریف ایران، تمامی شیعیان و محبان امیرالمومنین علی(ع) و عموم مسلمین جهان گفت: واقعه غدیر خم شاخص و معیار و میزان ابدی برای تشخیص مسیر هدایت در طول زمان و راه روشنی برای مراقبت از آموزه‌های دین مبین اسلام در سایه هدایت ائمه اطهار(ع) است.

قالیباف در ادامه با گرامیداشت چهل و دومین سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام عظیم‌الشأن، این نهاد انقلابی با الگوگیری از نهضت مترقی مشروطه عهده‌دار وظیفه مهم پاسداری از شرع مقدس و قانون اساسی شد.

وی اظهار کرد:‌ اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی دوپایه مشروعیت‌بخش و درهم تنیده‌ای هستند که شورای نگهبان در تمام این سال‌ها توانسته است با دقت و حساسیت و علیرغم تمام هجمه‌های داخلی و خارجی از آنها مراقبت کند و اجازه ندهد مسیرریل‌گذاری کشور در قانونگذاری نسبت به قانون اساسی و شرع مقدس به انحراف گراییده شود.

قالیباف تصریح کرد: توفیقات روزافزون این شورا در عمل به وظایف قانونی و اعتلای کشور را از خداوند متعال خواستارم.

رئیس مجلس با گرامیداشت فرارسیدن روز بهزیستی و تأمین اجتماعی گفت: حمایت کامل و توجه به توانمندسازی افراد دارای نیازهای ویژه و تمامی افرادی که براساس قانون به هر شکلی نیازمند حمایت نهادهای حمایتی کشور هستند وظیفه قطعی و حاکمیتی ماست.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1401، 35 هزار میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه برای ظرفیت‌سازی اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است تا با هدفمند کردن این تسهیلات شاهد خروج اقشار تحت پوشش از چرخه فقر باشیم. همچنین به منظور تسهیل دسترسی اقشار کم درآمد و رفع مشکل ضمانت این تسهیلات، برای اولین بار مجوز ایجاد صندوق تضمین نیز برای نهادهای حمایتی فراهم شده است.

قالیباف افزود: همچنین مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری اعتبار ویژه 20 هزار میلیارد تومانی جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج درنظر گرفته است و اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی جهت پرداخت به بیماران فقیر و معسر، بیماران بستری‌شده، حمایت از بیکاران، زندانیان جرایم غیر عمد و زنان سرپرست خانوار از جمله افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد حضرت امام(ره)، سازمان بهزیستی کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس بیان کرد: همچنین با تصویب مجلس مبلغ 2 هزار میلیارد تومان نیز جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مددجویان نهادهای حمایتی اختصاص یافته است. اینها فقط برخی نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری لازم را با وضع قوانین برای پشتیبانی حداکثری از نهادهای حمایتی به خصوص در قانون بودجه 1401 به انجام رسانده است.

وی ابراز کرد: امیدواریم با توجه به اهتمام ویژه دولت در توانمندسازی افراد دارای نیازهای ویژه و حمایت از محرومان این موارد به طور کامل در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و ما بتوانیم وظایف خودمان را در قبال این بلندنظران انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha