وقتی پول مهم‌تر از معیار انسانی ازدواج می‌شود
کد خبر: 4066871
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳

وقتی پول مهم‌تر از معیار انسانی ازدواج می‌شود

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: در بررسی مراجعات به مراکز روانشناسی می‌بینیم رد پای پول در ریشه بیشتر اختلافات زوجین نهفته است؛ باید دانست مباحث مالی یک بحث پایان‌ناپذیر است که هیچ حد و مرزی در آن وجود نداشته و نمی‌توان برای اساس زندگی مشترک روی آن حساب کرد.

پریدخت اصالتی، دکترای روانشناسی تربیتیپریدخت اصالتی، کارشناس مسائل خانواده و مدرس دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به ملاک‌های ازدواج و اختلافات زوجین در پی مباحث مادی، گفت: ما انسان‌ها باید رسالت و هدف خود را در این دنیا بدانیم و در تلاش باشیم تا روز به روز از خود یک فرد کامل‌تر و توسعه یافته‌تر بسازیم.

وی افزود: ما پیش از آباد کردن‌ دنیا باید در پی آبادانی خودمان باشیم، چراکه خلق شده‌ایم که از امکانات این کره خاکی به نفع تعالی خود استفاده کنیم نه اینکه درگیر مسائل مادی در سطح زیاد شویم؛ تا جایی که انسانیت خود را از یاد ببریم.

این روانشناس با بیان اینکه در دنیای امروزی گاهی حتی ازدواج نیز با اولویت مال‌اندوزی انجام می‌شود، بیان کرد: اگر جوانان نگاه هستی‌شناسانه خود را ارتقا دهند و معنویت و توجه خود را به آموزه‌های دینی بیشتر کنند، این موارد موجب می‌شود تا حس جوانان نسبت به مقوله پول و مادیت کمتر شود و با چشمانی بازتر‌، منطقی‌تر و دقیق‌تر با موضوع ازدواج روبه‌رو شود.

وی افزود: اگر فردی این‌گونه ازدواج کند، وقتی به زندگی ورود پیدا کرد و نیازهای اولیه‌اش مرتفع ‌شد و به حقیقت زندگی و منطق آن رسید، تازه متوجه می‌شود که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده و چه تجربه‌هایی را از خود دریغ کرده و باید چه ملاک‌هایی را در انتخاب خود معیار قرار می‌داد که متأسفانه آنها را فدای پول کرده‌ و این قضیه باعث شده که روی سایر مسائل چشم‌پوشی کنند.

اصالتی ادامه داد: جوانان باید برای انتخاب‌های خود یک سری ملاک‌هایی داشته باشند که هرچه‌ این ملاک‌ها انسانی‌تر و اخلاقی‌تر باشد در آینده انسانی موفق‌تر رشد خواهد کرد و ازدواج بهتری نیز نتیجه خواهد داد.

وی افزود: نباید از خاطر برد که افراد نباید ملاک خود را گزینه‌‌‌ سستی مانند پول قرار بدهند چراکه مسائل مادی فانی است؛ پس اگر قرار بر این است که من برنامه زندگی خود را براساس ملاک سستی مانند مادیات طرح‌ریزی کنم، ممکن است که در آینده با مشکل مواجه شوند.

این روانشناس بیان کرد: جوانان باید باورهای خود را تغییر دهند و بدانند خدواند مهربان به اندازه تمامی انسان‌ها فراوانی و ثروت قرار داده و نعمت‌های خود را بر تمامی انسان‌ها گسترانده است، که اگر ما خود را لایق این نعمت‌ها دانسته و به خداوند و ثروت و فراوانی که به ما داده است اعتماد و اعتقاد داشته باشیم به آن خواهیم رسید.

اصالتی ادامه داد: پول هرگز نباید هدف قرار بگیرد، چراکه اگر پول هدف ما باشد هرگز نمی‌توانیم از آن لذت کافی را ببریم؛ هدف ما از زندگی باید ارتقای خود و کمک به مردم و داشتن یک زندگی سالم و مسالمت‌آمیز در کنار دیگران باشد، در کنار این‌ها پول هم کسب خواهیم کرد.

وی بیان کرد: زمانی که ما شایسته بهترین‌ها باشیم خداوند به ما بهترین‌ها را اعطا خواهد کرد، اما اگر پول در زندگی ملاک و هدف قرار گیرد، فرد هیچ وقت اقناع نمی‌شود. زمانی که ما با واقعیت‌های زندگی رو‌به‌رو می‌شویم تازه می‌فهمیم که چه مواردی می‌توانند آرامش را به زندگی ما هدیه دهند؛ شاید پول بتواند آسایش را به قدری فراهم کند اما آسایش و آرامش با هم متفاوتند و تنها در پول نهفته نیست و باید یک‌سری ملاک‌ها و آگاهی‌های دیگری هم باشد تا ما بتوانیم به آن آرامش که در زندگی به دنبالش هستیم دست پیدا کنیم.

این روانشناس ادامه داد: دو ملاک اصلی برای یک زندگی سالم و یک خانواده متعالی و موفق وجود دارد که یکی از آن دو داشتن آرامش و دیگری رشد و تعالی فردی در زندگی است.

چرا تنها پول ملاک ازدواج قرار می‌گیرد؟

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تنها مادیات ملاک اصلی ازدواج‌های امروزی است، تصریح کرد: در جامعه‌ای که کودکان با میزان زیادی از تنوع در وسایل و امکانات مواجه می‌شوند، برای اینکه بتوانند روحیه تنوع‌طلب خود را ارضا کنند به پول احتیاج دارند.

اصالتی اظهار کرد: در حال حاضر پول بسیاری از کارها را راحت کرده و بسیاری از وظایفی که انسان‌ها در گذشته داشته‌اند را با مادیات بسیار راحت‌تر رفع می‌کنند چراکه در زمان گذشته شاید پول به نسبت اکنون کارآیی زیادی نداشت، اما در زمان حال بسیاری از کارها به‌وسیله پول به راحتی برطرف می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر  وقتی فرد می‌بیند که جوی که بر جامعه حاکم شده، جو مشکلات اقتصادی است و بیشتر در خانواده‌ها والدین از بی‌پولی گلایه‌مند بوده و از اینکه نمی‌توانند بسیاری از نیازهای خود را مرتفع کنند ناراحت هستند، همه اینها باعث می‌شود که پول برای جوان بسیار مهم جلوه کند.

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: چالشی که وجود دارد این است که جوانان دچار خطای هاله‌ای می‌شوند، به این معنی که آن اندازه پول برای آنان حائز اهمیت می‌شود که باعث می‌شود که متوجه سایر موارد در زندگی نشوند و مواردی را فدای پول می‌کنند و افراد سودجو نیز از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

اصالتی ادامه داد: از طرفی ما با اقتصادی روبه‌رو هستیم که بسیاری از افراد بدون زحمت و از روش‌های غیر طبیعی به پول دست پیدا می‌کنند و این موارد نظر دختران را بیشتر به خود جلب می‌کنند؛ رابطه بر این اساس شکل می‌گیرد و بعد که وارد روند زندگی شدند با مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: به جرئت می‌توانم بگویم که در بیشتر جدایی‌ها پول علت اصلی جدایی نیست و مشکلات دیگری موجب طلاق می‌شود؛ مادیات قبل از ازدواج بسیار مهم است، اما پس از ازدواج زمانی که افراد با واقعیت‌های زندگی مواجه شده و رویاپردازی‌های خاص آنان تمام شده؛ با واقعیت و منطق زندگی روبه‌رو می‌شوند آن زمان به عرصه‌ای ورود پیدا می‌کنند که در آن فقط پول مهم نیست.

اصالتی بیان کرد: در بررسی مراجعات به مراکز روانشناسی می‌بینیم ریشه بیشتر اختلافاتی که بین زوجین به‌وجود می‌آید رد پای پول نهفته است؛ باید دانست مباحث مالی یک بحث پایان‌ناپذیر است که هیچ حد و مرزی در آن وجود ندارد و در واقع ورطه‌ای است که اگر انسان‌ به دنبال آن بیفتد هرگز قانع نمی‌شود.

وی گفت: پول یک دام است که انسان‌ها را اسیر خود می‌کند؛ دختران و پسران ما این را باید بدانند که پول تا حدی خوب است که یک رفاه نسبی را فراهم کند و افراد ملزومات اولیه زندگی را فراهم کنند و بعد در قدم بعدی به رشد و توسعه خود بپردازند.

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: اگر بخواهیم ببینیم که خانواده‌ای یک خانواده متعالی و رو‌ به رشد و دارای استانداردهای خانواده موفق است باید ببینیم که افراد آن خانواده در کنار یکدیگر چقدر احساس امنیت و آرامش می‌کنند و یا افراد خانواده در هر مسیر استعدادی که هستند آیا در حال رشد، پیشرفت و شایستگی هستند یا خیر.

اصالتی یادآور شد: چقدر پسندیده‌ است که جوانان ما پیش از ازدواج نیز این موارد را مد نظر داشته باشند و در کنار کسی قرار بگیرند که به آنان امنیت و آرامش قلبی منتقل کرده و بتواند به رشد و توسعه فردی آنها کمک کند؛ در این صورت است که می‌توانند استعدادهای خداوندی خود را شکوفا و احساس ارزشمندی و درخشش داشته باشند؛ در کنار اینها ثروت و فراوانی نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم خداوند نعمت‌ها را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که شکرگزار باشند و نه افرادی که مادیات را فلسفه وجودی زندگی می‌دانند.

انتهای پیام
captcha