ریل‌گذاری برای کشور از وظایف مهم مجلس است
کد خبر: 4066830
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹
حجت‌الاسلام اژه‌ای:

ریل‌گذاری برای کشور از وظایف مهم مجلس است

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ریل‌گذاری برای کشور چه تحت عنوان بودجه سنواتی و یا قانونگذاری و همچنین نظارت بر تمام دستگاه‌های اجرایی از وظایف مهم مجلس است، گفت: البته تمام نمایندگان به صورت فردی نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهای نظارتی از جمله سوال و تحقیق و تفحص به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش ایکنا، به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در دومین نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه از دوره سوم مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچگاه میان سه قوه مانند امروز ارتباط نزدیک و نشست و برخاست‌های فردی و جمعی نبوده است، گفت: در دوره‌های مختلف شاهد بودیم که گاهی میان قوه قضائیه با مجلس و یا دستگاه قضا با دولت اصطکاک‌هایی وجود داشت اما با ارتباط خوب میان دو قوه اکنون شاهد برگزاری دومین نشست مشترک قوای مقننه و قضائیه هستیم.

حجت‌الاسلام اژه‌ای نتیجه برگزاری جلسات قوه قضائیه با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس، ادراک واحد و نزدیک نسبت به مسائل کشور شده است، افزود: در مسائلی دستگاه قضا نیاز به بیان برخی موضوعاتی ندارد و در مقابل شاهد بیان همان مسائل از زبان نمایندگان است.

وی در همین خصوص تأکید کرد: باید از این نعمت الهی در جهت تحقق آرمان‌های الهی و انقلاب اسلامی و همچنین خدمت خالصانه به مردم و رفع گرفتاری‌های آنها استفاده کرد زیرا در صورت عدم استفاده از این شرایط به وجود آمده، در آینده مغموم خواهیم شد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به رنج مردم از ناهنجاری‌های اجتماعی، شکسته شدن حرمت‌ها و زیرپا گذاشته شدن ارزش‌های نظام و اسلام، گفت: مردم امروز نسبت به تأمین معیشت، برخی ناهنجاری های اجتماعی، تبعیض های اجتماعی و ... رنج می‌برند که بخشی از این مسائل برعهده قوه قضائیه است.

وی با بیان اینکه مردم برای تحقق آرمان‌ها و رفع تبعیض‌ها انقلاب کردند و خون دادند، گفت: مسئولیت ما حل مشکلات مردم است و توقع مردم نیز از ما رفع مسائل و مشکلات آن‌ها است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای به دو وظیفه مهم قانونگذاری و نظارت مجلس اشاره کرد و ادامه داد: ریل‌گذاری برای کشور چه تحت عنوان بودجه سنواتی و یا قانونگذاری و همچنین نظارت بر تمام دستگاه‌های اجرایی از وظایف مهم مجلس است، البته تمام نمایندگان به صورت فردی نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهای نظارتی از جمله سوال و تحقیق و تفحص به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه به موجب قانون اساسی برخی وظایف از جمله نظارت بر حُسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضائیه است، اظهار کرد: هر قانون باید به‌صورت دقیق و کامل اجرا شود و وظیفه دستگاه قضا تعقیب و مجازات مسئولانی است که قانون را زیر پا بگذارند. براین اساس تقویت قوه قضائیه در حقیقت تقویت مجلس شورای اسلامی است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اگر با شخصی که قانون را زیرپا گذاشته برخورد نشود در حقیقت زحمات مجلس کم اثر خواهد شد، گفت: دولت نیز به دنبال برقراری عدالت و بستر رشد فضائل مردم است.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال فراهم سازی زمینه‌های آرامش و آسایش مردم است، اظهار کرد: قوه قضائیه با کمک سایر دستگاه‌ها و نیروهای مسلح می‌تواند در تأمین امنیت و آرامش مردم گام‌های مؤثری بردارد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای، یکی از مهم‌ترین مسائل مردم را طولانی شدن رسیدگی پرونده‌ها در دستگاه قضایی دانست و افزود: با طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، مردم از لحاظ روحی و مادی دچار ضرر و زیان می‌شوند که دستگاه قضا به طور حتم در این خصوص لایحه‌ای را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

وی ادامه داد: هرچقدر زمان بررسی مسائل و مراحل پرونده‌های مردم در دستگاه قضایی طولانی‌تر شود، این مسائل حق مردم را پایمال خواهد کرد، بنابراین باید هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نباید نسبت به تمام موضوعات کشوری با دید قضائی نگاه کرد، مانند موضوع املاک موقوفی که برخی از وقف‌ها مربوط به 100 الی 200 سال گذشته است، افزود: تعیین حدود املاک در این موقوفات، با استفاده از دریا، جنگل، رودخانه و ... مشخص می‌شده که اکنون این حدود تغییر کرده و مشکلاتی را در کشور به وجود آورده است.

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه زندان‌ها چه در داخل شهر و چه خارج آن امکان طبقه بندی ندارند، گفت: نبود پزشکی قانونی کافی در کشور برای مردم به ویژه در مناطق دورافتاده مشکلات جدی به وجود آورده، از شما می‌خواهیم در خصوص این مسائل اهتمام ویژه داشته باشید.

انتهای پیام
captcha