آمریکا با «پررویی مدرن» ایران و کشورهای مستقل را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند
کد خبر: 4066719
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
وحید جلال‌زاده:

آمریکا با «پررویی مدرن» ایران و کشورهای مستقل را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه آمریکا بیشترین نقض حقوق بشر را در دنیا به خودش اختصاص داده، گفت: آمریکایی‌ها با «پررویی مدرن» داعیه‌دار حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهایی هستند که به علت استقلال و عدم تبعیت از سیاست‌های بین‌المللی آمریکا با اتهام نقض حقوق بشر مواجه می‌شوند.

نشست خبری اعلام اهم برنامه‌های هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی»

به گزارش ایکنا، وحید جلا‌ل‌زاده، رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، صبح امروز، یکشنبه 5 تیرماه، در نشست خبری اعلام اهم برنامه‌های هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تسلیت سالروز شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش با بیان اینکه از 6 تا 12 تیرماه به عنوان هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری شده که این ابتکار متعلق به مقام معظم رهبری است، گفت: از ترور مقام معظم رهبری در ششم تیر ماه 1360 در مسجد ابوذر تهران تا فاجعه هفتم تیر و شهادت شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و 72 یار با وفای ایشان و انقلاب اسلامی با حمایت و تشویق آمریکا و حوادث حمله شیمیایی دولت مزدور و بعثی صدام به شهرستان سردشت و ترور امام جمعه یزد ، شهید آیت الله صدوقی (بازهم با حمایت و تشویق آمریکا)و اسقاط هواپیمای مسافربری ایران در آبهای خلیج فارس توسط ناو جنگی آمریکا در 12 تیر ماه اسناد گویای ضد حقوق بشری دولت آمریکا است.

وی با اشاره به دست مخملی زیر دستکش‌های چدنی و ژست‌های حقوق بشری دولت مستکبر آمریکا، اظهار کرد: دولت مستکبر آمریکا همواره با رفتار ظاهری حقوق بشری با دولت‌ها و ملت ها برخورد داشته در حالی که خلاف آن را عمل کرده است و زمان آن فرا رسیده تا با ادامۀ روند ادبیات زشت، اهانت‌آمیز و زورگویانه و خوی استکباری و استعماری دولتمردان امریکا در مواجهه با موضوع حقوق بشر، به ویژه در ایران و سایر کشورها، چهره ضد حقوق بشری آنان را با افشای جنایات و ظلم بر ملت ایران در حوادث تیر ماه ، بازخوانی و آشکارسازی کنیم.

جلال زاده اظهار کرد: حوادث تروریستی 6 تا 12 تیرماه، نه تنها در زمان خود، بلکه با گذشت سال‌ها، به قدری برای ملت ما تلخ بوده که یادآوری هر یک از این حوادث تاریخی خود به تنهایی سر فصل نوینی از صف‌آرایی «جبهه سلطه و استکبار جهانی»، به شکل مستقیم یا تشویق و حمایت از تروریست‌ها در مقابل جبهه حق و حقیقت و ایستادگی و مبارزه بی‌امان ملت ایران علیه ام‌الفساد جهانی، شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار را یادآور می‌شود.

وی با برشمردن وقایع تاریخی و تاریخ ساز این هفته ، یادآور شد: ملت ایران به خوبی در حافظه خود دارد که عناصر منافقین مورد حمایت آمریکا در روز ششم تیر ماه 1360 با جاسازی مواد منفجره در دستگاه ضبط صوت در محل تریبون سخنرانی مقام معظم رهبری (که آن روزها امام جمعه تهران بودند) در مسجد ابوذر تهران و انفجار آن، قصد ترور و به شهادت رساندن معظم له را داشتند که به توفیق الهی، این قصد شوم آنان، نقش بر آب شد و با وارد شدن جراحاتی بر دست راست ایشان، این حادثه سپری شد.

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی بیان کرد: در حادثه 7 تیر ماه 1360 باز هم منافقین و این بار با خباثتی مضاعف و نقشه‌ای پیچیده‌تر و استفاده از عناصر تروریستی مورد حمایت آمریکا، با بمب‌گذاری در سالن جلسات حزب جمهوری اسلامی سابق، که هر هفته محل تجمع نیروهای خدمتگزار و مخلص انقلاب اسلامی بود، قصد انفجار و به شهادت رساندن جمعی از ابرار را داشتند و این نقشه شوم در شامگاه هفتم تیر به وقوع پیوست و شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی رئیس قوه قضائیه و 27 نماینده مجلس شورای اسلامی و 25 عضو اجرایی قوه مجریه و از جمله دو وزیر و 20 عضو فعال حزب جمهوری اسلامی و از دلسوزان نظام و یاران صدیق امام(ره)، مظلومانه به شهادت رسیدند.

جلال‌زاده اظهار کرد: در روز 8 تیر۱۳۶۶، ارتش رژیم بعثی صدام، مورد حمایت آمریکا و غرب، با استفاده از بمب‌های شیمیایی دریافتی از کشورهای غربی، چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت؛ از توابع استان آذربایجان غربی، را مورد حمله قرار داد. در این حمله ، ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی و از کردهای غیور ایرانی به شهادت رسیده و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند که مجروحیت و رنج و جانبازی تعدادی از آنها هنوز ادامه دارد.

وی ادامه داد: در روز 11 تیرماه 1361، بازهم منافقین سنگدل و جنایتکار مورد حمایت آمریکا با ترور آیت‌الله صدوقی ، نماینده ولی فقیه و امام جمعه عزیز شهر یزد، مردم ما را عزادار کردند. اوج این دشمنی و کینه آمریکا از انقلاب اسلامی در روز 12 تیرماه 1367 و با انجام عملیات تروریستی و اسقاط هواپیمای مسافربری بود که با پرواز شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به مقصد دبی و پس از توقف بین راهی در بندرعباس، در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت‌شونده از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز آب‌های خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

جلال زاده بیان کرد: برخی از این ترورها توسط فرقه ضاله منافقین اتفاق افتاده که امروز در آغوش امن کشورهای غربی به راحتی آرمیده‌اند و علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کنند و برخی دیگر از این حرکات تروریستی با حمایت امریکایی‌ها و برخی دیگر مانند سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط خود امریکایی‌ها روی داده است.

وی ابراز کرد: نکته مضحک و تلخند این اتفاقات این است که چهره عریان آمریکا در پس پرده روابط بین‌الملل پنهان شده است. شما امروز می‌بینید مدعی‌ترین حکومت در حقوق بشر خود آمریکاست و مضحک‌تر از آن این است که آمریکا بسیاری از کشورهای آزادیخواه به جرم عدم رعایت حقوق بشر در مجامع بین‌المللی محکوم می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: ‌مردم ایران با گوشت و پوست خود 17 هزار ترور را در این سال‌ها تجربه کردند و بهترین شخصیت‌های خود را تقدیم انقلاب و اسلام عزیز کردند و آنهایی که تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است امروز در کشورهای غربی آزادانه فعالیت می‌کنند و نشست و همایش برگزار می‌کنند و برخی مقامات فعلی و سابق غربی در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

جلال‌زاده بیان کرد: همین فرقه منافقین که در حقوق بشر آمریکایی یک گروه سیاسی قلمداد می‌شود و نام آنها از لیست گروه‌های تروریستی خارج شده در جنگ عراق علیه ایران به عنوان خائنین به ملت گرای مراکز درمانی، نظامی و ... به دشمن می‌دادند. امروز بسیاری از گزارش‌هایی که در حوزه حقوق بشر و هسته‌ای به دروغ علیه ملت ایران داده می‌شود توسط همین منافقین است و این یعنی حقوق بشر آمریکایی، یعنی گزارش این افراد مستند آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آمریکا از مهمترین و بزرگترین ناقضان حقوق بشر در داخل و حوزه بین‌المللی است، گفت: متأسفانه با نفوذی که آنها در سازمان ملل و مجامع حقوق بشری دارند با کمترین محکومیت‌های حقوق بشری در صحنه بین‌المللی مواجه هستند.

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: گزارش 2021 حقوق بشری مؤید این است که آمریکا در سطوح مختلف و گسترده به نقض حقوق اساسی و بعضا اولیه بشری پرداخته که حتی گزارش‌های متعدد بین‌المللی که با نگاه جانبدارانه تهیه شده نتوانسته از این نقض حقوق بشر مکرر آمریکایی‌ها چشم‌پوشی کند. کشتار خودسرانه مردم توسط پلیس و اقدامات خودسرانه نظام قضایی و دخالت آن در فجایع انسانی در کشورهایی مانند فلسطین، افغانستان و یمن بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: کشوری که بیشترین نقض حقوق بشر را در دنیا به خودش اختصاص داده امروز با «پررویی مدرن» داعیه‌دار حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهایی هستند که به علت استقلال و عدم تبعیت از سیاست‌های بین‌المللی آمریکا با اتهام نقض حقوق بشر مواجه می‌شوند.


جلال‌زاده اظهار کرد: اخیرا یکی از ناظرین حقوق بشر از سازمان ملل به جمهوری اسلامی سفر کردند و با مقامات و مسئولان کشور دیدارهایی داشتند و من هم ملاقاتی با ایشان داشتم. هدف ایشان از این سفر بررسی نقض حقوق بشر به واسطه اقدامات تحریمی یکجانبه آمریکا علیه ایران بود. گزارش‌های متعددی از سوی مسئولان ایرانی به خانوم دوهان داده شد که در حوزه سالمندان، بهزیستی، بیماری‌های خاص، درمان و اشتغال، تحریم‌های یکجانبه آمریکا تا چه اندازه باعث نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی شده است.

وی بیان کرد: ایشان در بازدیدهایی که از مراکز مربوط به بیماران خاص داشتند دیدند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا در چه حوزه‌هایی باعث نقض حقوق اولیه انسانی شده است. با اینکه جمهوری اسلامی پول لازم را برای خرید واکسن پرداخت کرده بود آمریکایی‌ها مانع ورود واکسن‌ها به ایران شدند و این اتفاق نه فقط برای ما بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر رخ داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: آمریکا 5 درصد جمعیت دنیا را به خودش اختصاص داده در حالی که بزرگترین زندانبان جهان نامگذاری شده و 25 درصد زندانیان جهان در آمریکا هستند. در ابعاد فردی نیز بسیاری از نهادهای آمریکایی داده‌ها و اطلاعات شخصی مردم را در اختیار شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی قرار می‌دهند و این نقض حقوق مردم خودشان است.


جلال‌زاده یادآور شد: در همه‌گیری کرونا، تبعیضات سیستماتیکی از سوی دولت آمریکا علیه ساکنان داخل آمریکا و هم برای کشورهای دیگر اعمال شد. در بحث اقلیت‌های نژادی و قومی و عمدتا سیاه‌پوستان و لاتین تباران شاهد تبعیض‌های سیستماتیک در بحث درمان و تزریق واکسن کرونا بودیم. از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، آمریکا اخراج دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویانی را که قصد عبور از مرزهای زمینی آمریکا را داشتند، بدون ارزیابی فردی، در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: در ابعاد بین المللی نیز آمریکا در دو سال اخیر و اوج همه‌گیری کرونا، با افزایش فشارهای تحریمی خود در حوزه سلامت و دسترسی به امکانات پزشکی از این ابزار غیر انسانی استفاده و حق زندگی انسان‌های بسیاری را سلب کرد که جمهوری اسلامی از جمله این کشورها بود.

جلال‌زاده اظهار کرد: در جنگ‌های اخیر از جمله افغانستان، آمریکایی‌ها جنایات بی‌شماری را علیه مردم بی‌دفاع و غیر نظامی افغانستان مرتکب شدند. در یمن، حمایت‌های آمریکا از عربستان سعودی باعث قتل، گرسنگی، تبعیض و نقض حقوق اولیه کودکان و زنان یمنی شده است. بنا به آمار و ارقام رسمی سازمان ملل در حال حاضر 82 میلیون نفر به دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و ... در کشورشان به اجبار جابجا شده‌اند که بخش عمده اینها مردم مظلوم افغانستان هستند که عامل اصلی این موضوع دولت آمریکاست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: ظلمی از سوی آمریکایی‌ها علیه ملت ایران با نقض متعدد حقوق بشر اعمال شده که به بخشی از مهمترین آنها اشاره کردم. ما امروز در دنیا شاهد استانداردهای دوگانه از جمله در حوزه حقوق بشر هستیم. موضوعی که برای ما نقض حقوق بشر شمرده می‌شود در خود آمریکا نقض حقوق بشر شمرده نمی‌شود مانند مسئله برخورد نیروهای انتظامی و پلیس با معترضین.

وی بیان کرد: در سال 2021 تنها 15 روز پلیس آمریکا مرتکب کشتار خودسرانه نشده است. تعداد افراد کشته شده به صورت خودسرانه و بدون توجیه کیفری توسط پلیس آمریکا نشان می‌دهد تنها در سال 2020 حدود 1021 نفر شامل 457 سفیدپوست، 241 سیاه‌پوست، 169 لاتین‌تبار و 154 نفر دیگر توسط پلیس کشته شدند و این دولت با پررویی تمام کشورها دیگر و پلیس های آنها را متهم به نقض حقوق معترضان می‌کند.

جلال‌زاده با طرح این سؤال که چه کسی باید چهره عریان و واقعی حقوق بشر آمریکا به دنیا و مردم خود آمریکا معرفی کند، گفت: ما از رسانه‌ها، تریبون‌داران در فضای مجازی، منابر، مساجد و گرو‌ه‌ها و افراد مرجع انتظار داریم که اجازه ظلم دوم را علیه ملت ایران ندهند. ظلم دوم این است که در معرفی و شناساندن چهره دقیق آمریکایی‌ها کوتاهی کنیم و خدای ناکرده برخی در داخل باور داشته باشند آمریکا بانی حقوق بشر در دنیا است و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ناقض حقوق بشر هستند.

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: از شما رسانه‌ها درخواست دارم که در جهاد تبیین کنار این ستاد و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باشید و این هفته را فرصت مغتنمی بدانیم تا بتوانیم چهره واقعی و درست آمریکا را به مردم و خصوصا نسل جوان معرفی کنیم. از جمله مصادیق تام جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بارها بیان فرمودند، معرفی چهره واقعی حقوق بشری آمریکاست که البته در جمهوری اسلامی کارنامه بسیار ظالمانه‌ای دارد.


جلال‌زاده در ادامه به بیان مهمترین محورهای برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: در برگزاری مراسم این ایام، قطعا نگاه جهاد تبیین و روایت حقیقی جنایات آمریکا مورد نظر بوده است. از جمله برنامه‌های ما برگزاری نشست‌های علمی و روشنگرانه در خصوص ماهیت و چگونگی پیدایش گروهک‌های تروریستی و افشای جنایات و اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا است.

وی افزود: بهره‌گیری شایسته از فضای مجازی به عنوان فرصتی بزرگ و به‌کارگیری انواع ابزار ها و تولیدات فرهنگی و هنری و ادبی نظیر ویژه نامه، نشریه، بروشور، پیامک‌ها، شعر و قطعه ادبی در جهت معرفی شهدای هفتم تیر، شهدای ترور و مظلومیت قربانیان سلاح های شیمیایی و میکروبی توسط دولت شیطانی آمریکا در ایران در کنار توصیف ابعاد گوناگون تروریسم و خسارات وارده بر ملت ایران با استفاده مطلوب از رسانه‌های تصویری نظیر فیلم، عکس، پوستر و ... از دیگر محورهای برنامه‌های ماست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برنامه‌های مهم این هفته گفت: مراسم شکرانه سلامتی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حادثه ترور معظم له در مسجد ابوذر تهران فردا، ششم تیرماه، بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. مراسم محوری گرامیداشت شهدای هفتم تیر و پاسداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از بهترین یاران امام خمینی (ره) در سراسر کشور با محوریت دوایر و نهادهای عضو مجمع نمایندگان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دیگر برنامه این هفته است.

وی اضافه کرد: مراسم عطر افشانی و گلریزان مزار شهدای هفتم تیربا حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مردم و مسئولان روز پنجشنبه، 9 تیر، از ساعت 18 در محل بهشت زهرا ( سلام الله علیها)، قطعه 72 تن، برگزار می‌شود. همچنین مراسم تجلیل از شهدا و جانبازان شیمیایی و میکروبی و دومین یادواره سراسری واستانی «نفس های سوخته»نکوداشت شهدا و جانبازان فاجعه بمباران شیمیایی سردشت روز سه شنبه، 7 تیرماه، از ساعت 16 در سالن یادمان شهدای شیمیایی سردشت و با سخنرانی قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، برگزار می‌شود.

جلال‌زاده ابراز کرد: مراسم گلباران محل حادثه هواپیمای مسافربری ایرباس روز یکشنبه، 12 تیر، ساعت 10 صبح در محل ناو شهید ناظری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا ناو جماران نیروی دریایی ارتش برگزار خواهد شد. برگزاری 300 همایش و نشست‌های بصیرت‌افزایی با نگاه جهاد تبیین در زمینه شناخت ماهیت و چگونگی پیدایش گروهای تروریستی و جنایات آنان در ایران و کشورهای اسلامی و تبیین ابعاد شخصیتی شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر از جمله برنامه‌های پرشمار این هفته است.

وی افزود: در این هفته همچنین سلسله نشست‌های تبیین و معرفی ابعاد حقوق بشر اسلامی و تلاش برای آزادی تعدادی از زندانیان و ارائه خدمات قضایی رایگان برگزار می‌شود و شاهد اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان و برپایی میزهای خدمت مشاوره حقوقی و قضایی در مساجد با همکاری ادارات کل دادگستری و سازمان بسیج حقوقدانان سراسرکشور خواهیم بود.

جلال‌زاده شعار محوری این هفته را «حقوق بشر آمریکایی؛ ترور، تحریم و توحش» خواند و عناوین روزهای این هفته را اعلام کرد و گفت: ششم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ یکجانبه‌گرایی، تحریم و تجاوز به حقوق ملت‌ها»، هفتم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ ترور انسان‌های آزاده، توطئه‌گری و آتش‌افروزی»، هشتم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ جنایات جنگی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه»، نهم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ خشونت سازمان‌یافته و ترور چهره‌های بین‌المللی مقاومت»، دهم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ نژادپرستی و توهین به ادیان الهی»، یازدهم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ نفاق و جهالت، ترور حقیقت» و دوازدهم تیرماه؛ «حقوق بشر آمریکایی؛ خوی استکباری و شلیک به انسانیت» نام نهاده شده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نظام جمهوری اسلامی مقتدر مظلوم است. این بدان معناست که ما با همه اقتدار و قدرتی که در صحنه داخلی و بین‌المللی داریم اما مظلوم هستیم و یکی از این مظلومیت‌ها در حوزه حقوق بشر است. ما باید در موضوع حقوق بشر از موضع پدافند به موضع آفند حرکت کنیم. ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در سال‌های اخیر این موضع تهاجمی را اتخاذ کرده و به برخی کشورهای اروپایی یادداشت‌های اعتراضی ارسال می‌کند و از آنها سؤال می‌کند که در زندان‌های انگلیس یا فرانسه چه می‌گذرد.

جلال‌زاده ابراز کرد: در خصوص اتباع جمهوری اسلامی ما باید موضع آفندی و تهاجمی بگیریم. ما این روزها شاهد دادگاه ظالمانه هموطن عزیزمان، حمید نوری هستیم که با حیله به کشور سوئد برده شده و کیفرخواست ظالمانه‌ای علیه او صادر شده است. دیدید در گفت‌وگوی کوتاهی که او توانست با خانواده خودش برقرار کند، به نبود پزشک، وجود شکنجه، حضور طولانی‌مدت در زندان‌های انفرادی اشاره کرده است. پس این سازمان‌های حقوق بشری کجا هستند؟ بیایند پاسخ دهند.

وی در پایان تصریح کرد: در بسیاری از زندان‌های اروپایی نقض مسلم حقوق بشر اتفاق می‌افتد. زندان گوانتانامو متعلق به کدام کشور است؟ متعلق به کشوری است که با پررویی کامل داعیه‌دار حقوق بشر است و کشورهای دیگر را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

انتهای پیام
captcha