رفت و برگشت دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به معاونت پرورشی
کد خبر: 4065896
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
یادداشت

رفت و برگشت دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به معاونت پرورشی

با گذشت دو سال از زمان واگذاری دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به شورای عالی آموزش و پرورش و تنها تشکیل چهار جلسه، حال شاهد بازگشت مجدد این دبیرخانه به معاونت پرورشی آموزش و پرورش هستیم.

کمیسیون آموزش عمومی قرآندر بهمن‌ماه 1398 با پیگیری‌های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برخی اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن، بالاخره دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، تحت نظر مستقیم وزیر وقت آموزش و پرورش قرار گرفت و مهدی نویدادهم، دبیرکل وقت شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان دبیر کمیسیون انتخاب شد.


بیشتر بخوانید:


نکته قابل تأمل آن است که از زمان استقرار دبیرخانه کمیسیون در عالی‌ترین سطح وزارت، تا 24 خرداد 1401، جلسات کمیسیون با کم و کاستی‌ها و بی‌برنامگی‌های مواجه شد و روند صعودی شیوع کرونا نیز بهانه‌ای برای عدم برگزاری جلسات مستمر کمیسیون آموزش عمومی شد و تنها شاهد برپایی چهار جلسه بودیم، یعنی سالی دو جلسه! حال آن که در ماده 9 شرح وظایف کمیسیون آئین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تشیکل ماهانه حداقل یک جلسه تأکید شده است؛ «جلسات کمیسیون‌ها حداقل یک بار در هر ماه، با دعوت رئیس کمیسیون تشکیل می‌شود. این جلسات با حضور رئیس و دو سوم اعضاء رسمیت داشته و تصمیم اکثریت حاضران مصوب است. در صورت عدم امکان حضور وزیر در برخی از جلسات، جلسه کمیسیون به ریاست معاون مرتبط وی تشکیل می‌شود».

براساس تبصره ۷ ماده ۹ آئین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی «بالاترین مقام‌مسئول امور قرآنی در هر یک از وزارتخانه‌های میزبان دبیرخانه کمیسیون، با حکم وزیر و رئیس کمیسیون به عنوان دبیر کمیسیون منصوب می‌شود» و معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش به دلیل دارا بودن اداره‌کل قرآن، عترت و نماز، یکی از کارگروه‌های اصلی کمیسیون است که حال شاهد بازگشت دبیری و دبیرخانه این کمیسیون به معاونت فوق هستیم.

با بررسی مستندات حول این کمیسیون از ابتدای تشکیل، به مصاحبه ایکنا با حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ 20 بهمن 98 مواجه می‌شویم که با اظهار خرسندی از این جابجایی مطرح کرده است که «یکی از دلایل برای تغییر محل استقرار دبیرخانه فرابخشی و فرادستگاهی بودن مأموریت کمیسیون بوده است و همین محدود نبودن مأموریت آن به داخل وزارت از ابتدا ایجاب می‌کرد تا مرکز یا دبیرخانه کمیسیون در عالی‌ترین سطح، تحت نظر مستقیم وزیر ایجاد شود». سؤال اینجاست که با وجود چنین اظهارنظری، گذشت این روزها و ماه‌ها و بلاتکلیفی‌ها و جابجایی‌هایی که قطعاً زمان‌های مفید اجرا و عمل را از ما گرفته است از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد رصد و واکنش صحیح قرار گرفته است؟

بنابر گفته میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش «در زمان وزرای اسبق و سابق، دبیری کمیسیون به معاون پرورشی وقت واگذار شد، اما در برهه‌ای بنابر دلایلی این دبیری از معاونت پرورشی جدا شد و ذیل شورای عالی آموزش و پرورش مستقر شد و پس از بازنشستگی آقای نویدادهم (که ایشان هم‌اکنون مشاور وزیر وقت هستند)، این جایگاه همچنان در اختیار آقای نویدادهم قرار گرفت.

در آن برهه کارهایی انجام شد، اما جلسات کمیسیون مدت‌ها برگزار نشد و بعضاً نیز این عدم تشکیل جلسات، حتی با وجود اینکه فعالیت کمیسیون و اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، دو مقوله جدا بودند، ولی آسیب‌هایی برای فعالیت‌های قرآنی ما به همراه داشت. در ادامه با تلاش‌های آقای اصغر باقرزاده، معاون فرهنگی و پرورشی وزارتخانه و استقبال ایشان و حمایت‌های وزیر محترم، دبیری کمیسیون به ایشان ابلاغ شد.»

کد

اما پس از این جابجایی و تا اینجای کار، هنوز مسئول دبیرخانه کمیسیون، که دارای پنج نیروی انسانی است، تعیین نشده است و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز در حال حاضر کارهای مربوطه را انجام می‌دهد. همچنین یک هفته پس از این جابجایی دبیرخانه، پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی بدون دعوت از رسانه‌ها تشکیل شد و از مصوبات آن به منظور جبران عقب‌ماندگی‌ها، این بود که جلسات منظم، هر ماه یک‌بار تشکیل شود. امید است تا انتظارات برای تشکیل منظم جلسات، همکاری و هماهنگی دستگاه‌های عضو کمیسیون محقق شده و به زودی شاهد انتشار گزارشی از عملیاتی شدن مصوبات این کمیسیون باشیم.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha