فضای رسانه‌ای کشور در جنگ ترکیبی دشمن منفعل است + صوت
کد خبر: 4065496
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
خیاطیان در گفت‌وگو با ایکنا:

فضای رسانه‌ای کشور در جنگ ترکیبی دشمن منفعل است + صوت

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه در جنگ ترکیبی باید برای رسانه‌ها فکری شود، گفت: در حمله ترکیبی که دشمن آغاز کرده از فضای رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای به شدت کمک گرفته اما متأسفانه فضای رسانه‌ای کشور در برابر جنگ ترکیبی دشمن مقداری رها شده است.

محمد صادق خیاطیان

محمدصاق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا، درباره الزامات مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن اظهار کرد: به نظر من قصه روشن است و موضوع جهاد تبیین است. اگر کار را با محوریت جهاد تبیین دنبال کنیم حتماً جنگ ترکیبی خنثی خواهد شد.

وی افزود: در حمله ترکیبی که دشمن آغاز کرده از فضای رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای به شدت کمک گرفته اما متأسفانه فضای رسانه‌ای کشور در برابر جنگ ترکیبی دشمن مقداری رها شده است. دوستداران انقلاب اسلامی و کسانی به نظام جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند هستند با فضای مجازی و فضای رسانه‌ای کشور فاصله دارند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه فضای رسانه‌ای و فضای مجازی در کشور نیازمند ساماندهی و سازمان‌دهی است، یادآور شد: این مقوله با در اختیار قرار گذاشتن خوراک خوب به رسانه‌ها و فضای مجازی کشور تحقق خواهد یافت و همچنین از این مسیر سیاست‌هایی که مدنظر نظام و انقلاب است به خوبی پیگیری و تبیین شوند.


بیشتر بخوانید:

خیاطیان بیان کرد: واقعیت این است که بسیاری از نخبگان کشور در جریان بسیاری از تصمیمات و سیاست‌ها نیستند و نمی‌دانند پشتوانه اتخاذ بسیاری از تصمیمات چیست. همین سیاست ارز ترجیحی که حذف شد بعضی‌ها از پشتوانه تئوریک و عملیاتی آن آگاه نبودند، درصورتی‌که در ایام انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بسیاری از گروه‌های مختلف و اقتصاددانان که با آقای رئیسی دیدار می‌کردند به کاملاً موافق حذف ارز 4200 تومانی بودند و آن را فسادزا و منشأ رانت و مخل اقتصادی کشور توصیف می‌کردند و گروه‌های کارگری، اقشار و صنعت‌گران هم  همه این اعتقاد را داشتند.

وی ادامه داد: برهمین اساس دولت پای کار آمد و مبتنی بر یک پشتوانه تئوریک اقتصادی و نتیجه عملیاتی که از وجود ارز ترجیحی داشت، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و این منشأ رانت گرفت. اما متأسفانه رسانه‌ها و فضای رسانه‌ای کشور در توجیه تئوریکی خوب عمل نکردند و نتوانستند پشتوانه این تصمیم را برای مردم تشریح کنند و نتوانستند به خوبی اقناع‌سازی انجام دهند. امروز یکی از وظایف جدی حوزه رسانه و نهادهای تخصصی به‌ویژه دانشگاه‌ها این است که به خوبی دلایل حذف ارز ترجیحی را تبیین کنند، هرچند شاید در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد و اختلاف نظرهایی هست اما عمده این ایرادات مرتبط با شیوه اجرایی است نه اصل موضوع. هر کار بزرگی با مشکل اجرایی مواجه است ولی مهم این است که به سراغ حل مسئله رفت.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: جایگاه نخبگان و جایگاه فضای رسانه‌ای این است که کمک کنند نقدها منصفانه باشد و متعاقباً دولت هم با آغوش باز خواهد پذیرفت که ایرادات را اصلاح کند.

خیاطیان با تأکید بر اینکه در حوزه جنگ ترکیبی نیازمند پیوست جامع رسانه‌ای هستیم، گفت: اصلی‌ترین موضوع در جنگ ترکیبی موضوع رسانه است. دقت کرده اید وقتی اخبار دروغ منتشر می‌شود، چقدر سریع در تمام فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود و هرچقدر بیشتر بازنشر شود، ما مدام توجیه کنیم و توضیح دهیم این خبر دروغ است، پذیرش آن از سوی مردم کمتر خواهد شد و مردم به راحتی از کنار آن می‌گذرند. این از ویژگی‌های اخبار دروغ یا فیک‌نیوزهاست و این نوع اخبار از این جنس هستند.

وی در پایان متذکر شد: حتماً باید در جنگ ترکیبی برای رسانه‌ها فکری کرد. همچنین باید برای بسیاری از سیاست‌ها و اقدامات پیوست رسانه‌ای وجود داشته باشد تا افراد صاحب‌نام و صاحب‌نظر و از سوی دیگر مردم عادی توجیه شوند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha