خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی ریزگردها به خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4062679
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی ریزگردها به خراسان‌جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: ریزگردها و کانون‌های گرد و غبار، سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی این استان خسارت وارد می‌کند.

اسداله حاتمیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی امروز ۱۷ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیش از یک سوم از سطح استان خراسان‌جنوبی درگیر ریزگردها بوده که علت اصلی آن خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در پی گرم شدن کره زمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان‌ کرد: در خراسان جنوبی پنج ایستگاه سنجش کیفیت هوا داریم که دو ایستگاه در بیرجند، دو تا در نهبندان، یک ایستگاه در زیرکوه و یک ایستگاه نیز در سرایان است.

وی با اشاره به شناسایی ۳۵ کانون ریزگرد در خراسان ‌جنوبی، افزود: از تعداد ۱۱ شهرستان، ۹ شهرستان درگیر با این پدیده هستند؛ اعتبارات ما در حوزه مقابله با ریزگرد در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده که از این میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار محیط زیست و ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه منشأ علت وجود ریزگردها در خراسان‌جنوبی برعکس استان‌های غربی داخلی است، تصریح کرد: مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگردها یک اقدام فرادستگاهی و مشارکتی است.

حاتمی اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۹۹ در کل استان خراسان‌جنوبی ۴۲.۸ درصد مرتع، ۱۱.۹ درصد کویر، ۱۳.۷ درصد تپه‌های ماسه‌ای ۸.۳۴ درصد شوره‌زار، ۲.۱۳ اراضی کشاورزی، آبی و باغ، ۱.۴۴ درصد اراضی دیم و ۱.۷۸ درصد جنگل‌های دست کاشت شامل ۱۲۱ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه بر اساس نرخ و بهای سال ۹۷، ریزگردها سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به منابع اقتصادی و زیستی خراسان جنوبی خسارت وارد می‌کنند، افزود: در مجموع هر آنچه از نهال کاری برای مقابله با ریزگردها انجام شده، مربوط به همین ۱۲۱ هزار هکتار بوده است؛ از پایان نامه‌‎های دانشجویی در راستای حل چالش‌های زیست محیطی و به ویژه گرد و غبار حمایت می‌کنیم.

حاتمی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی سه پناهگاه حیات وحش، هفت منطقه حفاظت شده دارد و در این منطقه از ایران ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار و سه گونه دوزیست شناسایی شده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۰ متخلف در حوزه شکار و صید غیر مجاز دستگیر و از این افراد ۴۶۸ قطعه لاشه حیوان و یا حیوان زنده کشف و ضبط کردیم که منجر به تشکیل ۱۲۷ پرونده و ارجاع آن به مراجع قضائی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در حوزه مدیریت پسماند هم با تأکید بر اینکه اصل اول در این موضوع تفکیک از مبدأ است،

وی با اشاره به نظارت بر روند تفکیک پسماند و سایت پسماند در شهرستان‌ها، تصریح کرد: شهرداری بیرجند بعد از طرح جامع مدیریت پسماند اقداماتی خوبی در برخی از نقاط شهر انجام داده، اما اصل دیگر در این زمینه آگاه سازی عموم مردم درباره ضرورت تفکیک است.

وی با بیان اینکه یک اقدام مهم محیط زیست نظارت بر مطب‌ها و آزمایشگاه برای بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی است که در گذشته منجر به چند مورد اخطار هم شده است، یادآور شد: امروزه با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، پزشکان نسبت به این مسئله حساس هستند و در خراسان جنوبی ماهیانه ۶۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و بی خطرسازی می‌شود.

انتهای پیام
captcha