واکنش‌ها به اقدام عراق در جرم‌انگاری سازش با اسرائیل/ از تمجید حزب‌الله تا نگرانی آمریکا
کد خبر: 4059949
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

واکنش‌ها به اقدام عراق در جرم‌انگاری سازش با اسرائیل/ از تمجید حزب‌الله تا نگرانی آمریکا

حزب‌الله لبنان از اقدام نمایندگان پارلمان عراق در تصویب قانون جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تمجید کرد و آن را گامی بزرگ در مقابله با عادی‌سازی حقارت‌بار روابط با اسرائیل دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «المنار»، حزب‌الله لبنان، امروز، ششم خردادماه، با صدور بیانیه‌ای از تصویب قانون تاریخی ومهم جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق تمجید کرد و آن را گامی بزرگ در مقابله با روند عادی‌سازی تحقیرآمیز قلمداد کرد که از سوی برخی کشورهای عربی انجام شده است.

حزب‌الله لبنان، این تصمیم پارلمان عراق را موضع محکمی در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت قهرمانانه آن در برابر دشمن صهیونیست و اقدامات تروریستی این رژیم دانست.

در این بیانیه آمده است: این موضع شرافتمندانه و شجاعانه، نشان از رویکرد واقعی ملت عزیز عراق و مرجعیت دینی و گروه‌های سیاسی این کشور دارد و بر موضع ثابت و دائمی عراق در حمایت از آرمان فلسطین تأکید دارد.

حزب‌الله لبنان در این بیانیه تأکید کرد که تصویب این قانون از سوی پارلمان عراق نشان داد که اشغالگران آمریکایی و اوضاع اقتصادی و سیاسی دشواری که عراق طی سالیان اخیر با آن مواجه بوده، تأثیری بر این موضع نداشته و عراق همچنان حامی مقاومت علیه اشغالگران است.

حزب‌الله لبنان از احزاب سیاسی کشورهای عربی و مردم کشورهای عربی خواست که حداکثر استفاده از الگوی عراق در محتوا و زمان آن ببرند و در راستای اقدام در عرصه‌های مختلف و جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و صدور قوانین ضروری برای مقابله با عادی‌سازی روابط با اسرائیل در  تمامی سطوح، اهتمام ورزند.

استقبال چارچوب هماهنگی شیعیان عراق

پایگاه خبری «الفرات نیوز» گزارش داد که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای از تصویب قانون جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط پارلمان این کشور استقبال کرد.
واکنش‌ها به اقدام عراق در جرم‌انگاری سازش با اسرائیل/ از تمجید حزب‌الله تا نگرانی آمریکا
در این بیانیه آمده است: رأی قاطع نمایندگان مردم به قانون مذکور بیانگر این است که عراقی‌ها درباره مسائل مشترک ملی، اسلامی و انسانی اتفاق‌نظر دارند و درک احزاب سیاسی و نمایندگان مردم از موضوعات مهم و مسائل سرنوشت‌ساز، این پیام روشن را می‌رساند که این امت و این ملت و نمایندگانش بر اصول و مبانی خود ثابت قدم هستند و از آن دفاع می‌کنند.

نگرانی آمریکا

در همین راستا، پایگاه خبری «النشره» گزارش داد که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به این قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل توسط پارلمان عراق ابراز می‌کند.

وی مدعی شد که این قانون مضاف بر اینکه آزادی‌بیان را به خطر می‌اندازد و به ایجاد فضای یهودستیزانه کمک می‌کند، به‌شدت با پیشرفتی که همسایگان عراق در عادی‌سازی روابط با اسرائیل رقم زدند، تناقض دارد!

تصویب قانون جرم‌انگاری سازش با اسرائیل

قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عصر دیروز، پنجم خردادماه، در جلسه پارلمان عراق با حضور 275 نماینده و به اتفاق آرا تصویب شد.

این قانون شامل 10 ماده قانونی است و تمام عراقی‌ها در داخل و خارج از کشور را دربر می‌گیرد. تمام نیروهای سیاسی به قانون جرم‌انگاری سازش با رژیم صهیونیستی رأی مثبت دادند.

قانون مزبور عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برای تمام عراقی‌ها خواه در داخل و یا خارج از کشور اعم از مسئولان و کارکنان دولت و نظامیان و غیرنظامیان و نیز افراد مقیم در عراق و نهادهای دولتی و شوراهای پارلمانی و نیز رسانه‌های عراقی و شبکه‌های اجتماعی و نهادهای جامعه مدنی عراق و شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی در عراق ممنوع اعلام می‌کند. کسانی که این قانون را نقض کنند، به خیانت عظمی متهم می‌شوند که مجازات آن اعدام است.

پیش‌نویس قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط فراکسیون جریان صدر به پارلمان عراق ارائه شده بود.

انتهای پیام
captcha