هزاران زائر تهرانی مناسک حج را آموزش دیدند
کد خبر: 4059896
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸

هزاران زائر تهرانی مناسک حج را آموزش دیدند

همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان تهران صبح امروز جمعه ششم خرداد ماه در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برگزار شد.

هزاران زائر تهرانی مناسک حج را آموزش دیدند

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان تهران صبح امروز جمعه ششم خردادماه با حضور مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و هزاران زائر اعزامی به حج تمتع سال جاری برگزار شد.

در این مراسم که ویژه آموزش حضوری زائران بود، ماکتی از کعبه، صفا و مروه و سایر اماکنی که مناسک حج در آنجا برگزار می‌شود در داخل ورزشگاه ساخته شده و عده‌ای از زائران نیز با پوشیدن لباس احرام با راهنمایی یکی از روحانیون کاروان‌های حج به صورت نمادین اعمال حج را برگزار کردند تا زائران حج تمتع با نحوه انجام این مناسک آشنا شوند.

سیدعباس حسینی، مدیر حج و زیارت استان تهران، اولین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه در حج سال جاری پنج هزار و 200 زائر از استان تهران در قالب 37 کاروان حضور دارند، گفت: زائران قبل از اعزام به حج در جمع همشهریان خود حضور دارند، در فرودگاه در کنار سایر هموطنان خود حاضر می‌شوند و وقتی وارد عربستان شدند متوجه می‌شوند که در جمع مسلمانان از کشورهای مختلف جهان هستند و دیگر پوسته همشهری بودن و هم استانی بودن از بین می‌رود و احساس یکرنگی و یگانگی با همه مسلمانان می‌کنند و حس جدایی ناپذیری مسلمانان از هم را درک می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیار مهم است از هم اکنون همزیستی با سایر مردم را تمرین و آستانه تحمل خود در همه امور را بالا ببرید و نماینده فرهنگ ایران باشید. همچنین نایب الزیاره شهید سلیمانی و سایر شهدای مقاومت باشید.

سرهنگ محسن عقیلی، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز گفت: پلیس فرودگاه‌های کشور افتخار دارد در کنار سایر کارگزاران حج از لحظه شروع تا پایان مناسک حج در خدمت شما باشد.

وی در مورد تشریفات سفر گفت: حتماً در زمان مناسب در فرودگاه حاضر شوید. تمام اقداماتی که در فرودگاه در حوزه بازرسی بار و مسافر انجام می‌شود برای امنیت زائر است لذا سعه صدر زائران مهم است، لطفا در این زمینه همکاری کنید و سعی کنید در اماکنی که استقبال و بدرقه انجام می‌شود، کمترین همراه را داشته باشید تا برای سایر مسافران مشکل ایجاد نشود.

عقیلی ادامه داد: در سال‌های قبل به دلیل همراه داشتن وسایل ممنوعه تعدادی از زائران نتوانستند راهی عربستان شوند. بازرسی در فرودگاه‌های ایران با دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد و تمام موارد ممنوعه کشف می‌شود. بعضی از داروها در عربستان ممنوع است به هیچ وجه این داروها را همراه نبرید. برخی داروهای گیاهی شبیه مواد روان گردان است که ممکن است موجب شود زائران بازداشت شوند پس به هیچ وجه موادی که ممکن است مشکل ایجاد کند همراه نداشته باشید.

قدردان نعمت حج باشیم

در ادامه مراسم سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت طی سخنانی به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: هر کس این خانه را یکبار طواف کند خداوند برای او هزار حسنه می‌نویسد و هزار سیئه از او دفع می‌کند، اشاره و بیان کرد: این توفیق امروز نصیب شما شده که به زیارت حضرت رسول(ص) و مسجدالحرام مشرف شوید. خداوند نعمت‌های زیادی به ما داده اما یک نعمت توفیق بزرگی است که به هر کسی داده نمی‌شود و آن زیارت خانه خداست. برخی افراد به لحاظ مالی متمول هستند اما این سفر نصیب آنها نشده است، پس باید شکر کنیم.

وی ادامه داد: حج از ضروریات دین است و اگر کسی استطاعت داشت اما به حج نرفت مرتکب سیئه شده است لذا اینکه برخی مواقع مطرح می‌شود که چرا مردم به حج می‌روند و پولشان را صرف مسائل اجتماعی نمی‌کنند به این معناست که با احکام اسلامی آشنا نیستند.

حسینی تصریح کرد: حج عبادتی است که جنبه سیاسی و اجتماعی در آن مطرح است. اینکه برخی افراد حج را عبادتی فردی می‌دانند از  عدم درک احکام حج حقیقی نشئت می‌گیرد. زائران در مناسک حج تهذیب و تزکیه می‌شوند و باید سعی کنیم در بازگشت از حج، این فضائل را حفظ کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت سیاست راهبردی این سازمان در حج را چهار مورد؛ حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از زائران و حفظ سلامت زائران اعلام کرد و گفت: تمام امکاناتی که برای حضور عزتمند زائران لازم بود، پیش‌بینی شد. یکی از دغدغه‌های سال‌های قبل نبود کنسولگری در عربستان بود اما نمایندگان وزارت خارجه در کنار شما زائران هستند و خدمات کنسولی ارائه خواهد شد. همچنین تمام امکانات لازم برای سلامت زائران پیش بینی شده و داروها تهیه شده تا نگرانی برای زائران وجود نداشته باشد.

حجاج مراقب کرونا باشند

حسینی تصریح کرد: هنوز کرونا تمام نشده است و زائران از بیش از 90 کشور در حج حضور دارند لذا حفظ پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک ضروری است و موجب می‌شود زائران در سلامت از توفیقات معنوی بهره ببرند.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که عربستان ماه رمضان به سازمان حج و زیارت اعلام کرد زائران ایرانی می‌توانند در حج حضور داشته باشند و گفت: علی رغم فرصت کم تمامی اقدامات به صورت وبیناری انجام شد و به صورت جهادی و شبانه‌روزی اقداماتی که باید طی چهار ماه انجام می‌شد طی 20 روز انجام شد و هتل‌ها، حمل و نقل، مراکز بهداشتی و ... آماده شده است و سه روز پیش تیم 20 نفره ایران عازم جده شد.

حسینی ادامه داد: از 19 ایستگاه پروازی زائران به حج اعزام می‌شوند. در مدینه طرح‌هایی برای ساخت هتل‌ها در دست اقدام است؛ به همین دلیل تعدادی هتل تخریب شده اما هنوز جایگزین نشده و همه کشورها در مدینه در مضیقه هستند. در عین حال تلاش شد بهترین هتل‌ها و نزدیک‌ترین هتل‌ها اجاره شود. امکانات تغذیه و حمل و نقل نیز پیش‌بینی شده است. البته تخصیص چادر در منا بر عهده کشور میزبان است ما کاری نمی‌توانیم برای دریافت خدمات بهتر انجام دهیم.

وی به زائران توصیه اکید کرد توجه ویژه به نکاتی که روحانیون مطرح می‌کنند داشته باشند تا شاهد فجایعی مثل منا نباشیم و افزود: اهل سنت صبح به رمی می‌روند؛ زائران ما صبح نروند. در خصوص قربانی برخی نگران هستند و خودشان به قربانگاه می‌روند؛ خواهش ما این است که به ما اعتماد کنید. 40 فرد خبره، کار قربانی را بر عهده دارند.

حسینی افزود: هزینه حج 300 درصد افزایش یافته و ما تلاش داریم هزینه دیگری برای حجاج ایجاد نشود. مناسک حج در فصل گرماست و زائران باید وسایل مناسب مثل حوله نازک تدارک ببینند. امسال عربستان واکسن فلج اطفال را به واکسن‌های الزامی اضافه کرده که زائران بهتر است زودتر آن را تزریق کنند.

حاجی 6 ساله

وی اعلام کرد: 52 درصد زائران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، کمترین سن حاجی ما شش سال است و میانگین سن زائران در تهران 52 سال است. امسال 300 کاروان داریم و 23 خرداد اولین پرواز ما به عربستان صورت می گیرد و آخرین پرواز یک روز مانده به محرم است و میانگین حضور زائران 28 روز خواهد بود.

لطفی مسئول حراست بعثه نیز در مورد امنیت سفر حج، گفت: برخی مسائل در عربستان ممنوع است مثل کشیدن سیگار در مراکز مذهبی و ورود با کفش به این مراکز، پس هرگز این دو کار را انجام ندهید. به هیچ وجه از افراد ناشناس امانتی دریافت نکنید.

وی ادامه داد: حتماً نسخه داروهایی که مصرف می‌کنید را همراه داشته باشید. از هر گونه بحث و جدل مذهبی خودداری کنید. از مقامات عربستان به هیچ وجه انتقاد نکنید و رفتار حساسیت‌زا نداشته باشید، به هیچ وجه به دعواها نزدیک نشوید و لپ‌تاپ همراه خود نبرید و اگر بردید اطلاعات مهم خود را از موبایل و لپ تاپ خود پاک کنید.

لطفی اضافه کرد: در برخی مراکز عکس و فیلم گرفتن ممنوع است مثل فرودگاه‌ها؛ به هیچ وجه به محل‌های خلوت نروید، بانوان به تنهایی سوار اتومبیل‌ها نشوند. ایرانی‌هایی که از سایر کشورها می‌آیند برای ما عزیز هستند اما مراقب باشید مسائل داخلی را مطرح نکنید و وقت خود را صرف عبادت کنید. فریب ظاهر افراد را نخورید و مراقب باشید ممکن است زائران سایر کشورها آگاهانه به شما نزدیک شوند. هر گونه موارد مشکوک و هر گونه تماس تلفنی ناشناس را به مدیران کاروان‌ها اطلاع دهید.

طواف اندیشه

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت زائران را به تفکر در حج دعوت کرد و گفت: تلاش کنید حج و عمره را برای خدا انجام دهید و وقتی بازگشتید نگویید من ختم قرآن کردم، طواف کردم و ...از اعمال سایرین بگویید و مردم را به آن تشویق کنید.

وی توصیه کرد: از زرق و برق دنیا فاصله بگیرید. پیامبر(ص) با لوازم ساده خود عازم حج می‌شدند. خوب است تمیز و مرتب باشیم اما از زرق و برق فاصله بگیریم. تأثیر مستقیم مال حلال در حج مهم است. مسائل مالی خود را حل کنید، مالتان را پاک کنید و به سفر حج بروید. در روایت است اگر مال حرام داشته باشیم و بگوییم لبیک، خداوند لبیک ما را نمی‌پذیرد. حق الناس را در ایران حل کنید و بروید.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: انتخاب همسفر بسیار مهم است. سعی کنید دست هم را بگیرید و شب‌ها را در مسجد الحرام سپری کنید. سعی کنید آستانه تحمل و ایثارتان را بالا ببرید. خادم سایر زائران باشید، به افرادی که نیاز دارند کمک کنید. مناسک را کوچک نشمارید. این مناسک خواسته و درخواست حضرت ابراهیم(ع) از خداوند است.

وی تأکید کرد: اگر از من بپرسند در مکه و مدینه چه عملی از همه مهم تر است؟ پاسخ می‌دهم تفکر. بنشینید مقابل منبر پیامبر(ص)، تاریخ اسلام را مرور کنید و ببینید چه قدر اخلاقتان شبیه پیامبر(ص) است. پیامبر(ص) با خانواده مهربان و با مردم خوش برخورد بودند. آیا ما اینطور هستیم؟ طواف فکر کنیم. داخل حجر اسماعیل یک زن به اسم هاجر دفن است. چرا همه باید دور قبر هاجر طواف کنند. به این تفکر کنید که چرا؟ حضرت اسماعیل دستور خدا در مورد بریده شدن سرش را پذیرفت. ما چقدر دستور خدا را پذیرفته‌ایم؟ طواف تفکر کنید.

در پایان مراسم نیز حج‌ الاسلام محمد حسین فلاح‌زاده به آموزش مناسک حج پرداخت.

انتهای پیام
captcha