تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی دست یافتنی است
کد خبر: 4059830
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی دست یافتنی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اتحادیه کشورهای اسلامی شبیه اتحادیه اروپا ولی از نوع اسلامی است؛ شاید در نگاه اول رسیدن به اتحادیه کشورهای اسلامی آرمانی باشد ولی بدون شک دست‌یافتنی بوده و باید نسبت به آینده امیدوارم باشیم.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع روز چهارشنبه چهارم خردادماه در دیدار هیئتی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های ترکیه، با تأکید بر حفظ وحدت امت اسلامی، به تبیین نظریه امت واحده اسلامی و اتحادیه کشورهای اسلامی پرداخت.

شهریاری با تأکید بر  پیشگیری از تفرقه، همکاری در جهان اسلام و هم‌افزایی کشورهای اسلامی را اولویت رسیدن به هدف امت واحده برشمرد و تصریح کرد: در گام پنجم به تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی می‌رسیم. اتحادیه کشورهای اسلامی شبیه اتحادیه اروپا و از نوع اسلامی است و ما با عقلانیت جمعی می‌توانیم به سمت آن حرکت کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برای پیشگیری از تفرقه باید از جنگ، ترور، تکفیر و نزاع جلوگیری شود. گام دوم دارای دو بخش مقابله با دشمن مشترک و احسان و دوستی مسلمانان با یکدیگر است.

وی تصریح کرد: منظور ما از دشمن، کافر، یهودی یا مسیحی نیست، بلکه دشمن را فردی می‌دانیم که علیه امت اسلامی و مسلمانان سلاح برداشته باشد؛ همچنین مسلمان فردی‌ است که به خداوند متعال و نبوت پیامبر اکرم (ص) شهادت دهد و نماز بخواند.

شهریاری جهاد در اسلام را از نوع، دفاعی دانست و تصریح کرد: با بررسی تاریخ نیز به این نتیجه می‌رسیم که جنگ‌هایی که در زمان نبی اکرم (ص) رخ‌داده غالبا جنبه دفاعی داشته و تهاجمی نبوده یا قبل از آن پیمان شکنی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتحاد میان کشورهای ایران، عربستان و ترکیه صورت گیرد، بدون شک یک ابرقدرت اسلامی در برابر ابرقدرت استکبار شکل می‌گیرد.

شهریاری با اشاره به این‌که گام چهارم یعنی خودسازی ملل اسلامی، بیان کرد: اگر این چهار گام را طی کنیم می‌توانیم به امت واحده برسیم سپس به سمت اتحادیه کشورهای اسلامی حرکت کنیم

وی ضمن تشریح اهداف، ارزش‌ها، سیاست‌ها و ساختار اتحادیه کشورهای اسلامی گفت: شاید در نگاه اول رسیدن به اتحادیه کشورهای اسلامی آرمانی باشد ولی بدون شک دست‌یافتنی بوده و باید نسبت به آینده امیدوارم باشیم.

شهریاری در ادامه سخنان خود پیشنهاد تشکیل پارلمان مشترک میان کشورهای اسلامی برای تصویب قوانین مشترک را ارائه داد و گفت: درباره اتحاد میان کشورهای اسلامی دو نگاه حداقلی و حداکثری وجود دارد. برخی تنها اتحاد اقتصادی فرهنگی  را مدنظر قرار می‌دهند ولی گروه دیگر نه‌تنها اتحاد اقتصادی، بلکه اتحاد سیاسی و دینی را نیز مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: ما شکی نداریم که ادیان و مذاهب مختلف می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و نمونه بارز آن را می‌توان در ایران مشاهده کرد. البته منظور ما از اتحاد کشورهای اسلامی برداشتن مرزها و یا کنارگذاشتن قوانین اساسی کشورها یا تغییر آنها نیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: اکنون شاهد قراردادهای دوطرفه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم چرا نتوانیم چنین تصمیماتی در عرصه سیاست و حقوقی بگیریم؟ چرا نتوانیم پارلمان مشترکی برای تصویب قوانین مشترک داشته باشیم؟

شهریاری با بیان این‌که دین عامل اختلاف نیست بلکه سیاسیون دینی به اختلاف دامن می‌زنند، عنوان کرد: عده‌ای دین را سیاسی و ابزاری برای رسیدن به قدرت قرار داده‌اند.

وی افزود: دشمن اصلی ما استکبار جهانی است که ریشه در امپریالیسم دارد و اگر امروز شاهد درگیری میان قومیت‌های اسلامی هستیم برای این است که می‌خواهند ما را از دشمن اصلی غافل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تکثر فرهنگی را از ارزش‌های انسانی دانست و عنوان کرد: ما باید فرهنگ‌های متفاوت را کنار هم بپذیریم و اکثریت نباید اعتقادات خود را به اقلیت تحمیل کنند، چون اعتقاد را نمی‌توان با اجبار به کسی تحمیل کرد.

وی اضافه کرد: ما اگر به ریشه‌های اسلام توجه کنیم به اختلاف نمی‌رسیم، اختلاف زمانی خود را نشان می‌دهد که به شاخه‌ها توجه کنیم. اگر می‌خواهیم آینده را بسازیم باید به ریشه‌ها توجه کنیم.

در بخشی از این نشست، اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های ترکیه نقطه‌نظرات خود را درباره موضوع وحدت مطرح کردند و جلسه پرسش‌وپاسخ برگزار شد.

انتهای پیام
captcha