معنای حقیقی حمل قرآن، حمل به قلب است
کد خبر: 4059753
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم:

معنای حقیقی حمل قرآن، حمل به قلب است

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت گفت: حمل قرآن به معنای حقیقی، حمل به قلب است و قرآن تا به اعماق قلب انسان نفوذ نکند و با وجود انسان گره نخورد، انسان از تلاوت و حفظ و قرائت آن لذت نمی‌برد.

محمد حاج ابوالقاسمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت، شامگاه چهارم خردادماه در مراسم افتتاحیه همایش مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که در جمکران در حال برگزاری است، خطاب به حافظان و قاریان و فعالان قرآنی، گفت:  امام صادق(ع) شما را خیلی دوست داشته است که فرموده: «حامِلُ القُرآنِ حامِلُ رايَةِ الاِْسْلامِ وَ مَنْ أَكْرَمَهُ فَقَدْ اَكَرَمَ اللّه وَ مَنْ اَهانَهُ عَلَيْهِ لَعْنَةُ اللّه»؛ این روایت برای تمجید از کسانی است  که قرآن را به دوش بکشند و حمل کنند.

وی افزود: البته حمل قرآن به معنای حقیقی، حمل به قلب است و قرآن تا به اعماق قلب انسان نفوذ نکند و با وجود انسان گره نخورد انسان از تلاوت و حفظ و قرائت آن لذت نمی‌برد. اینکه شما از سراسر کشور و از راه دور و نزدیک به جمکران آمده و در برنامه‌های قرآنی این همایش حضور دارید نشانه عشق و علاقه و لذتی است که از قرآن می‌برید و همین لذت دلیل بر گره‌خوردن قرآن با قلب شماست و شما حامل قرآن و پرچمدار قرآن هستید و هر کسی که پرچمداران قرآن را تکریم کند خدا را تکریم کرده است. جایگاه شما متصل به جایگاه پروردگار عالم است.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه مسیر شما مسیر هدایت‌بخشی به مردم و مسیر انبیاء الهی است، اظهار کرد: در سوره مبارکه جمعه فرمود: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ یکی از رسالت‌های پیامبر(ص) تلاوت قرآن بر مردم برشمرده شده است و شما امروز این نقش را بر عهده دارید و واسطه انس مردم با خداوند و کلام الله هستید.

حماسه میلیونی دهه نودی‌ها

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه دوران کنونی حساس است و امیدها بیشتر، گفت: امروز می‌بینیم نسل دهه نودی‌ها با یک سرود، حماسه میلیونی را در کشور رقم زدند و این اتفاق بیانگر آن است که با وجود همه دشمنی‌ها و خباثت‌ها، فطرت‌های پاک نوجوانان وجوانان ما بیدار است.

وی با تقدیر از تشکیل جلسات خانگی بیان کرد: این کار، کاری مقدس و فتح خانه‌ها و حفظ خانه‌ها است؛ خانه‌هایی که محل تشکیل جلسات قرآن است، مهبط ملائکه و فرشتگان است و باید آن را حفظ کنیم، زیرا خانه‌های قرآنی محل تربیت حماسه‌سازانی چون سردار سلیمانی و شهیدفخری‌زاده‌ها و حججی‌ها است.

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت تصریح کرد: امثال حاج قاسم و رهبر انقلاب و بالاتر از آن امام راحل در خانه‌هایی رشد کردند که فروغ قرآن در آن درخشش داشت و تلاوت می‌شود. بنده هنوز طنین تلاوت پدربزرگم در گوشم هست که صبح‌ها با صدای تلاوت او از خواب بیدار می‌شدم.

خانه‌ای که قرآن در آن قرائت نشود محل تردد شیطان است

این خادم قرآن کریم تاکید کرد: براساس روایات، خانه‌ای که قرآن در آن خوانده شود نورانی می‌شود و محل رفت و آمد ملائکه است و مانند ستاره برای اهل آسمان می‌درخشد و برعکس خانه‌هایی که در آن قرآن تلاوت نشود، محل تردد و رفت و آمد شیطان است. 

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین انس اهل خانه با قرآن و حرکت به سمت معارف دینی وجود دارد و خانه خالی از قرآن قطعا محل رفت و آمد شیاطین انس و جن و قطعا محل ترویج گناه و معاصی خواهد بود؛ امروز که دشمن همه جانبه به ما حمله کرده است قرآن مانند سدی فولادین در برابر آن است.

رونق جلسات قرآنی در خانه‌ها و مساجد

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت افزود: در کنار جلسات خانگی قرآن، خوب است چند وقت یکبار همین جلسات در مسجد هم تشکیل شود تا فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر محوریت مساجد محقق شود، البته رونق قرآن در مساجد هم در گرو تلاش خانواده‌ها است.

انتهای پیام
captcha