لبنان به لطف مقاومت دژی نفوذناپذیر در موازنه منطقه است
کد خبر: 4059689
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
شیخ قبلان:

لبنان به لطف مقاومت دژی نفوذناپذیر در موازنه منطقه است

مفتی جعفری لبنان در بیانیه‌ای به مناسبت بیست و دومین سالروز عید آزادسازی و مقاومت در این کشور تأکید کرد: لبنان به لطف مقاومت به دژی نفوذناپذیر و شریکی قوی در موازنه منطقه تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، ۲۲ سال پیش در چنین روزی (۲۵ مه ۲۰۰۰) نیروهای اشغالگر صهیونیست در برابر مقاومت ملت لبنان مجبور به قبول شکست و خروج خفت‌بار از جنوب لبنان شدند، مردم لبنان این رویداد ملی و حماسی را عید مقاومت و آزادسازی خوانده و هر ساله آن را گرامی می‌دارند.

شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری لبنان امروز در بیانیه‌ای به مناسبت عید مقاومت و آزادسازی تأکید کرد:  25 مه یکی از بزرگ‌ترین روزهای تاریخ لبنان است؛ نه تنها به این دلیل که در این تاریخ، لبنان پس گرفته شد و پروژه تل‌آویو شکست خورد، بلکه به این دلیل که لبنان به شریکی قوی در موازنه‌های منطقه تبدیل شد چیزی که در پیروزی سال 2006 هم نمود پیدا کرد.

او لبنان امروز را دژی نفوذناپذیر و شریکی قوی در موازنه منطقه خواند و گفت: از سال 1982 تا به امروز، حقایق این سرزمین می‌گوید که آزادی بدون مقاومت، حاکمیت بدون مقاومت، دولت و صلح مدنی و نهادهای قانون اساسی و هیچ حمایتی از ثروت نفتی بدون مقاومت وجود ندارد.

شیخ قبلان تصریح کرد: با این پیروزی بزرگ، حقایق، مفهوم استراتژی دفاعی را تعیین کردند، زیرا در زمانی که دولت و کشور لبنان نمی‌توانستند درباره صلح و جنگ تصمیم بگیرند و زمانی که نهادهای قانون اساسی گروگان تانک‌های اسرائیلی بودند و در روزی که تل‌آویو تصمیم لبنان را در مورد صلح و جنگ در انحصار خود درآورد، مقاومت، پاسخ قاطع درباره آزادسازی سرزمین و حفاظت از کشور و دولت بود.

وی ادامه داد: خلاصه آن که کشور را آزاد کرد، تل‌آویو را شکست داد، پروژه تکفیری را در هم شکست و بزرگترین نبرد را برای استقلال دوم انجام داد، مقاومت است.

شیخ قبلان گفت: عید امروز به اندازه همه اعیاد وطن ارزش دارد،  زیرا در آن فرزندان مقاومت با خون و قامت خود در برابر اشغالگران ایستادند و نهادهای قانونی لبنان را از چنگال تل آویو بیرون کشیدند و لبنان را از یک کشور طعمه صهیونیست‌ها به یک قلعه ملی مبدل کردند.

مفتی جعفری لبنان ادامه داد: امروز بهای رویارویی در مسیر استقلال اقتصادی بسیار بالاست، زیرا جنگ پولی، مالی و اقتصادی لبنان بخشی از پروژه تاریخی صهیونیستی-آمریکایی برای محو لبنان از نقشه است؛ اما ما به میهن یک تعهد ملی داریم و جایزه صلح نوبل را هم برای این کار نمی‌خواهیم، همان پیروزی مه برای ما کافی است.

او در پایان تصریح کرد: عید مقاومت و آزادسازی گام یکی مانده به آخر برای پاکسازی لبنان از خطرناک‌ترین اشغالگری فراگیر است که نهادها و بخش‌های لبنان را دربرگرفته است و کوچک‌ترین نشانه وفاداری این است که عید آزادسازی و مقاومت به تشکیل دولت وفاق ملی در لبنان ملحق شود که شایسته عظمت پیروزی ماه مه باشد.

به دنبال انتخابات پارلمانی لبنان، حزب الله و متحدانش بر تشکیل هر چه سریع‌تر دولت جدید برای رسیدگی به اوضاع نابسامان این کشور بخصوص در زمینه مالی و اقتصادی تأکید دارند.

در ششم ژوئن ۱۹۸۲م، نیروهای رژیم اشغالگر قدس، با این بهانه و ادعا که لبنان به مرکز عملیات ضداسراییلی تبدیل شده، حمله‌ای سراسری را به جنوب لبنان آغاز و تا نزدیکی بیروت نیز پیشروی کردند. در همین حال اردوگاه‌های فلسطینی بیروت نیز که در محاصره ارتش رژیم اشغالگر قرار گرفته بود، هدف حمله فالانژهای مارونی قرار گرفت و کشتار فجیع موسوم به صبرا و شتیلا در آن انجام شد.

این قتل عام‌ها، خشم و نفرت عمومی را در سراسر جهان برانگیخت و باعث شد با مقاومت مردمی، نیروهای رژیم صهیونیستی، از بیروت عقب‌نشینی کنند و در جنوب لبنان مستقر شوند، اما سرانجام با مقاومت حزب‌الله لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی پس از 18 سال مجبور شد، به طرزی ذلت‌بار در ۲۵ مه سال ۲۰۰۰م و قبول شکست از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.

انتهای پیام
captcha