برداشتن تکالیف مالیاتی از دوش مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4059133
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

برداشتن تکالیف مالیاتی از دوش مؤسسات قرآنی

مدیرعامل جامعة‌الحفاظ با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی با وجود معاف بودن از مالیات، به دلیل انجام ندادن تکالیف مالیاتی جریمه می‌شوند، گفت: باید برای مالیات مؤسسات، که اکثراً زیان‌زده هستند یا تبرعی کار می‌کنند، فکری شود.

مصطفی نیک‌ورزمصطفی نیک‌ورز، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت جامعة‌الحفاظ استان کرمان در گفت‌‌وگو با ایکنا بیان کرد: این مرکز تخصصی حفظ قرآن از سال 86 فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون بالغ بر 200 حافظ کل تربیت شده‌اند.

وی افزود: در مؤسسه بر حفظ تخصصی قرآن تمرکز می‌کنیم که در قالب طرح‌های مختلف حفظ سه‌ساله، پنج‌ساله، حفظ موضوعی و حفظ قرآن ویژه خردسالان اجرا می‌شود، همچنین به صورت ویژه بر مفاهیم و کاربرد آیات برای کسانی که در طرح حفظ سه‌ساله شرکت می‌کنند.

مدیرعامل جامعة‌الحفاظ استان کرمان با اشاره به چالش‌های فعالیت‌های قرآنی گفت‌: از دید تشکیلاتی مهم‌ترین معضلی که مؤسسات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مالیات است. تا قبل از سال 85 مؤسسات به اداره ثبت معرفی نمی‌شدند و از نهادهای مختلف مجوز می‌گرفتند. پس از ثبت در اداره ثبت با عنوان شرکت یا مؤسسه غیرانتفاعی، ملزم به یکسری تکالیف قانونی شدند، از جمله پر کردن دفاتر مالیاتی، ثبت اظهارنامه‌، رد کردن فهرست حقوق. بسیاری از مؤسسات نمی‌توانند این کارها را انجام دهند یا انجام آنها مستلزم هزینه‌های جداگانه است. این امر جریمه‌هایی را برای بعضی از مؤسسات به دنبال خواهد داشت. گاه برخی مؤسسات خبر ندارند که جریمه شده‌اند و هر سال به تعداد آنها اضافه می‌شود و ممکن است مبلغ قابل توجهی شود. باید برای وضعیت مالیات مؤسسات، که اکثراً زیان‌زده هستند یا تبرعی کار می‌کنند، فکری شود یا قانون‌گذار قانونی را تصویب کند یا با رایزنی از طرف دستگاه‌های حاکمیتی اتفاقی بیفتد تا دیگر مؤسسات، که معاف از مالیات هستند، ملزم به انجام این تکالیف قانونی نباشند.

مدیرعامل جامعة‌الحفاظ کرمان گفت: معضل دیگر بیمه است. بازرسان بیمه تأمین اجتماعی گاه می‌آیند و اسامی را یادداشت می‌کنند. مؤسسه هم ملزم است که هر سال پیگیری و مربیان را بیمه کند که هزینه سنگینی دارد و باید یک فکری برای آن شود یا سهم کارفرما را دولت بپردازد یا مؤسسات معاف شوند. خیلی از مؤسسات به دلیل این مشکل متضرر و حتی تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: هنوز با سازمان تأمین اجتماعی رایزنی نشده که آیا می‌توان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، جایگزین بیمه تأمین اجتماعی شود. البته تأمین اجتماعی، بیمه فعالان قرآنی که از طریق صندوق اعتباری هنر صورت می‌گیرد به عنوان بیمه جایگزین قبول کرده‌اند. اگر قبول کنند که بسیار عالی است.

نبود آینده شغلی برای مربیان قرآن

نیک‌ورز اظهار کرد: معضلی که بسیاری از مربیان و مدیران مؤسسات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نبود آینده شغلی است، مربی‌ای که بدون چشمداشت زحمت می‌کشد تا چند سال باید این کار را انجام دهد؟ البته صندوق بیمه اجتماعی روستاییان تا حدودی این را جبران کرده است، ولی توقعمان این است که دولت بیشتر حمایت کند. کاش هزینه این بیمه را دولت تقبل می‌کرد تا کمک‌هزینه‌ای برای مربیان قرآن باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد مخاطبان نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش داشته است؟ گفت: در فصل بهار به دلیل تعطیلات عید، امتحانات مدارس و کنکور کمترین آمار شرکت‌کنندگان وجود دارد و سنجش میزان مخاطبان را باید در فصل تابستان انجام داد.

مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت جامعة‌الحفاظ استان کرمان در میدان شهدا، خیابان شهید باهنر، نبش کوچه یک واقع شده است.

انتهای پیام
captcha