جشن تولد بیش از صد کتاب در نمایشگاه کتاب امسال
کد خبر: 4058964
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
ایکنا گزارش می‌دهد

جشن تولد بیش از صد کتاب در نمایشگاه کتاب امسال

رونمایی از آثار جدید نشر همیشه یکی از اتفاقات جذاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده است و در نمایشگاه امسال نیز بیش از صد عنوان کتاب جدید رونمایی شد.

 همه کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب رونمایی شدند

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همه اما و اگرهایی که داشت، بالاخره ساعت 20 روز شنبه 31 خرداد بعد از ده روز تقریبا شلوغ، به کار خود پایان داد. دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه به دلیل همه‌گیری کرونا اگرچه استقبال از نمایشگاه را کمی تحت تاثیر قرار داد اما میزان کتاب‌های جدید را افزایش داد.

پس از پایان سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران و اتمام فعالیت‌های جنبی آن فراغتی حاصل شد، تا مروری بر برخی کتاب‌های مهمی که در نمایشگاه سی‌وسوم رونمایی و معرفی شدند، داشته باشیم.

روز اول

«نخل و رعنا» روایت داستان واقعی از یک خانواده‌ کارآفرین و از بنیانگذاران فناوری کشت بافت خرما در ایران، اولین کتابی بود که روز 21 اردیبهشت‌ باحضور حسن ورشوچی -کارآفرین و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا- در غرفه‌ مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

عصر همان روز کتاب «داستان رویان»، روایت تاریخ شفاهی از اقدامات سعید کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان از تأسیس تا تثبیت و پیشرفت هم با حضور محمدعلی زمانیان؛ نویسنده کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

روز دوم

رونمایی از کتاب «بهائیت در تحقیقات مک اوئن» با حضور حمید فرناق، مترجم اثر روز پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سرای ناشران عمومی در دومین روز نمایشگاه بود.

روز دوم نمایشگاه همچنین سرای ناشران آموزشی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان رونمایی و جشن امضای کتاب‌های «بیابان ایریا»، «در پیچ و خم ثانیه‌ها»، «پرسه در شهر»، «ژئوتوریسم»، «مدیریت گروهی»، «اکتشاف آهن» و « شازده کوچولو» بود.

روز سوم

روز جمعه 23 اردیبهشت‌، در سومین روز نمایشگاه کتاب، شاهد رونمایی از دو  کتاب «صور» و «تیگرا» به نویسندگی حسینعلی جعفری در غرفه اهل قلم بودیم، که کتاب «تیگرا» درباره عملیات والفجر۸ و عبور رزمندگان از اروندرود و کتاب «صور» درباره حضور یک پیرمرد فلسطینی در راهپیمایی اربعین و پیوند میان قدس و کربلا و هر دو کتاب  توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

رونمایی از کتاب «عباس تو‌ام بانو»، روایت داستانی همسر، دختر و پسر شهید عباسعلی علیزاده، مدافع حرم بانو حضرت زینب (س) به قلم راضیه تجار که انتشارات روایت فتح آن را منتشر کرده است، از دیگر برنامه‌های جنبی سومین روز از نمایشگاه سی‌وسوم کتاب بود.

همچنین آیین رونمایی از کتاب «اسلام و چالش‌های دوره مدرن» نوشته مارکوس فیدلر و کوشش حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شماری از مسئولان فرهنگی و کارشناسان و پژوهشگران فرهنگی و بین‌المللی روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در سالن ملل برگزار شد.

سرای ناشران عمومی در سومین روز از نمایشگاه کتاب میزبان رونمایی از کتاب‌های «تنها چاره‌ساز و ترقوه»، «پزشکی و داروسازی»، «اقتصاد دانش‌بنیان» و «دانش و خرد راهبردی» بود.

روز چهارم

مراسم رونمایی از کتاب «قصص الخاقانی» به قلم ولی قلی بیگ شاملو و با تصحیح سیدسعید میرمحمد صادق که توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است شنبه 24 اردیبهشت در سرای اهل قلم برگزار شد.

رونمای از کتاب القصص

سرای اهل قلم در همین روز میزبان نشست رونمایی از کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» نیز بود.

همچنین برنامه رونمایی از پنج کتاب مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی با عناوین «پیشران‌های مدیریت جهادی قوه مقننه»، «تدوین و تنقیح مقررات و قوانین ایران»، «خدای فلاسفه تا خدای عرفان» با عنوان فرعی «تحلیل و بررسی گونه‌های متافیزیکی و وجودی توحید در نهج‌البلاغه» و نسخه تصصحیح شده کتاب «تاریخ سیستان» روز چهارم نمایشگاه در غرفه این انتشارات برگزار شد.

روز پنجم

سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در پنجمین روز از نمایشگاه کتاب، روز یک‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌، میزبان آیین رونمایی از رمان «خال هندو» نوشته بتول پادام که از سوی نشر ستاره‌ها منتشر شده است و مراسم رونمایی از کتاب «بازرگانی و اصناف پیشه‌ور در عهد صفوی» تازه‌ترین اثر مهدی بود.

رونمایی کتاب خال هندو

مراسم معرفی و رونمایی کتاب ترجمه «شعر زنان ایرانی» به زبان‌های اردو، انگلیسی و ترکی استانبولی از دیگر برنامه‌های رونمایی بود که در روز پنجم نمایشگاه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در همین روز فرهنگسرای کتاب میزبان برنامه رونمایی از كتاب «دوست بزرگ، دوست کوچک» با موضوع داستانی پیرامون دوستی و اشاره به حدیثی از امام علی (ع) درباره دوستی، با حضور  نویسنده و تصویرگر كتاب کلرژوبرت بود.

روز ششم

 روز دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه مراسم یادبودی برای سعید تشکری، نویسنده فقید کشورمان در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب برگزار شد و طی آن توسط همسر و دختر تشکری، از دو کتاب وی به نام‌های «دورگه» و «والفور» رونمایی شد.

روز هفتم

در اتفاقی بسیار نادر، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد و مراسم رونمایی از چندین عنوان کتاب لغو شد.

رونمایی از سه عنوان کتاب مرکز اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس، رونمایی از دو کتاب «ویژگی‌های آثار استاد مرتضی مطهری» و «اقتصاد تطبیقی» انتشارات صدرا در غرفه ناشران داخلی و کتاب «حکمت و معماری»، تألیف عبدالحسین خسروپناه در سرای اهل قلم از جمله این برنامه‌ها بود.

روز هشتم

روز چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه که نمایشگاه کتاب پس از وقفه یک روزه کار خود را از سر گرفت، جزو روزهای شلوغ این دوره از نمایشگاه بود.

نشست رونمایی از کتاب «جان ایران»، روایت مستند از مقابله دولت سیزدهم با همه‌گیری کرونا» به همت معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری در هشتمین روز با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد.

رونمایی کتاب جان ایران

رونمایی کتاب «رکوردهای ملی ایران ۱۴۰۰» نوشته هادی رضایی با حضور نویسنده یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی روز هشتم نمایشگاه بود.

در همین روز سالن ناشران داخلی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان مراسم رونمایی و جشن امضا «آخرین کوچه» اثر میلاد بابانژاد از انتشارات نون و نشست علمی اقتصاد اسلامی و رونمایی از کتاب «ربا» از  انتشارات اسرا بود.

روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه همچنین نمایشگاه کتاب سی‌وسوم شاهد آیین رونمایی از هفت عنوان کتاب حمایت شده  طرح گرنت به زبان عربی با حضور احمد الرافعی، دبیر دوم دفتر حافظ منافع کشور مصر در ایران، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر طرح گرنت، ابوالقاسم سلیمانی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی از ناشران و نویسندگان ایرانی بود و  از کتاب‌های «پرتقال خونی»، «کافه خیابان گوته»، «زیبا صدایم کن»، «نردبانی رو به آسمان»، «وقتی گنجشکی جیک‌جیک یاد می‌گیرد»، «پیش از بستن چمدان» و «حتی یک دقیقه کافی است» به زبان عربی (مصری)  انتشارات مصری, المجمع الثقافی المصری، رونمایی شد.

رونمایی از کتاب‌های طرح گرنت

در همین روز شاهد رونمایی کتاب «بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما» با گردآوری و تألیف سارا غفوریان نیز بودیم.

همچنین مراسم رونمایی از کتاب «فطن‌‌السلطنه» یا (لرستان در عصر احمدشاهی) و «سفارت موفق‌الدوله» اثر ساسان والی‌زاده چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، در سرای اهل قلم برگزار شد.

نشست رونمایی از کتاب «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی(1) بررسی افکار، عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» با حضور مولف اثر، سعید میرزایی در سرای اهل قلم از دیگر برنامه‌های فرهنگی روز هشتم این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

رونمایی از کتاب کارنامه هاشمی رفسنجانی

 روز چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه همچنین کتاب «پس مرتضی کو؟» با حضور کلر ژوبرت، نویسنده اثر در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

رونمایی و نقد کتاب «نظریه زمان و حفاظت مرمت» نوشته سودابه یوسف‌‌نژاد، از دیگر برنامه‌های روز چهارشنبه بود که هم‌زمان با روز جهانی موزه در سرای علمی ـ فرهنگی دانشگاهی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

رونمایی از دو کتاب «لبه پرتگاه» و کتاب «ده سال با حافظ اسد» نوشته بثینه شعبان و ترجمه رامین حسین‌آبادیان از کتاب‌های جدید انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور محمد الحورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان جهان عرب، شفیق دیوب سفیر سوریه، هیثم الحافظ، رئیس اتحادیه ناشران سوریه و محمد الحورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان جهان عرب در سرای بین‌الملل از دیگر برنامه‌های فرهنگی بخش بین‌الملل در روز چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ بود.

دو رمان تاریخی «چینی بندزن» و «تنور دوستی» به قلم زینب کریمی که از سوی موسسه فرهنگی قدر ولایت چاپ شده، هم چهارشنبه 28 اردیبهشت در سرای اهل قلم رونمایی شدند.

روز نهم

آیین رونمایی از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» با حضور سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی و یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران روز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی نهمین روز از نمایشگاه کتاب بود.

رونمایی از کتاب یحیی و همراه

در همین روز شاهد رونمایی از کتاب «خاکریز واژه‌ها» از سوی اداره کل ارشاد البرز و رونمایی از کتاب «بدون مرز» در مراسم گرامیداشت شهید سلیمانی بودیم.

همچنین آیین رونمایی از 11 عنوان کتاب حمایت شده گرنت در کشور‌های سوریه و لبنان، در غرفه گرنت سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمد‌وند، رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و شفیق دیوب، سفیر سوریه در ایران برگزار شد و از کتاب‌های «داستان‌های کوتی کوتی»، «برف سرخ»، «نامیرا»، «یادت باشد»، «آفتاب در حجاب»، «چه کسی آقای صورتی را می‌شناسد؟»، «پشت سنگر موج»، «مشت‌زن»، «آرزوی زنبورک»، «لینا لونا» و «سربلند» به زبان عربی از سوی انتشارات دارکیوان و دارالحضاره الاسلامیه رونمایی شد.

«چگونه درمانگری شکوفا شویم؛پرورش مهارت‌ها» از انتشارات بینش‌نو و «فرهنگ‌نامه تخصصی مواد مخدر و روان‌گردان»  دیگر عناوینی بودند که در سالن ناشران داخلی در روز نهم نمایشگاه کتاب رونمایی شدند.

مراسم رونمایی از چاپ سوم فیلمنامه «پوریای ولی» و چاپ دوم فیلمنامه «سایه خیال» به قلم مسعود جعفری‌جوزانی هم در همین روز در نشر «آناپنا» برگزار شد.

رونمایی کتاب مسعود جعفری جوزانی

رونمایی از کتاب «زنان در کوبا: تکوین انقلابی درون انقلاب» هم از برنامه‌های سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در روز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ بود.

در نهمین روز نمایشگاه همچنین کتاب «وجود» فاضل نظری در غرفه انتشارات سوره مهر با حضور شاعر رونمایی و جشن امضای آن برگزار شد. این جشن امضا چهار ساعت بدون وقفه ادامه داشت.

رونمایی از تازه‌ترین منشورات دانشگاه صدا و سیما در سالن ناشران داخلی از دیگر برنامه‌های نهمین روز این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

روز دهم

جمعه 30 اردیبهشت آیین رونمایی از ترجمه ایتالیایی چهار کتاب فارسی با حضور یاروسلاوا رومانووا، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده، علی رمضانی، قائم مقام رئیس نمایشگاه بین‌المللی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بین‌المللی برگزار شد و از کتاب‌های «بامداد خمار»، «من و اتاق‌های زیرشیروانی»، «تربیت‌های پدر» و «خمره» به زبان ایتالیایی رونمایی شد.

در همین روز رونمایی از ترجمه ایتالیایی «ایران مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» با حضور زهرا رشیدبیگی؛ نویسنده کتاب، علی‌اکبر ضیایی؛ رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و یاروسلاوا رومانوا؛ رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران در سالن سرای ملل شبستان مصلی امام خمینی برگزار شد.

رونمایی از کتاب«گسست»، آخرین اثر محمود فروزبخش که توسط نشر حدیث راه عشق منتشر شده و موضوع آن بررسی عوامل گسست نسلی دهه شصتی‌ها است، از دیگر برنامه‌های روز دهم نمایشگاه کتاب بود.

همچنین در دهمین روز نمایشگاه کتاب «جنگل هزار رنگ» نوشته الهه فتحی از سوی انتشارات گوی رونمایی و عرضه شد.

در پایان باید توجه کرد بیش از صد عنوان رونمایی کتابی که در این گزارش به آن اشاره شد، برنامه‌هایی است که در سراهای نمایشگاه کتاب برگزار  و در رسانه‌ها منعکس شده است؛ بنابراین با احتساب رونمایی‌هایی که دیگر سالن‌های نمایشگاه یا هر نشر در غرفه خود برگزار کرده است، تعداد کتاب‌های رونمایی شده در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خیلی بیشتر از این عدد است.

انتهای پیام
captcha