بزرگداشت بزرگان حوزه فرهنگ و تمدن؛ اولویت برنامه‌های ارشاد خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4058943
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

بزرگداشت بزرگان حوزه فرهنگ و تمدن؛ اولویت برنامه‌های ارشاد خراسان‌جنوبی

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نام خراسان‌جنوبی تداعی‌کننده نام علما، بزرگان، مفاخر و شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های متعدد علمی، دینی، فرهنگی، هنری و... است، بیان کرد: یکی از وظایف این اداره‌کل برگزاری بزرگداشت برای این بزرگان و اثرگذاران حوزه فرهنگ و تمدن است.

محمود رمضانی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی،به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمود رمضانی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، یکم خردادماه در مراسم بزرگداشت محمد بهنام‌فر، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: برخورد می‌بالیم که در استانی که مهد علم، تمدن و فرهنگ است متولد شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نام خراسان‌جنوبی تداعی‌کننده نام علما، بزرگان، مفاخر و شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های متعدد علمی، دینی، فرهنگی، هنری و... است، تصریح کرد: یکی از وظایف این اداره‌کل برگزاری بزرگداشت برای این بزرگان و اثرگذاران حوزه فرهنگ و تمدن است.

رمضانی از فعالیت انجمن مفاخر در محل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم بر این شد تا در کنار بزرگداشت برای پدران علم و مفاخر، برای آن دسته از فرهنگ‌پژوهانی که عمر خود را صرف خدمت به مردم و توسعه علم و فرهنگ استان کرده‌اند نیز مراسم بزرگداشت برگزار شود.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری بزرگداشت برای دکتر محمد بهنام‌فر از اواخر سال ۱۴۰۰، برنامه‌ریزی شد، تصریح کرد: در مورد شخصیت این استاد فرهیخته سخن بسیار است و شاهد فعالیت‌های مؤثر او در زمینه‌های فرهنگی‌پژوهی و مولوی‌پژوهی و همچنین کتبی که در زمینه خراسان‌جنوبی تألیف کرده است، هستیم.

رمضانی هدف از این جلسه را تقدیر از تلاش‌های فرهنگی محمد بهنام‌فر دانست و افزود: نیاز است برای تمامی فرهنگ‌پژوهانی که در قید حیات هستند و یا از میان ما رفته‌اند، بزرگداشت داشته باشیم.

قریشی، نماینده انجمن مفاخر خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم بیان کرد: تلاش می‌کنیم با این اقدامات چراغ فرهنگ را که بنیان جامعه است، روشن نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه انجمن مفاخر چند سالی است در استان ما تأسیس شده است، ادامه داد: این انجمن بر حسب اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی اهداف متفاوتی را در حوزه‌های فرهنگی و پاسداشت فرهنگ دنبال می‌کند که زنده نگه داشتن آثار و مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی در سطح استان و کشور جزء وظایف تعریف شده برای انجمن است.

به گفته نماینده انجمن مفاخر خراسان‌جنوبی پس از بررسی‌ها، نتیجه بر این شد تا برگزاری نکوداشت‌ها را در سه حوزه داشته باشیم، «فرهنگ‌پژوهان» برای بزرگان علم و ادب در حوزه علوم انسانی، «دانشوران» در حوزه علوم تجربی و «هنرمندان» که مختص فعالان حوزه‌های هنری است.

قریشی با بیان اینکه بررسی نکوداشت برای مفاخران، سرآمدان و نخبگان در طول سال در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: پیرو این موضوع برگزاری بزرگداشت برای خاندان راشد محصل، دکتر رفیعی و پروفسور کامیابی مسک انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از رایزنی‌ها و برگزاری جلسات متعدد، برگزاری بزرگداشت برای فرهنگ‌پژوهان استان نیز مد نظر قرار گرفت و پیرو این موضوع، مرحوم محمدمهدی ناصح و محمد بهنام‌فر انتخاب شدند.

عضو انجمن مفاخر استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بهنام‌فر به‌عنوان معلم، استاد مولوی‌پژوهی، عارف، خیام‌شناس و فردوسی‌شناس شناخته شده است، ادامه داد: ایشان از چهره‌های ماندگار استان و تأثیرگذار است که در همه حوزه‌ها کار کرده است.

بزرگداشت مقام عالمان، پاسداشت علم است

حسین فرزانه‌پور، معاون فرهنگی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم بیان کرد: بزرگداشت مقام عالمان و دانشمندان به تعبیر قرآن پاسداشت علم است و اکنون از شخصیتی صحبت می‌کنیم که فردی شناخته شده و از لحاظ اخلاقی، انسانی بسیار متواضع و از لحاظ کاری، بسیار تلاش‌گر است.

به گفته وی دکتر بهنام‌فر در این سن بیشتر از یک جوان محقق کار می‌کند و خدمات شایانی را به حوزه ادبیات و عرفان ارائه داده است.

فرزانه‌پور تصریح کرد: در کارهای هیئت امنای دانشگاه نیز بار بسیار سنگینی بر دوش این استاد گرانقدر است و در هر جلسه فرهنگی‌ که در شهر و استان برگزار می‌شود، شاهد حضور مؤثر دکتر بهنام‌فر هستیم.

محمدرضا راشد محصل، نویسنده، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی نیز در این مراسم به اقدامات پژوهشی و تحقیقی محمد بهنام‌فر اشاره کرد و گفت: تلاش‌های او برای اعضای گروه‌های ادبیات دانشگاه بیرجند و دانشجویان دوره‌های تکمیلی، کاملا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه بهنام‌فر از جهات علمی و اخلاق استادی برجسته است، اظهار کرد: از کمالات اخلاقی و فروتنی عالمانه و فضایل انسانی او چه بگویم که آثار استاد کاملا گویای آن است. استاد بهنام‌فر از متون فارسی و ظرایف ادبی، زبان انگلیسی و زبان عربی، ادامه داد: در هنگام تدریس نیز راهنمایی دانشجویان و آموزش شیوه‌های مختلف و معطوف ساختن توجه آن‌ها به تفکر و توانا کردن آن‌ها به دریافت زوایای پنهان نوشته‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

راشد به حضور مؤثر بهنام‌فر در همایش‌های ادبی و همچنین مقالات و آثار او در حوزه‌های مختلف خصوصا مولوی‌پژوهی اشاره کرد.

اهمیت برگزاری بزرگداشت برای فرهیختگان در قید حیات

سیدمهدی رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز با تأکید بر اینکه باید تا زمانی که فرهیختگان در قید حیات هستند برای آنان بزرگداشت برگزار شود، ادامه داد: اکنون نیز برای بزرگداشت فردی دور هم جمع شده‌ایم که بسیار متواضع و اخلاق‌مدار بوده و در آشنایی دانشجویان با خاقانی و مولوی تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

وی به قدرت استنباط قوی و جسارت بهنام‌فر در آموزش اشاره کرد و گفت: امروز با تلاش‌های ایشان شاهد مقالات متعددی در حوزه ادبیات تطبیقی و مولوی‌پژوهی در دانشگاه هستیم.

یاحقی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به فرهیختگی و عشق بهنام‌فر به تدریس اشاره کرد و ادامه داد: دکتر بهنام‌فر علاقه‌مند به کار و دارای دانش لازم در مسائل متفاوت به‌خصوص زبان و ادبیات فارسی است و باید از وجود ایشان استفاده کرد.

پیشرفت و اعتلای فرهنگی کشور با شناسایی نیازها و تلاش به‌دست می‌آید

محمد بهنام‌فر، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم خطاب به نسل جوان در استان بیان کرد: اگر پیشرفت کشور و اعتلای فرهنگی را می‌خواهیم باید ابتدا نسبت به نیاز جامعه شناخت و آگاهی پیدا کنیم، همانند فردوسی که ابتدا نیاز جامعه را نسبت به احیای زبان فارسی و هویت ملی شناسایی و سپس 30 سال از عمر خود را برای تحقق آن تلاش کرد.

وی یادآور شد: جوانان امروز نیز با کنار گذاشتن خودخواهی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها پس از شناسایی نیاز کشور، برای آن تلاش کنند.

در پایان مراسم از پوستر فراخوان یادنامه محمدمهدی ناصح و جشن نامه محمد بهنام‌فر رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha