تبریز به موزه‌‌ای بین‌المللی تبدیل شود
کد خبر: 4058688
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴

تبریز به موزه‌‌ای بین‌المللی تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌‌شرقی گفت: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد تا شهر تبریز به شهر موزه‌ بین‌المللی تبدیل شود چراکه تبریز ۵۰۰ سال و در پنج دوره‌ تاریخی پایتخت بوده و هر گوشه‌ آن موزه زنده است.

احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌ شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، آذربایجان‌ شرقی شامگاه گذشته، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، در برنامه‌ای که به مناسبت گرامیداشت هفته‌ موزه و میراث فرهنگی در موزه مطبوعات تبریز برگزار شد، گفت: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد تا شهر تبریز به موزه‌ای بین‌المللی تبدیل شود چراکه تبریز ۵۰۰ سال و در پنج دوره‌ تاریخی پایتخت بوده و هر گوشه‌ آن موزه زنده است.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی بعد از استان تهران با داشتن ۴۳ موزه دولتی، عمومی و خصوصی بیشترین تعداد موزه‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است و بسیاری از موزه‌های تخصصی برای اولین بار در استان ما به‌وجود آمده‌اند.

وی ادامه داد: در موزه‌های خصوصی نیز مجموعه داران مجوز موزه را گرفته‌اند تا اشیای نفیس خود را نگهداری کنند اما فضایی برای عرضه و نمایش مجموعه‌ خود ندارند و اداره‌کل میراث فرهنگی نیز اعتبار و فضای محدودی دارد؛ بنابراین از اعضای شورای شهر درخواست می‌کنیم، فضای مازادی برای این موزه‌ها اختصاص دهند تا گنجینه نفیس آنها در معرض دید عموم قرار گیرد.

حمزه‌زاده افزود: باید از بافت تاریخی شهر تبریز محافظت کنیم که قوانین سفت و سختی برای ساخت و سازها داریم تا حفاری متناسب با شرایط بافت تاریخی تبریز انجام شود البته یک سری اعتراضاتی می‌شود اما باید اطلاع‌رسانی شود و دستگاه‌های دولتی هم در جهت حفاظت بافت تاریخی اتفاق نظر داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌‌شرقی همچنین یادآور شد: ۱۶۸ شهر کشور بافت تاریخی منحصر به فردی دارند که یکی از آنها تبریز است و باید کمک‌های بیشتری در این حوزه انجام شود تا حفاظت بهتری شود.

وی بیان کرد: تعدادی از موزه‌های ما آماده‌ افتتاح هستند که از جمله آن موزه‌ مکاتب هنری است، هنر صاحب دو مکتب اول و دوم است و در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود همچنین موزه باستان شناسی خدا آفرین نیز در هفته‌ی جاری افتتاح می‌شود.

حمزه‌زاده گفت: یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگی شهرها در مجامع بین‌المللی موزه‌ها هستند که هر شهری با تعداد و کیفیت بالای موزه‌ها ارزیابی بهتری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی در ادامه بیان کرد: باید استان خود را معرفی کنیم و این یک نقصی است که تاکنون نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم، زیبایی‌های تبریز شناخته نشده است و ما باید بر روی این موضوع کار کنیم.

وی اضافه کرد: باید ظرفیت‌های شهر خود را معرفی کنیم چراکه آثار تاریخی ما کم نظیر است و تمامی دستگاه‌های دولتی و اصحاب رسانه باید دست به دست هم دهند و مقاصد اصلی سفر در تبریز را معرفی کنند.

حمزه‌زاده در پایان یادآور شد: طی تحقیقات انجام شده، در آینده دو شهر ایران از مقاصد اصلی گردشگری خواهند بود که یکی از آنها تبریز و دیگری هم همدان است و ما ظرفیت‌های خوبی در این عرصه داریم.

انتهای پیام
captcha