باغ شوکت‌آباد بیرجند احیا می‌شود
کد خبر: 4057556
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲

باغ شوکت‌آباد بیرجند احیا می‌شود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از پایان عملیات مرمت و خاکبرداری باغ شوکت آباد خبر داد و کفت: این باغ تا ۲ ماه آینده برای استفاده مردم گشوده خواهد شد.

باغ شوکت‌آباد بیرجند احیا می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امو ر خیریه خراسان‌جنوبی، امروز ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری با بیان اینکه بدلیل خشکسالی های متوالی و جوی شاهد تغییر اقلیم هستیم و کشت فعلی با کشت دو سال قبل بسیار متفاوت است، اظهار کرد: کرم خراط و سوسک سرشاخه بلند طی سال‌های گذشته وارد این باغ شده و در حد توان سعی کردیم این افت ها را از مزرعه دور کنیم.

وی افزود: در همین راستا اصلاح و سم پاشی های متعددی را انجام داده و هزینه زیادی را هم متحمل شده ایم ولی ثمره ای نداشته است.

وی بیان کرد: عمر مغید درختان میوه مشخص است و مختص باغ شوکت آباد نیست و اگر شما به بقیه مزارع از همین سمت بطرف مود و مزار کاهی بروید متوجه می شوید که چه درختان تنومد و چندین ساله گردو در اثر این آفات از بین رفته و نمی توان کاری خاصی با آن انجام داد.

وی بیان کرد:  دو هفته پیش جلسه ای با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث فرهنگی استان در محل باغ و عمارات شوکت آباد  برگزار کردیم که دراین جلسه سرمایه گذار هم حضور داشت.

وی به نتایج این جلسه اشاره کرد و گفت:در این جلسه مقرر شد ورودی باغ اصلاح شود و قسمت هایی که قرار است بصورت هتلینگ به گردشگران خدمات ارائه کند ظرف 2ماه آینده به بهره برداری برسد و درب باغ بازگشایی شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سرمایه گذار در این جلسه مکلف به انجام تعهدات خود در این بازه زمانی شده. گفت:میراث فرهنگی هم اعتبار 2 میلیارد تومانی برای بازسازی عمارت شوکت آباد تخصیص داده که در این جلسه مقرر شد در فاز بعدی این عملیات هم در دستور کار قرار گیرد و استاد سرا را تکمیل و تجهیز آن هم توسط  سرمایه گذار انجام شود.

بخشی پور اظهار امیدواری کرد این اعتبار تزریق و بدقولی صورت نگیرد تا بتوانیم تا پایان سال درب عمارت شوکت آباد را بازگشایی کنیم.

وی در مورد خشک شدن درختان میوه باغ شوکت آباد هم عنوان کرد:بله درختان میوه باغ خشک شده چرا که طول عمر این درختان مشخص و محدود است و با توجه به ورود افت ها به باغ علارغم تمام تلاش ها نتوانستیم آن ها را مهار کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بوجود آمده با هماهنگی میراث فرهنگی و سرمایه گذار و تاکید معاون عمرانی استانداری برای ورود اوقاف به این قضیه جلساتی برگزار تا با توجه به تغییر اقلیم برای وضعیت موجود درختان باغ چاره اندیشی شود.

وی افزود : بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته مقرر شد درختانی که در  باغ دچار افت و خشک شده اند  کلا عوض شوند چون در صورت رشد دوباره درخت بعد قطع شدن همان افت وارد درخت شده و جلوی رشد را می گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه قرار است یک کار بنیادی در باغ شوکت آباد انجام شود، گفت: کارشناس رسمی دادگستری را دعوت کرده ایم و گفته ایم ما می خواهیم آفات این باغ را جمع کنیم و در کار کارشناسی صورت گرفته عنوان شده تمام درختانی که دچار افت شده اند  باید جمع شوند و از ریشه کنده شده و از باغ بیرون برده شوند و سوخته شوند.

وی با بیان اینکه ما باید باغ جدیدی را در اینجا احیا کنیم، گفت :میراث فرهنگی هم باید پای کار بیاید و در جلسه ای که داشته ایم مدیر کل این مجموعه اعلام آمادگی کرده است و اوقاف هم پای کار است تا باغ دوباره احیا شود. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به بهره وری و مدیریت مصرف آب در شوکت آباد بیان کرد: در کنار باغ شوکت آباد باغی 30هکتاری ایجاد کرده ایم و یک مزرعه 100هکتاری را هم با کمک جهاد کشاورزی و دریافت تسهیلات بعنوان اولین  استان کشور لوله گذاری کردیم و فرمایش رهبری را در زمینه تولید و اشتغالزایی محقق کردیم و هیچ کدام از مزارع موقوفه را رها نکرده ایم. 

بخشی پور با بیان اینکه درآمد این موقوفات در راستای نیات واقغین هزینه می شود، ادامه داد:موقوفه شوکت آباد 25 نیت دارد که باید در حوزه علمیه عبدالعلی خان و حسنیه امام (رضا) اجرای نیت شود. 

وی ادامه داد: در سامانه اوقاف تمام نیات واقغین تعریف شده است و ما هیچ دخل و تصرفی نمی توانیم در این زمینه داشته باشیم. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به کارهای زیربنایی که سرمایه گذار در عمارت شوکت آباد انجام داده، گفت: سرمایه گذار در یک کار ماندگار تماما دیوارها را تا خشت و آجر  تراشیده تا یک کار بنیادی انجام دهد و از دو سال پیش تاکنون عملکرد خوبی داشته است. 

بخشی پور با اشاره به احداث 2سالن و کف سازی هایی که صورت گرفته، ادامه داد:تمام شیشه های عمارت جمع شده و قراراست بجای آنها پنجره های چوبی کار شود. 

وی هم چنین به فعالیت دامپروری اوقاف در شوکت آباد و احداث مجتمع در این روستا اشاره کردو گفت: 700هکتار را به این مجتمع اختصاص داده ایم که به  تولید و اشتغال استان هم کمک شده است.

انتهای پیام
captcha