هشدار سازمان همکاری اسلامی درباره حقوق مسلمانان کشمیر
کد خبر: 4057550
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴

هشدار سازمان همکاری اسلامی درباره حقوق مسلمانان کشمیر

 سازمان همکاری اسلامی (OIC)  نسبت به نقض حقوق سیاسی مسلمانان منطقه کشمیر از سوی دولت هند ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدام نهادهای بین‌المللی شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از داون، سازمان همکاری اسلامی (OIC) نسبت به تلاش‌های هند برای تغییر ترکیب کرسی‌های انتخاباتی کشمیر تحت سلطه هند، تغییر ساختار جمعیتی این منطقه و نقض حقوق مردم کشمیر عمیقا ابراز نگرانی کرد.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای که در توییتر به اشتراک گذاشته شد، گفت که اقدامات تحدید حدود جدید در تضاد مستقیم با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) و قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو است.

در بیانیه این دبیرخانه با اشاره به موضع دیرینه و اصولی در مورد مناقشه جامو و کشمیر و تصمیمات مربوطه اجلاس سران اسلامی و شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی، بر همبستگی این سازمان با مردم جامو و کشمیر در تلاش عادلانه آن‌ها برای دستیابی به حق، تأکید شده است.

OIC همچنین از جامعه بین‌المللی، به ویژه شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فوراً پیامدهای جدی اعمال چنین محدودیت‌هایی را برآورد کند.

در اوایل این ماه، دهلی نو فهرست جدیدی از حوزه‌های انتخابیه سیاسی کشمیر را منتشر کرد که به نواحی هندونشین این منطقه که اکثریت جمعیت آن مسلمان است، نمایندگی بیشتری داده و راه را برای انتخابات جدید هموار می‌کند.

در سال 2019، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، کشمیر را به عنوان بخشی از اقدامات خود برای تشدید کنترل بر کشمیر، به دو منطقه فدرال تجزیه کرد؛ این منطقه در ابتدا شامل دره عمدتا مسلمان‌نشین کشمیر، منطقه جامو تحت تسلط هندوها و منطقه دورافتاده بودایی لداخ می‌شد.

با این حال، اوایل این ماه، دولت هند گفت که یک کمیسیون تعیین حدود و 90 حوزه انتخابیه برای کشمیر، (به استثنای لداخ) تعیین کرده که شامل 43 کرسی برای منطقه هندونشین جامو و 47 کرسی برای مسلمانان کشمیر می‌شود. پیش از این جامو، 37 کرسی و دره کشمیر، 46 کرسی داشت.

کمیسیون تحدید حدود ادعا کرد که بررسی مدعیات دو طرف هندو و مسلمان دشوار است و در بیانیه‌ای به «چشم‌انداز ژئو فرهنگی خاص» منطقه اشاره کرد.

بیانیه OIC همچنین چند روز پس از آن منتشر شد که کمیسیون مستقل حقوق بشر این سازمان (IPHRC)، اقدام به تعیین حدود جدید را محکوم کرد؛ نهاد حقوق بشر OIC، این اقدام هند را نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر خواند.

انتهای پیام
captcha