همه مشکلات آموزش قرآن را در سبد مسابقات نگذارید
کد خبر: 4056807
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

همه مشکلات آموزش قرآن را در سبد مسابقات نگذارید

یک داور مسابقات قرآن گفت: وقتی یک فرد موفق و دارای مهارت نمی‌تواند خود را در قالب مسابقات نشان دهد و ما عملا هر سال عده‌ای محدود را انتخاب می‌کنیم، نباید تنها بر مسابقات تمرکز کنیم؛ باید ببینیم فرصت‌های دیگر چیست؛ چگونه است و چطور می‌توان از این فرصت و قابلیت بهره برد.

مطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآنمطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مسابقات قرآنی  ظرفیت‌های بسیاری دارند اما ما از این ظرفیت‌ها دور مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای بررسی فرآیند مسابقات سراسری قرآن کریم باید همه ظرفیت‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و نه فقط آنچه در پیرامون مسابقات و در ادارات قرآنی می‌گذرد، افزود: فرصت و توجه به قرآن و مسابقات قرآنی در کشور یک امر مهم است، اما نباید از چالش‌ها نیز پس از ۴۰ سال غافل شد؛ یکی از این چالش‌ها این است که ظرفیت‌های فعالیت‌های قرآنی به‌روز نمی‌شود.

این داور قرآنی با بیان اینکه آنقدر به این چالش‌ها توجه نکردیم که یک انباشتگی مهم فرهنگی صورت گرفت، تصریح کرد: ظرفیت‌‌های قرآنی یکی از نکات قوت جمهوری اسلامی پس از این سال‌هاست که نباید آن را نادیده گرفت.

خراشادی‌زاده ادامه داد: این ظرفیت قرآنی به این معنا نیست که سالی یک‌ بار به حوزه قهرمانان توجه کرده، از آنان تست و آزمون بگیریم و سپس رهایشان کنیم تا سال آینده؛ این‌گونه تنها هر سال چند نفر محدود را معرفی کرده و تا سال بعد تمام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید نخبه‌پروری مستمر را در دستور کار قرار دهیم و حتی اگر در اواسط کار دیدیم فرد در زمینه‌های دیگر قرآنی مهارت و استعداد دارد راهش را تغییر دهیم، افزود: از مسابقات و نهادهای قرآنی به اندازه خود و از ظرفیت‌های دیگر به اندازه خود باید انتظار داشته باشیم.

این داور قرآن با بیان اینکه وقتی تنها به مسابقات، آن هم سالی یک‌ بار اکتفا می‌کنيم نباید توقع بیجا از رفع انتطارات و خواسته‌هایمان را داشته باشیم، تصریح کرد: گاهی اضطراب و فضای حاکم بر مسابقات بر قاری و حافظ تأثیر می‌گذارد و او نمی‌تواند عملکرد مثبتی را نشان دهد ولی این به معنای عدم هنرمندی و مهارت آن فرد نیست.

خراشادی‌زاده ادامه داد: وقتی یک فرد موفق و دارای مهارت نمی‌تواند خود را در قالب مسابقات نشان دهد و ما عملا هر سال عده‌ای محدود را انتخاب می‌کنیم، نباید تنها بر مسابقات تمرکز کنیم؛ باید ببینیم فرصت‌های دیگر چیست؛ چگونه است و چطور می‌توان از این فرصت و قابلیت بهره برد؛ اگر این اتفاق رخ داد آن وقت می‌توانیم انتظارمان از مسابقات را مشخص کنیم و یقیناً بسیاری از این فشارهایی که متحمل شده است برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: توجه داشته باشیم اگر ظرفیت‌های دیگری فراهم و گسیل شود چه بسا استعدادهایی که به هر شکل قادر نبودند در مسابقات به جایگاه اصلی خود برسند، خواهند توانست مهارت خود را در جایگاه دیگری محک بزنند؛ به‌طور مثال در اداره‌ای مسئول امور قرآنی شود و یا آوردگاه‌هایی چون جذب نخبگان قرآنی را برایش فراهم کنیم؛ این‌گونه او سرافکنده نمی‌شود و از طرفی از مسابقات قرآنی نیز انتظاری خارج از حد نداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha