وقتی گل محمدی محرومیت روستایی را نامرئی می‌کند
کد خبر: 4055949
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
نگاهی به فعالیت‌های الگویی کشاورزی بنیاد مستضعفان:

وقتی گل محمدی محرومیت روستایی را نامرئی می‌کند

اکنون مزرعه‌های الگویی بنیاد مستضعفان در استان خراسان‌جنوبی زیر کشت محصولات رفته تا روستاییان از ظرفیت‌های استان بی‌بهره نمانند.

گل محمدی بنیاد مستضعفان در ادامه فعالیت‌های خود در راستای زدودن غبار محرومیت از مناطق محروم، اکنون باغاتی را زیر کشت گل محمدی برده است که برداشت و فروش گل محمدی در باغات وابسته به بنیاد مستضعفان سبب اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی شده است.

در خراسان‌جنوبی روستا‌هایی وجود دارند که به سبب محرومیت، از امکانات بی‌بهره هستند با اینکه پتانسیل‌های زیادی برای استفاده دارند؛ پتانسیل‌هایی که خاموش مانده‌اند چون بی‌توجهی دیده‌اند. اکنون مزرعه‌های الگویی بنیاد مستضعفان در استان زیر کشت محصولات رفته تا روستاییان از این ظرفیت‌ها بی‌بهره نمانند.

احمد اسلامی، یکی از کشاورزان روستا‌های شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: برخی مردم روستا تا پیش از این از بیکاری رنج می‌بردند، اما اقدامات بنیاد مستضعفان در هر زمینه‌ای باعث کاهش بیکاری روستاییان شد.

وی که مشغول برداشت گل محمدی در مرزعه بنیاد مستضعفان است، بیان کرد: هر نفر حدود ۴۵ کیلوگرم گل را از باغ برداشت می‌کند که عواید فروش این گل‌ها صرف کار خیر و توسعه روستا‌ها می‌شود. گاهی ظرفیت‌ها وجود دارد ولی نهادی برای به‌کارگیری این ظرفیت‌ها وجود ندارد، اما بنیاد مستضعفان این قفل را شکسته و به یاری روستاییان و محصولات تولیدی‌شان آمده تا محرومیت‌زدایی کند.

محرومیت‌زدایی در زمینه‌های مورد نیاز 

محمد شیرازی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، محرومیت‌زدایی در هر حوزه را در دستور کار قرار داده است. تعمیر و ساخت مدرسه، کمک به گرمایش مدارس و سالن‌های ورزشی، توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان و ساخت سرویس‌های بهداشتی در مدارس از جمله اقدامات بنیاد مستضعفان به‌منظور محرومیت‌زدایی است.

وی افزود: این بنیاد در خراسان‌جنوبی با کشت گل محمدی در برخی شهرستان‌ها توانسته به محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی کمک کند. خدمات ارائه شده از سوی بنیاد مستضعفان در هفت نقطه از خراسان‌جنوبی در حوزه آبادانی و محرومیت‌زدایی انجام شده است و تاکنون ۱۴ تن گل محمدی از باغات این بنیاد برداشت شده است.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در زمان برداشت حدود هزار نفر روز مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: درآمد حاصل از برداشت گل محمدی در یکی از باغات گل حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

وقتی گل محمدی محرومیت روستایی را نامرئی می‌کند

شیرازی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان با این کار در حوزه تولید و همچنین فعالیت روستاییان و دوری از فکر مهاجرت گام‌های مؤثری برداشته است، افزود: انجام تحقیقات، آموزش و احداث گلخانه در مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش عمومی به کشاورزان، راه‌اندازی مجتمع شترداری، توسعه کشت خارشتر و انتقال تکنولوژی کشت آن به کشاورزان، تولید و توزیع نهال گل محمدی بین کشاورزان با هدف تغییر الگوی کشت از محصولات آب بر به کم آب بر، ایجاد مجموعه‌ای از ارقام پسته و عناب، احداث آزمایشگاه مرجع محصولات کشاورزی، ترویج آبیاری زیرسطحی و انتقال تکنولوژی روش‌های روزآبیاری از جمله این اقدامات است.

ورود بنیاد مستضعفان به نظام تولید کشاورزی 

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی نیز چندی پیش خواستار توسعه فعالیت‌های کشاورزی بنیاد مستضعفان در استان شد و گفت: ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احیای اراضی پایین دست سد رزه از مطالبات ماست.

وی با اشاره به دیدار خود با معاون توسعه کشاورزی بنیاد مستضعفان کشور، اظهار کرد: با توجه به هدررفت آب و جاری شدن روان آب‌ها از مرز شهرستان زیرکوه به سمت کشور افغانستان بنیاد مستضعفان می‌تواند با احداث زمین‌های کشاورزی و واحدهای گلخانه‌ای، مانع از هدررفت آب شوند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به مرغوبیت خاک منطقه، مدیریت این آب و برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی و استحصال آن، ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی و دامداری در شهرستان زیرکوه است.

وی از ذخیره سه میلیون مترمکعبی آب در سد رزه شهرستان درمیان خبر داد و افزود: ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احیای اراضی پایین دست سد رزه از مطالبات ماست و توسعه فعالیت‌های کشاورزی در این محدوده، منجر به رونق اقتصادی و بالطبع ماندگاری جمعیت در شهرستان مرزی درمیان می‌شود.

قناعت با اشاره به بازدید رئیس بنیاد مستضعفان کشور از مجموعه فعالیت‌های شرکت پیوند خاوران در حدفاصل بیرجند ـ خوسف، اظهار کرد: بنا به مذاکراتی که در این بازدید صورت گرفته، انتظار این است که بنیاد مستضعفان با هدف تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای، نسبت به احداث یک مجتمع گلخانه‌ای به مقیاس ۲۰ هکتار در این مجموعه اقدام کند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی استان و نبود زیرساخت‌های لازم برای نگهداری این محصولات، ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احداث سردخانه از مطالبات جدی ماست.

قناعت با تشریح موقعیت اقلیمی استان و تشدید خشکسالی‌ها متذکر شد: خشکسالی‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای دامداران در بحث تأمین نهاده‌های دامی و علوفه به همراه داشته، و پیشنهاد ما در این زمینه، این است که بنیاد مستضعفان با ورود به موضوع تولید نهاده‌های دامی به کمک استان بیاید.

انتهای پیام
captcha