رمضان؛ فرصتی گرانبها برای بندگی
کد خبر: 4052469
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
وابسته فرهنگی ایران در لبنان نوشت؛

رمضان؛ فرصتی گرانبها برای بندگی

سید محمدرضا مرتضوی در یادداشتی درباره ماه رمضان آورده است: بی‌شک ماه مبارک رمضان فرصت را برای مناجات و خلوت با خداوند متعال فراهم می‌سازد و بدین سال امید و آرامش را در دل‌های مؤمنان زنده می‌کند.

رمضان؛ فرصتی گرانبها برای بندگیبه گزارش ایکنا؛ سید محمدرضا مرتضوی، وابسته فرهنگی ایران در لبنان در یادداشتی به مناسبت ماه رمضان با عنوان «رمضان؛ فرصتی گرانبها برای رهروان راه حق و مسیر بندگی» نوشت: در تفسير روح البيان روايتی از حضرت موسی(عليه السّلام) نقل شده است كه در مناجاتی از پروردگار متعال می‌پرسد: آیا کسی را به اندازه من-  که کلام خود را به گوش من رساندی!-  گرامی داشته‌ای؟ خداوند تبارک و تعالی فرمود: ای موسی، بندگان من که در آخر الزمان مبعوث خواهند شد را در ماه رمضان گرامی می‌دارم، و من نسبت به آنها از تو نزدیکترم! زیرا که من از پشت هفتاد هزار حجاب و ستر با تو سخن گفتم! اما آنگاه که امت محمد ماه رمضان را روزه بگیرد، و لبانشان سپید و رخ آنان زرد گردد، آن حجاب‌ها را به هنگام افطار از میان بر می‌دارم! ای موسی، خوشا به حال کسی که کبد خود را تشنه و شکم خود را گرسنه نگاه داشت، پاداش او را نمی دهم مگر اینکه او را از ملاقاتم بهرمند سازم و بوی دهان روزه‌دار نزد من از عطر مشک خوشبوتر است. هرکس یک روز از ماه رمضان را روزه بگیرد، حتما آن چیزی [بهشتی] را که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به ذهنی خطور کرده است، برای او مهیا خواهم ساخت. موسی گفت: پروردگارا در ماه رمضان مرا گرامی بدار آنگونه که امت محمد (ص) را گرامی می‌داری. خدای سبحان فرمود: این امر تنها مختص امت محمد است.

بی‌شک ماه مبارک رمضان فرصت را برای مناجات و خلوت با خداوند متعال فراهم می‌سازد و بدین سال امید و آرامش را در دل‌های مؤمنان زنده می‌کند. ماه مبارک امسال درحالی فرا رسید که تمام ملت‌های جهان به ویژه مسلمانان یک دوره سخت و نفس گیر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و بحران های اقتصادی و دیگر چالش‌های امنیتی و سیاسی را تحمل کرده‌اند.

ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت است. خداوند باریتعالی در این ماه آرامش و اطمینان خویش را بر مؤمنان راستین نازل می‌کند و نعمت‌های بیشماری از جمله سلامتی، تقویت اراده و اعتماد به نفس و تزکیه آن را به آنان می‌بخشد.

رمضان ماه عبادت و بندگی خداوند و ماه تقرب جستن به درگاه الهی است، بنابراین روزه‌داری، مناجات و احیای شب‌های قدر فرصتی گرانبها برای رهروان راه حق، ایمان و بندگی خداوند به شمار می‌رود.

ماه خدا از چنان قدرت معنوی برخوردار است که مؤمنان را برای مقابله با چالش‌های فزاینده توانمند می‌سازد، از این رو مداومت بر انجام اعمال معنوی این ماه مبارک اراده و ایستادگی ما را برابر چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دوچندان می‌کند. این ماه همچنین فرصتی برای همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری، کمک و نیکی‌کردن به همنوعان و تأمین اقلام ضروری نیازمندان است. توجه جدی به دغدغه‌های فقرا و محرومان از اهمیت به سزایی برخوردار است، به ویژه اینکه در حال حاضر شکاف طبقاتی بین طبقه‌های مختلف جامعه بیشتر شده و روند صعودی گرفته است.

علاوه بر عبادت و بندگی خداوند، هدف اصلی به جا آوردن اعمال و عبادات ویژه ماه مبارک رمضان، تقویت اراده انسانی، تزکیه نفس بشری و خودسازی و همزادپنداری با دغدغه‌های سایر همنوعان است. انسان مسلمان با تجربه انواع مختلف تشنگی، گرسنگی و نیازمندی، مفاهیم رفیع همزادپنداری و معنای اخوت و برادری را درک کرده و روحیه همدلی و نیکوکاری در دل او تقویت می‌گردد. مسلمانان در پرتو فضای معنوی این ماه و مناجات، پرهیزکاری، مراقبت از نفس و دوری از گناه به زندگی نوینی دست می‌یابند و با روحیه‌ای تازه به استقبال عید سعید فطر که پاداش تعبد و پرهیزکاری آنان است می‌روند.

براساس آنچه گفته شد، ماه مبارک تنها در روزه داری خلاصه نمی‌شود. در این ماه است که انسان در کردار دیدگاه‌های خود بازنگری می‌کند و با خالق خود تجدید عهد می‌کند که در مسیر خیر، توحید عملی و در جهت رضایت الهی گام بردارد تا مستحق عفو و مغفرت خداوند باشد.

ماه رمضان مظهر تجلّی نعمت‌های متعدد الهی است، چرا که تمام نعمت‌های الهی در این ماه مبارک یکجا جمع شده است. بنابراین انسان مسلمان باید ظرف وجودی خود را برای دریافت نعمت‌های الهی باز کند و دائم شکر الهی را به جا آورد.

با آرزوی قبول طاعات و عبادات مسلمانان در ماه رمضان و شب‌های عزیز قدر، امید است مؤمنان از این ماه پر برکت بهره کافی ببرند.

انتهای پیام
captcha