گرانی‌ به ثبت‌نام آزمون‌های قرآنی رسید
کد خبر: 4044094
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

گرانی‌ به ثبت‌نام آزمون‌های قرآنی رسید

ثبت‌نام هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از اول اسفندماه آغاز و تا ۲۵ همین ماه ادامه داشت، این در حالی است که برخی از مدیران مؤسسات به هزینه دو برابری این دوره و زمان ثبت‌نام انتقاداتی دارند.

هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآناول اسفندماه و از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، آغاز ثبت‌نام هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم با شرایطی از جمله پرداخت هزینه 70 هزار تومانی اعلام و مهلت ثبت‌نام تا 25 اسفندماه امسال در نظر گرفته شد. برخی از مدیران مؤسسات قرآنی استان یزد در زمینه دریافت دو برابری این مبلغ نسبت به سال‌های گذشته، اظهار ناراحتی و از استقبال کم قرآن‌آموزان خبر دادند.

یکی از مدیران مؤسسات قرآنی در این زمینه به ایکنای یزد گفت: متأسفانه امسال هزینه ثبت نام ۷۰ هزار تومان است و با توجه به اینکه برخی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند، قرآن آموزان این مؤسسه نسبت به ثبت‌نام اقدام نکردند این در حالی است که اگر این مبلغ ۲۵ یا ۳۰ هزار تومان بود، حدوداً یک سوم حافظان این مؤسسه ثبت‌نام می‌کردند ولی افسوس که گرانی بر آزمون‌های قرآنی هم اثر گذاشت.

دیگر مدیر مؤسسه قرآنی نیز در این زمینه گفت: با توجه به اینکه سال جاری آزمون قرآن و عترت برگزار نشد و طرح پالایش صندوق اعتباری هنر اجرایی شد و البته اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز در آزمون مجازی سوالات سختی در نظر گرفته شده بود که آمار قبولی‌ها را کاهش داد، تنها امید قرآن آموزان کسب مدرک در آزمون اعطای مدرک بود که این نیز هزینه ۷۰ هزار تومانی یعنی دو برابر سال‌های پیش واقعاً برخی را به سختی انداخت.

حجت‌الاسلام علی‌محمد رضایی، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه هزینه دریافتی آزمون اعطای مدرک موضوعی سراسری است و یزد نمی‌تواند در این زمینه تصمیمی بگیرد اظهار کرد: تیمی متشکل از نهادهای مرتبط در زمینه برگزاری این آزمون تشکیل شده که سازمان تبلیغات نیز در این تیم حضور دارد و دبیرخانه این طرح برعهده سازمان دارالقرآن الکریم کشور گذاشته شده است.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در زمینه برگزاری آزمون اعطای مدرک و دریافت هزینه از قرآن‌آموزان مربوط به استان یزد نیست و از طرفی مبلغ 70 هزار تومان با شرایطی که این آزمون دارد، هزینه سنگینی محسوب نمی‌شود چراکه این طرح دریافت گواهینامه نیست بلکه دریافت مدرک است و افرادی که تخصص دارند وارد این آزمون و نهایتاً دریافت مدرک می‌شوند و این گونه نیست که عموم مردم بتوانند شرکت کنند.

رضایی افزود: البته اینکه برخی از قرآن‌آموزان از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، قابل انکار نیست و می‌توان با جذب افراد نیکوکار نسبت به این افراد توجهی ویژه صورت گیرد.

وی مطالبه رهبر انقلاب در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را یادآور شد و گفت: مسئولان امر باید برای تحقق این موضوع بودجه و اعتبار طرح حفظ قرآن را افزایش دهند چرا که سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه اعتبار و بودجه با مشکل مواجه بوده و هزینه برگزاری آزمون به اندازه ای مشخص شده تا بتوان این آزمون را به نحو احسن برگزار کرد.

رضایی گفت: با افزایش بودجه و اعتبار دارالقرآن الکریم می‌توان انتظار کاهش دریافت هزینه آزمون اعطای مدرک و یا طرح‌های دیگر را داشت، لذا توجه بیش از پیش مسئولان امر را می‌طلبد.

مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در پاسخ به اینکه برخی از قرآن آموزان بویژه بانوان زمان ثبت نام این طرح را با توجه به نزدیکی به ایام عید مناسب نمی‌دانند گفت: زمان ثبت‌نام نیز از تصمیمات کشوری بوده اما این موضوع از اوایل اسفندماه آغاز شده و اینکه تمدید شود، تمدید زمان ثبت نام مثمرثمر نخواهد بود چرا که افرادی که قصد شرکت در این طرح را داشته و آمادگی کامل را دارند، قطعاً همان اوایل نسبت به ثبت نام اقدام می‌کنند و به روزهای آخر موکول نمی‌کنند.

یادآور می‌شود دبیرخانه هفدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم در پیامی آورده است: با توجه به اتمام مدت زمان ثبت‌نام آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم و با توجه به درخواست مکرر برخی از حفاظ، زمان ثبت نام آزمون مذکور بعد از ایام تعطیلات عید نوروز، از اوایل ماه مبارک حد اکثر یک هفته تمدید می‌شود. قابل ذکر است سایر فرآیندهای آزمون، طبق تاریخ‌های مقرر اعلام شده از قبل، برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha