نظر مراجع تقلید درباره چهارشنبه‌ سوری و خرید و فروش مواد آتش‌بازی
کد خبر: 4043164
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

نظر مراجع تقلید درباره چهارشنبه‌ سوری و خرید و فروش مواد آتش‌بازی

طبق نظر تمامی مراجع عظام تقلید، چهارشنبه‌سوری مبنای شرعی ندارد و خرید و فروش مواد آتش‌بازی در صورتی که خلاف قانون نظام اسلامی باشد، جایز نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از تفریحاتی که میان برخی مردم در روزهای آخر سال رواج دارد و به نام «چهارشنبه سوری» شناخته می‌شود، مورد ابهام عقلی قرار دارد؛ مراسمی که نه مبنای شرعی دارد و نه تفریح سالم و بی‌دردسری است که عقل سلیم آن را تأیید کند، اما متأسفانه هنوز هم با وجود تذکرات مداوم دینی، پزشکی و انتظامی دیده می‌شود در روزهای پایان سال افرادی برای کسب درآمد خودشان ابزارها و وسایل محترقه را به فروش می‌گذارند و سعی می‌کنند زمینه تفریح ناسالمی را میان نوجوانان و جوانان ترویج دهند.

خبرگزاری تسنیم به‌منظور آشنایی بیشتر با نظر اسلام و مراجع تقلید درباره مراسم چهارشنبه‌سوری، به بررسی فتاوا و استفتائات در این زمینه پرداخته است.

آیت‌الله خامنه‌ای: چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد

سؤال: چهارشنبه‌سوری و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد؟

جواب: چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و اگر مستلزم ضرر و فساد یا موجب ترویج اعتقادات باطل باشد، جایز نیست.

سؤال: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خرید و فروش آن‌ها اعم از این‌که موجب اذیت و آزار بشوند یا خیر، چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که موجب اذیت و آزار دیگران باشد، یا تبذیر مال محسوب شود و یا خلاف قانون و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست.

سؤال: اگر کسی در شب چهارشنبه‌سوری، با انداختن ترقه و امثال آن، موجب اذیت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه‌ای دارد؟

جواب: در فرض سؤال باید توبه و استغفار نماید و توبه از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود. اگر حق‌الناس در میان است ـ یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده ـ چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند و یا به‌نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمی‌شناسد و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد.

آیت‌الله مکارم: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود

سؤال: برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری چه حکمی دارد؟

جواب: چهارشنبه‌سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.

سؤال: استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه‌سوری چه حکمی دارد؟

جواب: این کار خلاف عقل و شرع است.

سؤال: با توجه به عدم مشروعیت مراسم چهارشنبه‌سوری، آیا پریدن از روی آتش و فقط شادی و سرگرمی در این شب اشکال دارد؟ آیا نظر شما در مورد عدم اعتبار مراسم چهارشنبه‌سوری، فقط معطوف به مسائل خرافی و ضرر و زیان آن است؟

جواب: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می‌گیرد و سلامتی به آن می‌دهد که این عقیده، مسئله توحید افعالی را زیر سؤال می‌برد. البته این‌که شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید، کسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.

آیت‌الله صافی: ترساندن و آزار مؤمنین حرام است

سؤال: آیا ترقه‎هایی که در چهارشنبه‌سوری زده می‎شود، اشکال دارد؟

جواب: ترساندن و ایجاد مزاحمت و آزار مؤمنین به‌هرصورت حرام است.

سؤال: نظر جنابعالی در مورد چهارشنبه‌سوری چیست؟ اگر بیشتر مردم دوست داشته باشند و عرفاً اشکالی نداشته باشد، در این صورت چطور است؟

جواب: از مراسم بعضی از ایرانیان قدیم است و چون تشبه به آتش‌پرستان است، مذموم است و برای شخص مسلمان عمل لغوی است و سزاوار است آن را ترک کند هرچند دوست داشته باشد.

آیت‌الله سیستانی: خرید و فروش مواد آتش‌بازی اگر برخلاف قانون باشد، جایز نیست

سؤال: آیا خرید و فروش مواد آتش‌بازی همچون سیگارت و فشفشه که در مغازه‌ها نیز خرید و فروش می‌شود، حلال است؟

جواب: خرید و فروش آن اگر برخلاف قانون باشد، جایز نیست.

انتهای پیام
captcha